Motorsåg och handhållet

Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite ideer

43 inlägg 5668 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

Andpers  
#778295 Generatorn går nog inte att öppna, det tror jag inte.
Om kabeln från generatorn har tappat isoleringen så går det att klippa av kabeln några centimeter ut från generatorn och löda ihop kabelstumpen med en ny kabel. Sedan sätta krympslang över skarven ända in till generatorn.
Om du har en vanlig multimeter så går det att motståndsmäta strömkretsen och se var det är avbrott. Strömbrytaren är en inte helt osannolik felkälla.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

PRN  
#778296 Hallå ja detdär går ju faktiskt å å göra det blir nog ett kul projekt å göra , tack för tipset där !
Jag får ta å plocka isär bakre handtaget å kika där hade för grova skruvmejslar dock ofta sådant problem uppstår (nej) .

Kan gott gissa att det har erjat i kontakten jag får kika det var då svart runt hel så hmm en multimeter hade vart fint nu .

Mvh Paul Roger

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

PRN  
#780994 GODDAGENS GODDAGENS

Ja då var säsongsarbetet över för i år åt Bodens Kommun Park&Skog nu finns det överbliven tid att göra annat på ..

Jag vart till biltema i helgen å försöker köpa krympslang Jaha de har slutat med blandpåsarna med lååånga slangar å ersatt de med 80-100mm stumpar njae jag passar på de tills vidare .

Krympslang en ska jag använda till allt kablage å till det främre handtaget jag behöver öppna det å laga kabelanslutningar a å krympslang a ihop detta ,så blir det snyggt å hållbart iaf i min livstid :-)

Jag köper flytande metall/kemisk metall till kopplingskåpan å sprickan å jag sku köpa Bromsrengöring men får hjärnsläpp å köper rostlösare haha .

Hoppar in på Jula å köper en ny huggarhjälm utav svensktillverkade bluewear då jag lade min förra på arbetsbilenstak å körde till HK igen ja den hade flugit av på 97:an å någon stackare hade kört på den Hah hjälmen höll men alla detaljer blev till gatsmuts .

Å nu söndag&måndag så har det sandats å rengjorts å avfettats å blandats å Smetats å små härdat rond ett så jag påbörjar att reparera kopplingskåpan efter förra ägarna insidan först å börjar fylla ut där det "saknas"metall he har då nöts myyycket .

I mitten utav där kopplingen har gått emot kåpan så är det onött så jag har en plan yta att arbeta efter !
Pannlampa å gamla glasspinnar å nå maskburk å Tejp! klar packtejp över den trasiga ytan på utsidan av kåpan så borde det hållas någorlunda i Shack .

Jag passar även på att smeta i den överblivna metallmassan i en kedjeskada å pallar upp sågen så den planar ut .

Idag måndag så öppnar jag upp tejpen å börjar sanda å fila bort den lilla mängd som runnit ur , det ser då härifrån ut helt godkännt ut såhär länge .

Jag blandar på en ny omgång kemisk metall å spänner fast kåpan på den upppalade sågen å planar ut å börjar smeta ut över den drabbade ytan å försöker få ett jämnt å förhoppningsvis penetrerande underlag för att få det å sitta .

Ja nu är det bara å vänta det måst då härda mycket mer än tidsangivelsen det märker jag på insidan av kåpan !

Mvh PrN

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

PRN  
#781443
anersimyra skrev:Kedjefångartapp, spricka.. 😮

Satt å kika igenom tråden å läste igen å såg detta som jag nu har putsat av lack å rengjort på lagnings ytor Hela vägen runt om där sprickan går jag provar med kemisk metall .
nog ska det hålla tills jag blir pensionär nog!
å jag Snör int iväg maskiner som jag hört av andra att det finns visst individer som är rädd för motorsågar å slänger iväg de som Handbollar när de läggs hmm .

Jag flänger upp bilder på lagningar som utförts allt eftersom , jag fick även beställt nå nya packningar till förgasarn å ett nytt stift .

Mvh PrN

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

PRN  
#781979 Sådär nu är två skador åtgärdade på 234:an å först å främst var det en Ganska så ohygglig spricka i högra vevhuset ovanifrån sett så såg det inte så hemskt ut men från sidan å framtill så visade det sig var sprucket lååångt runt om ..

Hade det funnits bilder på dehär skadorna å säljaren på blocket funnits kvar tills försändelsen dök upp hos mig så hade jag nog försökt å få lämna tillbaka detta .

