SKOGSFORUM ARTIKEL 

Motorsåg och handhållet

Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

401 inlägg 80748 visningar 26 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782438Ni som tvivlar på batterisåg bör ju låna hem en lämplig batterisåg och testa i ett lämpligt bestånd! Återkom sedan med resultatet och då lämpligen i en egen tråd.
/Niklas

Husqvarna motorsågar

tallen100  
#782445Finns ingen anledning att byta bort något som man tycker funkar förträffligt bra, att tanka köra tanka igen o.s.v tycker jag är smidigt, och det räcker för mej👍
Varför göra saker omständiga i onödan 🤔

Användarvisningsbild

#782448Det är väldigt skönt att slippa tanka sågen, trimmern, lövblåsen, gräsklipparen... Bara sätta i ett fulladdat batteri och trycka på startknappen... 👍 💪
/Niklas

tallen100  
#782456Det är skönt att slippa ladda batterier.
Räcker att ladda skruvdragare och vinkelslip.
Tanka och köra så länge man vill utan avbrott, det är skönt 👍

Användarvisningsbild

#782458Tallen100! Vill du köra en hel dag utan avbrott, så får du nog först fixa en kombidunk på ryggen samt två slangar + två extra pumpar till motorsågen för bensin respektive kedjeolja. 🤣

Å för att slippa göra avbrott för filning, så bör du nog antingen ha en riktig hårdmetallkedja eller Oregons Powersharp. 🤣
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 06 dec 2022, 13:26, redigerad totalt 1 gång.

alias  
Erre skrev:Jag är fortfarande lite osäker på vilka fördelarna med elsågar är, och även vilka fördelar bensinsågar har.

Kan vi ta diskussionen ett varv till? 😉

Jag får lite samma intryck av den här tråden (och en del andra forumtrådar också) som när man stuckit in huvudet genom dörren till en ladugård full med uppbundna nötkreatur - allt ska tuggas om några gånger, tidvis högljutt råmande och alla står kvar på samma plats hela tiden. 😉

MVH
Alias

tallen100  
Niking skrev:Tallen100! Vill du köra en hel dag utan avbrott, så får du nog först fixa en kombidunk på ryggen samt två slangar + två extra pumpar till motorsågen för bensin respektive olja. 🤣

Å för att slippa göra avbrott för filning, så bör du nog antingen ha en riktig hårdmetallkedja eller Oregons Powersharp. 🤣
/Niklas

Att tanka ser jag inte som ett avbrott, det är fixat på nolltid 👍
Annat är det när det ska laddas batterier👎

Användarvisningsbild

tallen100 skrev:
Niking skrev:Tallen100! Vill du köra en hel dag utan avbrott, så får du nog först fixa en kombidunk på ryggen samt två slangar + två extra pumpar till motorsågen för bensin respektive olja. 🤣

/Niklas

Batterierna kan laddas vid hemkomst. Å det går betydligt snabbare att byta batteriet än att blanda olja och bensin till rätt proportioner och sedan hälla eländet i sågen. 👍
/Niklas

tallen100  
Niking skrev:
tallen100 skrev:

/Niklas

Batterierna kan laddas vid hemkomst. Å det går betydligt snabbare att byta batteriet än att blanda olja och bensin till rätt proportioner och sedan hälla eländet i sågen. 👍
/Niklas

Då ska du ha många batterier och sen ska du dels komma i håg att ladda och sen ska du passa eländet.

Så du blandade alltså olja och bensin varje gång du tankade sågen 🤣, själv blandar jag och förmodligen de flesta andra I en dunk och det går på nolltid😅 😎
Trodde du körde på färdigblandad aspen.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#782478Apropå batterisågar, vad hände/händer med försäljningen i Sverige av Cramers sågar..🤔 de har en mängd återförsäljare i Finland men i Sverige ser det tunt ut..👀🙁

jannee  
#782503När man läser Nikings uttalanden börjar man ändå undra.
Att han är totalt insnöad på el kan jag acceptera men att han totalt glömt hur det är att nyttja fossildrivna verktyg är för mig en gåta.
Man fyller en 20 liters jeepdunk med 95 oktanig bensin fyller sedan på med 4 dl tvåtaktsolja - färdigt och klart att fylla på i kombidunken och i kombidunkens andra hål fyller du på kedjeolja från ditt 200 liters fat om du ni inte brukar rapsolja.
Har du sedan båda sågarna fulltankande när du åker åt skogen klarar du dig en hel dag - utan problem.
Fylla upp kombidunken tar på sin höjd 5 minuter, något kortare tid än det tar att ladda 6 till 8 batterier vilket går åt för en dags skogsarbete.
Ovan gäller för en skogsarbetare - inte en som sitter bekom en dator och fantiserar, där fungerar elsågar utmärkt :-bd
Vi måste vara verklighetsförankrade i vårt resonemang, uppskatta varje verktygs för och nackdelar.
Niking ser absolut inga nackdelar med elsågar, däremot ENDAST nackdelar med fossildrivna diton - man kan undra varför??????
Jag ser en eller två nackdelar med fossildrivna verktyg, avgaserna, fast det stör inte mig, sedan är det (o)ljudet när verktyget inte arbetar, å andra sidan har jag hjälm med radiokåpor vilket gör att jag inte störs av ljudet från sågen.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#782507Det är verkligen obegripligt att Nikings framgångsrika användande av batterisågar provocerar så till den milda grad.. 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782511Det är väl mer det religöst trallandet som skaver mest. När det inte längre är verklighets baserat...

Det säljs inte mycket såg idag oavsett kraftkälla. De som kan håller i kronorna.
De som behöver köpa tänker på pengarna och när de bestämt sig har de svårt att få dem av olika anledningar
Det ser man rätt tydligt i verksamheterna, inte bara min...

Användarvisningsbild

#782515Jannee! Jag ser förvisso två nackdelar med dagens batterisågar från Stihl och Husqvarna:
1 Batterierna fungerar dåligt när det är under 10 minus. Det går dock att lösa, genom att hålla batterierna varma.

Å där jag bor och verkar, är det inget stort bekymmer, ty det kallaste jag uppmätt här är 14 minus. Detta då på 10 år, så för mig är det inget stort bekymmer.

2 Dagens kraftfullaste batteriverktyg från Husqvarna motsvarar en 40-kubikare. Vissa jobb fordrar helt enkelt större maskiner och då finns det tyvärr bara bensinare (eller skördare) att tillgå.
Därför har jag kvar min 560, 346NE och 242XPG, även om jag det senaste året har klarat mig på min 540iXP.

Men betänk att många yrkeshuggare förr kunde klara sig med en 238, så varför skulle inte en självverksam kunna klara sig med en 540iXP?
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra skrev:Apropå batterisågar, vad hände/händer med försäljningen i Sverige av Cramers sågar..🤔 de har en mängd återförsäljare i Finland men i Sverige ser det tunt ut..👀🙁

Cramer såldes ju tidigare på Swedol, men det samarbetet sket sig tydligen. Så nu håller Cramer väl på att bygga upp nya försäljningskanaler, vilket verkar gå trögt.

En annan batterisågsaktör, som också verkar ha försvunnit, är ju Oregon. Länge sedan det skrevs om dem här på forumet.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).