tor 22 dec 2022, 14:11#785522
Torbjörn Johnsen skrev:Att minska gallringsuttaget betyder inte att vi låter all skog stå i ett år. Vart har du fått det ifrån, det har jag aldrig sagt eller skrivit. Att minska gallringsuttagen betyder att vi tar ut lite mindre virke ur en del av gallringarna. Många gallringar görs idag på ett bra sätt och i rätt tid. Det finns fantastiskt duktiga maskinförare som gör ett utmärkt arbete när de får rätt förutsättningar. Där finns ju ingen anledning att stoppa eller ändra något? Vad jag pratar om är att det av olika skäl tas ut för mycket i en del av gallringarna och det är de här gallringarna som man skulle behöva förändra. Om man vill öka kollagringen, tillväxten, virkesförråden eller skogsägarnas ekonomi. Men så länge man håller sig över §10-kurvan så kan ju varje skogsägare göra som den vill.
Allt blir så svart eller vitt. i de här diskussionerna.
Att jag ställer dumma frågor är för att jag tycker "Snabb klimateffekt" är ett dåligt ordval!
Vill man öka kolinlagringen i skogen så absolut! Men det kommer inte resultera i en "snabb klimateffekt"
Sedan håller jag med om att det blir svart eller vitt!
Att jag är emot hela denna kolhysterin är att jag tror att eu vill använda den svenska skogen som "kolsänka" så att tyskland kan köra på som vanligt, det är jag inte intresserad av.
Tyskland och Polen släpper just nu ut 1,1 miljoner ton koldioxidekvivalenter per dygn bara för kolkraften.
Att då peka finger åt oss skogsägare funkar dåligt.
...