Aja nu är det vad det är å den går Ok å blir säkert bättre nu i veckan med nya Förgasar packningar+membran å ett nytt stift !

Åter till "sprickan" som anersimyran nämde på en bild :-)

Putsade bort smuts å lack i en större radie än vad som behövdes "för att det borde fungera" å få den kemiska metallen å fästa (det är ett djäkla bett i det ! Å monterar lös vibrationsdämparna för å komma åt ordentligt he måst köpas nya bakre vibrationsdämpare å de främre är fortfarande gummiliknande lustigt att de bakre är dubbelt så dyra som de främre .

Jag börjar lätt å lagra upp skadan inifrån å ut efter att ha grundligt rengjorts å torkats ur !är he fett fungerar he int så fint märker jag !
Efter några dagars lagrande å härdande så börjar det se mer å bättre ut å hoppet går Uppåt för den lilla maskinen :-)

Putsa av lite vasst å smeta på mera tills det liknar nå igen jag putsar inte av till en fin babylen yta det får vara grovt så behålls massan istället det hindrar inte ändå vad jag kan se .

Kopplingskåpan ser då fasen mycket bättre ut samma här lagrat å putsat av i omgångar insidan gick smidigt å fylla ut,utsidan hade börjat fläka utat så det var mer å joxa med där men ge går fint å borde hålla min livstid så behålls Orginalet tänker jag .

Jag får köpa någon trevlig lackfärg å pensla över för å få ett skydd mot oljor å liknande om det ens behövs men men .

Ja jag har ju fan int ens Fotat sprickan förutom från sidan Djävlar vad klantigt av mig .

Tack för idag!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

PRN  
#781989 Okej vad är detta gör kåpa he ser då int ut å stämma fullt ut ? Borde den inte gå längre ner ? Så det täcker vad konstigt tyck ja å när jag söker på 234sg/se så finner jag då väldigt lite info vad störigt .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

totte  
#781991 Nej, den skall se ut så, kåpan går inte ända ner. Likadant på flertalet små Hva-sågar.

Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

PRN  
#782490
totte skrev:Nej, den skall se ut så, kåpan går inte ända ner. Likadant på flertalet små Hva-sågar.

Hallå Totte

Jamen vad lustigt . Tack för svaret !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

PRN  
#782498 Jamen då fick jag hem packningssatsen å ett nytt tändstift .

Plockar ur förgasar å tvättar av lite grovt å börjar öppna toppen av Walbro gasarn , japp det är limmat den undre packningen är i filt å är limmad (garanterat sprucken filt ) .
Av med allting å krafsar bort det värsta å tvättar ur allting med tops å lite lösning .
På med nya å tänker hela tiden att de hör måst ju å limmas då håller de inte tätt .

Okej vänd på kakan öppnar singelskruven å där är inget limmat he är Gummi delar som faktiskt är hela !
Jag blåser ut å topsar lite smått å inga hinder finns ,Perfekt tänker jag å monterar ihop botten å monterar in förgasar fäster luftfilter å ser kablar som har spruckit (de var hela sist när jag fick isolera andra hmm ) Aja struntar i det å pillrar ihop reglage å fäster kabelskorna å knallar ut å skvimpar ur den gamla bensinen å slår i nyblandad 2-2.5% 95oktan å börjar dra (japp jag bytte stift å !)

Jag drar några gånger i vintermörkret den hoppar igång å för Aja den tänder åtminstonde .
Jag nollställer förgasar L å H å T

Jag provar L ca 1 varv å H 1.5varv å börjar dra igen Jodå den tänder å går i någon sekund å dör ut å är sedan svår å starta . Jag står en stund å drar den tänder vå beter sig helt Ologiskt Hhhm jag sätter mig i bilen å tänder en Pipa å läser lite om förgasar inställning (jag vet att jag sett en bild på en 234sg/se med siffror kvar på kåpan L 1 H 1 3/4 (0.75varv eller hur?)
Men finner den inte så jag hittar nå annat om dra ut 2-2.5varv å testa Jaha det gör jag å den tänder upp å går knasigt jag ställer tomgången å den lugnar sig å dör . SUCK

Jag går in å skruvar ut Walbron å ser att vadfan de nya bensinpackningarna läcker bensin (Det var då he*#ette !) .
Om filtpackning läcker bensin så läcker garanterat luftpackningen å int membranet men packningen .

