Men jag blir mer och mer intresserad att köra med arbetshästar i skogen.
Nu är frågan finns det någon här som har denna erfarenhet? Finns det nån bra kurs man kan gå alt gå bredvid nån som gör detta redan.
Mvh Calle
www.farscalle.se
calle336 skrev:Finns det nån bra kurs man kan gå alt gå bredvid nån som gör detta redan
Mangan skrev:Funkar hästar på mossar, eller sjunker de bara ner?
axwell skrev:calle336 skrev:Finns det nån bra kurs man kan gå alt gå bredvid nån som gör detta redan
På lediga stunder kan du läsa "Timmerhästen" av Sören Ryd, en klassiker. Vången i Jämtland har tidigare sysslat med något liknande, vet inget om dagens läge. Naturbruksgymnasierna torde väl ha en utb. som anknyter till detta. Nordviksskolan vid "Höga kusten" tex. Läste om en person som skötte utbildning och levererade en inkörd häst. Kanske i Land/lantbruk/skog. Har för mig att han var hårt bokad.
alias skrev:Mangan skrev:Funkar hästar på mossar, eller sjunker de bara ner?
Tror att Jonsereds Järnhäst tar sig fram bättre på en vanlig myr.
th skrev:Kan bekräfta, har praktisk erfarenhet av båda "fordonen" på samma mosse
Axl skrev:Yngve Ryd... Men en grymt häftig bok för alla skogsintresserade. Kan rekomendera alla hans böcker, han har skrivit om skogsarbete, eld, samer och rovdjur(om man vill lära sig jaga björn med spjut).
axwell skrev:Axl skrev:Yngve Ryd... Men en grymt häftig bok för alla skogsintresserade. Kan rekomendera alla hans böcker, han har skrivit om skogsarbete, eld, samer och rovdjur(om man vill lära sig jaga björn med spjut).
Axl skrev:axwell skrev:calle336 skrev:Finns det nån bra kurs man kan gå alt gå bredvid nån som gör detta redan
På lediga stunder kan du läsa "Timmerhästen" av Sören Ryd, en klassiker. Vången i Jämtland har tidigare sysslat med något liknande, vet inget om dagens läge. Naturbruksgymnasierna torde väl ha en utb. som anknyter till detta. Nordviksskolan vid "Höga kusten" tex. Läste om en person som skötte utbildning och levererade en inkörd häst. Kanske i Land/lantbruk/skog. Har för mig att han var hårt bokad.
Yngve Ryd... Men en grymt häftig bok för alla skogsintresserade. Kan rekomendera alla hans böcker, han har skrivit om skogsarbete, eld, samer och rovdjur(om man vill lära sig jaga björn med spjut).