Gallring

Röja istället för gallra?

32 inlägg 12466 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röja istället för gallra?

Sjögården  
#781390 Här är faktiskt inte tallen utsatt för kronhjort i någon större omfattning.
Däremot vet jag att med tiden börjar de förändra sitt beteende.
Men huvuddelen av skadorna på granen handlar mer om att kompensera bete från lättlösliga betesväxter i fina slåttervallar med att skrapa granbark, förmodligen för att få balans i foderintaget.
Detsamma gäller också all utfodring med allt från ensilage till sockerbetor.
Kronhjorten har jag inte sett barka tall, däremot gör dovhjorten det snörika vintrar.
Sedan är allt bete av för stora stammar av rådjur,dovhjort och kronhjort indirekt till skada för tallskogen.
När älgen inte kan äta bärris, mjölkört, RASE och annat bete för att det är uppätet av de andra är naturligtvis tallskogen det enda naturliga foderintaget som återstår.
Viltbehandlat har jag inte gjort sedan rådjuren försvann.. 😉

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Röja istället för gallra?

Hodal  
Sjögården skrev:Kan man röja sistaröjningen sent och tämligen hårt blir förstagallringen framskjuten några år och betydligt lönsammare och ger ett bättre bestånd.

Så är det! Hur det är på granåkrarna i Sydbotten vet jag inte, men på svag bonitet gör det stor skillnad med en sen röjning, som då kan göras till lägre stamantal (och förhoppningsvis även minska behovet av underröjning inför gallringen). Kombinationen av fler års tillväxt och lägre stamantal gör att diametern blir klart större vid gallring och stammarna högre, vilket gör en oerhörd skillnad i medelstam, utfall av klentimmer och därmed ökad lönsamhet för markägaren. Skogsstyrelsens räkneverktyg är bra att sitta och testa sina bestånd med, om man vill prova olika modeller.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).