Jag öppnar bensin delen å pillrar ut de splitt nya orginal Walbro delarna å monterar tillbaka de gamla som är hela å i gummi .

Är påväg å ska montera ihop sågen så lyfter jag på de trasiga kablarna till tändspolen jahaaa Aja skruvar ut hela tändspolen å isolerar de tre kablarna.
När jag är påväg å montera in spolen så pillrar jag på handtagsvärmarkabeln som går från reglaget å ner genom nå gummipackning å jaa Den poppar upp avsliten!! Tror fasen att handtagsvärmaren int fungerar Ahah .

Jag går upp å diskar å lagar mat innan jag monterar lös tanken å reparerar / byter kabeln till handtagsvärmaren .

Ja förutom den här kabeln så är det två till att isolera men det är i det bakre handtaget å skruvarna bara snurrar så jag passar på det hela tänker jag .

Jag kommer göra en blog om detta så blir det som en Guide för andra nya tänker jag .

Över å ut i skruvandet
Hälsningar Paul Roger

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782533 Pumpmembranet i ljusbrunt är rätt bra.
Blöta packningar är bättre.
Glöm inte kolla så bränslenål är tät och det är rätt justerat.
Under locket sitter mer att kolla o byta.

Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

PRN  
#782637
Mange skrev:Pumpmembranet i ljusbrunt är rätt bra.
Blöta packningar är bättre.
Glöm inte kolla så bränslenål är tät och det är rätt justerat.
Under locket sitter mer att kolla o byta.


Hallå ja
Ja det var då första gången jag sett så tunna membran .
Mja Jo om de ska vara blöta men säkerhetsaspekten försvinner ganska fort om det dryper av bensin runt förgasaren,sku jag tro .

Ja bränslenålar får vara tills senare ,jå jag har sett det efter att jag köpte membran/packningskittet att det finns förgasar kit å då byts det mer delar det borde rent logiskt blivit nå förslitning i metalldelar på nästan 40år .

Tack för dina tankar å ideer ,All input å bollplanksTänk hjälper väldans mycket .

Ja nu efter att jag limmade övreavdelningens filtpackningen så går maskinen Normalt igen då var det så ini helvettes Otätt !

Å lillplåten bakom svärdet som styr kedjesmörjningen fungerar kanon Å he syns på snön .

Tomgång å maskinen svarar normalt utan att ens fundera på att lägga av :-D
MYCKET nöjd nu behövs jag komma mig ifrån lägenhetskomplex en å finna nån liten kåk med skog :-D .

Kul projekt att skruva i äldre maskiner , nästa är å finna lång å spea krymplslangar å säkra/byta kablage i maskinen byter även tändspolen hitta några på nätet he är bryt å värmeskador i de kablarna å sen pula med förgasaren Men maskinen fungerar å det Luktar GOTT igen med 95okt+2.5% olja mmmmm Det Luktar Äkta igen
(kört med kemiskt bränsle av olika tillverkare på andra maskiner å Nä sprit hälls i strupen) .

Hälsningar Paul Roger Nilsson

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

PRN  
#782638 Å så handtagsvärmar kabeln .
Jag fick upp det bakre handtaget å lyckades pillra ut den säkert 5cm kabelstumpen som satt där inne svart å trasig (den var i kortaste laget väldigt kort kabel .
Hade nån brun kabel liggandes så jag byter o det bakre å splicar ihop med den främre långa biten Japp en får släppa allting som håller ihop tank å hus ca små m5or eller m6 brydde mig inte å mäts har då bits till de .

Lyfter ur förgasaren å allting i vägen för å komma åt enklare drar kabeln från handtaget till in under å igenom gummiledarn å tvinnar ihop å tejpar . Skruvar ihop alla större delar å tätat om tändspolens kablar å monterar tillbaka .

Så nu är Allting genomgånget som rör handtagsvärmar funktionen Förutom själva handtaget jag vill ha krympslangar till hands innan jag börjar skära upp handtaget ca 5-10cm å lägger om kablarna .

Ja det blir varken snyggt med eltejp men det ska då fungera som Quick fix .

Bara kolla så kabeln int hakar i gasreglaget å sträck upp så blir det bra .

Hälsningar Paul Roger Nilsson

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782648 Det brukar vara några dropoar bränsle i förgasaren när den öppnas, lite av det ka n man nytta. Har en liten symaskibsoljeflaska med bränsle i som är väldans användbar att fukta och skölja med Annars kan man ha lite tvåtaktsolja på en oljekanna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).