bengt.a skrev:Det gäller väl att säga nej när det inte går ihop.
Så enkelt är det.
Att köra break even i flera år å enbart ha äldre å sämre maskiner/lastbilar som tack för att man ställt upp några år senare borde inte vara ngt alternativ.
bengt.a skrev:Det gäller väl att säga nej när det inte går ihop.
bengt.a skrev:Det gäller väl att säga nej när det inte går ihop.
Erre skrev:bengt.a skrev:Det gäller väl att säga nej när det inte går ihop.
Så enkelt är det.
Att köra break even i flera år å enbart ha äldre å sämre maskiner/lastbilar som tack för att man ställt upp några år senare borde inte vara ngt alternativ.
jannee skrev:Den senast åkaren jag körde för var sonen till åkaren jag tidigare körde för.
Har var inte alls som sin fader som i grund och botten "endast" var en chaufför som införskaffat några bilar.
Det var bra att köra för "gubben" den äldre, men åkeriet gick egentligen bara jämt upp.
När sonen sedan tog över, sonen som var ekonom var egentligen inte alls intresserad av lastbilar, men driva företag var han suverän på. Anställde en speditör som kunde konsten att förhandla och skaffa gods (körningar).
Summa summarum, åkeriet 3 dubblades på 5 år och blev ändå bra vinstgivande.
M.a.o. rätt man på rätt plats så brukar det gå bra.
Axl skrev:Bristen på entreprenörer/förare ökar och den genomsnittlige entreprenören har fler maskiner = parterna blir mer jämbördiga i förhandlingarna. Lönsamheten hos entreprenörerna har sakta blivit bättre och då vågar man vara tuffare i förhandlingarna. Räkna med ökade avverkningskostnader framöver.
Tralsmo skrev:Ja blir lite orolig för att ts blir sur.
Han har väl fortfarande inte fått svar på sin fråga?