Före och efter jobbet

Förlänga termometersladd på en vanlig digital ute/inne termo

16 inlägg 9304 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förlänga termometersladd på en vanlig digital ute/inne termo

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78556 Efter att vattnet har frusit för mig några gånger denna vinter 😡 , så funderar jag på att sätta in några sensorer till vanliga ute/inne-termometrar (för ca 100-200 kr) på vind och inne i krypgrunden. Sedan vill jag helst slippa gå ut bara för att läsa av temperaturen inne i krypgrunden respektive vinden när det är 20 minus ute..., vilket kräver att termometersladden förlängs med ca 5-10 meter. (Trådlösa termometergivare faller bort, då jag ogärna vill krypa ner i grunden respektive vinden bara för att byta batterier).

Så nu undrar jag om en sådan förlängning av termometersladden påverkar det avlästa temperaturvärdet i någon nämnvärd grad?
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Förlänga termometersladd på en vanlig digital ute/inne termo

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78557 Jadu, vad är det för teknik i de där givarna? Är det temperaturberoende motstånd?

Borde inte spela någon roll alls.

Användarvisningsbild

Re: Förlänga termometersladd på en vanlig digital ute/inne termo

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78562 Kan det vara en termistor?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Förlänga termometersladd på en vanlig digital ute/inne termo

valtra a 72  
#78563 Montera en värmekabel i vattenledningen så slipper du frysrisken, finns att köpa billigt i olika längder på rinkaby rör.

Avatar Fallback

Re: Förlänga termometersladd på en vanlig digital ute/inne termo

axwell  
#78565 Listigt att låta en termometer värma vattenledningen så att den inte fryser. Allvarligt, är du osäker på var det är för kallt och vill ha underlag för hur lång värmekabel du skall fixa "sen". Det bör räcka med 2*0,75 som skall skarvas med hjälp av en presstång, glöm inte krympslangen.

Användarvisningsbild

Re: Förlänga termometersladd på en vanlig digital ute/inne termo

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78575
Niking skrev:Efter att vattnet har frusit för mig några gånger denna vinter 😡 , så funderar jag på att sätta in några sensorer till vanliga ute/inne-termometrar (för ca 100-200 kr) på vind och inne i krypgrunden. Sedan vill jag helst slippa gå ut bara för att läsa av temperaturen inne i krypgrunden respektive vinden när det är 20 minus ute..., vilket kräver att termometersladden förlängs med ca 5-10 meter. (Trådlösa termometergivare faller bort, då jag ogärna vill krypa ner i grunden respektive vinden bara för att byta batterier).

Så nu undrar jag om en sådan förlängning av termometersladden påverkar det avlästa temperaturvärdet i någon nämnvärd grad?
/Niklas


Kan inte spela någon roll alls, med de längderna. Spänningsfallet är försumbart. :geek:

Användarvisningsbild

Re: Förlänga termometersladd på en vanlig digital ute/inne termo

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78617 Bra, då vet jag.

Är det lämpligt att använda "sockerbitar" vid denna typ av skarvning givet att sockerbitarna hamnar under tak?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förlänga termometersladd på en vanlig digital ute/inne termo

totte  
#78627 Skulle nog löda och ha krympslang över.

Avatar Fallback

Re: Förlänga termometersladd på en vanlig digital ute/inne termo

axwell  
#78635
Niking skrev:Är det lämpligt att använda "sockerbitar" vid denna typ av skarvning givet att sockerbitarna hamnar under tak?


Bara om du har tillgång till oljefyllda.

Användarvisningsbild

Re: Förlänga termometersladd på en vanlig digital ute/inne termo

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78636 Oljefyllda sockerbitar :?:
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Förlänga termometersladd på en vanlig digital ute/inne termo

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78637 Skruvförband räcker gott och väl, skall den vara under tak och skyddad mot regn så räcker en kopplingsdosa av valfri sort.

Man skall inte krångla till det. :)

Användarvisningsbild

Re: Förlänga termometersladd på en vanlig digital ute/inne termo

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78643 Naja och tejpa.
Jag skarvade en sån kabel med en överbliven inomhustelefonledning och det funkade fint.

Användarvisningsbild

Re: Förlänga termometersladd på en vanlig digital ute/inne termo

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81366 Nu har jag i alla fall skarvat ihop en 6 m förlängning på termometersladden medelst två sockerbitar (utan lödning) och lagt utomhusgivaren i grunden vid den aktuella vattenledningen. Har just nu ca 1,3 plusgrader där. :grin:
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Förlänga termometersladd på en vanlig digital ute/inne termo

Robertberg  
#81367 Goda marginaler :-bd

Användarvisningsbild

Re: Förlänga termometersladd på en vanlig digital ute/inne termo

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81376 Jawohl! :grin:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).