fre 23 dec 2022, 07:51#785698
Hej,
Jag har ett par mindre traktorer, ca 70hk, de börjar bli antika så jag behöver skaffa en nyare beg.
Har en 22 ton grävmaskin som jag skulle vilja kunna flytta själv. Funderar på att ta en lite större traktor än jag eg behöver till allt annat för att den då kan dra trailer+grävare. Grävaren ska inte några längre sträckor, max nån mil. Gräver bara för husbehov.
Ekonomiskt är det garanterat bättre bara beställa en lastbil men skenar det inte kostnaderna fullständigt så är det värt en del att kunna flytta precis när jag vill. Har märkt att jag använder grävaren till mycket mer än jag tänkte mig när jag köpte den, och det beror till mycket stor del på 100% tillgänglighet. Senast användes den som bockmaskin :-D
Känner till en kille med grävare i samma strl. Han har en JD på 120 hk som han dragit sin trailer och grävare med.
Rätt trött på mina nuvarande traktorer som saknar kopplingsfri fram/back och steglöst. Blir ett väldigt vevande i växellådan vid tex snöskottning på gården. Typ 115-120 hk känns lite som max, för redan vid den storleken börjar de bli klumpiga. Jag har inget problem med att köra sakta de få gångerna grävaren flyttas, bara det går utan livsfara eller är olagligt.
Låt oss säga trailern väger 3 ton, det är max att lägga på traktorns krok (om den klarar 3t) då återstår 22t för trailern.
Är det lagligt dra 22 ton med en traktor i den strl, eller hur stor krävs?