Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Arbetshästar i skogen

78 inlägg 43833 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Arbetshästar i skogen

calle336  
#78095 Vet inte om detta är rätt forum riktigt.
Men jag blir mer och mer intresserad att köra med arbetshästar i skogen.
Nu är frågan finns det någon här som har denna erfarenhet? Finns det nån bra kurs man kan gå alt gå bredvid nån som gör detta redan.

Mvh Calle



   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

Nolltax AB  
#78096 Hade en granne. Hon födde upp lämpliga animaler å gick en kurs. Funkade bra enligt henne.
Jag flyttade innan fysiskt besked jag såg.....

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

axwell  
#78100
calle336 skrev:Finns det nån bra kurs man kan gå alt gå bredvid nån som gör detta redan


På lediga stunder kan du läsa "Timmerhästen" av Sören Ryd, en klassiker. Vången i Jämtland har tidigare sysslat med något liknande, vet inget om dagens läge. Naturbruksgymnasierna torde väl ha en utb. som anknyter till detta. Nordviksskolan vid "Höga kusten" tex. Läste om en person som skötte utbildning och levererade en inkörd häst. Kanske i Land/lantbruk/skog. Har för mig att han var hårt bokad.

Användarvisningsbild

Re: Arbetshästar i skogen

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78139 Undertecknad på träningsrunda :grin:
Bild


Bifogar lite länkar: http://www.skogshasten.com/

http://www.nordsvenskdalarna.com/prat/index.php


Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

Mats KarlssoTFnSYH  
#78153 Anneli Blomberg var hemma hos mig och körde ut timmer förra året med ekipaget i den bifogade länken, med bra reultat. Måsta bara berömma hennes hästar, helt fantastiska!!

http://svt.se/2.33782/1.1717888/hastar_ ... k&from=rss

Användarvisningsbild

Re: Arbetshästar i skogen

Torparn79  
#78156 har du kollat med Roland(?) Wirenborg, han håller väl till i dina trakter Calle??
vet dock inte om han enbart håller på med plöjning eller om han är i skogen med sina kusar..

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78157 Funkar hästar på mossar, eller sjunker de bara ner?

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

alias  
#78159
Mangan skrev:Funkar hästar på mossar, eller sjunker de bara ner?


Tror att Jonsereds Järnhäst tar sig fram bättre på en vanlig myr. :lol:

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

Axl  
#78163
axwell skrev:
calle336 skrev:Finns det nån bra kurs man kan gå alt gå bredvid nån som gör detta redan


På lediga stunder kan du läsa "Timmerhästen" av Sören Ryd, en klassiker. Vången i Jämtland har tidigare sysslat med något liknande, vet inget om dagens läge. Naturbruksgymnasierna torde väl ha en utb. som anknyter till detta. Nordviksskolan vid "Höga kusten" tex. Läste om en person som skötte utbildning och levererade en inkörd häst. Kanske i Land/lantbruk/skog. Har för mig att han var hårt bokad.


Yngve Ryd... Men en grymt häftig bok för alla skogsintresserade. Kan rekomendera alla hans böcker, han har skrivit om skogsarbete, eld, samer och rovdjur(om man vill lära sig jaga björn med spjut).

Användarvisningsbild

Re: Arbetshästar i skogen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78192
alias skrev:
Mangan skrev:Funkar hästar på mossar, eller sjunker de bara ner?


Tror att Jonsereds Järnhäst tar sig fram bättre på en vanlig myr. :lol:

Kan bekräfta, har praktisk erfarenhet av båda "fordonen" på samma mosse :smile:

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

axwell  
#78195
th skrev:Kan bekräfta, har praktisk erfarenhet av båda "fordonen" på samma mosse :smile:


Synd att järnhästen är steril, den där som lämnar djupa trampspår uppblandat med hö och DNA, brukar sprida sina gener, med föl som resultat.

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

axwell  
#78243
Axl skrev:Yngve Ryd... Men en grymt häftig bok för alla skogsintresserade. Kan rekomendera alla hans böcker, han har skrivit om skogsarbete, eld, samer och rovdjur(om man vill lära sig jaga björn med spjut).


Genant att jag gav honom fel förnamn, borde ha tittat i bokhyllan. Tankevurpan kan ha något med Sören Rydgren att göra.
Du menar kanske "snö", även den har jag läst med behållning, finns på plats i bokhyllan.

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

Axl  
#78304
axwell skrev:
Axl skrev:Yngve Ryd... Men en grymt häftig bok för alla skogsintresserade. Kan rekomendera alla hans böcker, han har skrivit om skogsarbete, eld, samer och rovdjur(om man vill lära sig jaga björn med spjut).


Genant att jag gav honom fel förnamn, borde ha tittat i bokhyllan. Tankevurpan kan ha något med Sören Rydgren att göra.
Du menar kanske "snö", även den har jag läst med behållning, finns på plats i bokhyllan.[/quot


Glömde snö.. den är också bra!

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78308
Axl skrev:
axwell skrev:
calle336 skrev:Finns det nån bra kurs man kan gå alt gå bredvid nån som gör detta redan


På lediga stunder kan du läsa "Timmerhästen" av Sören Ryd, en klassiker. Vången i Jämtland har tidigare sysslat med något liknande, vet inget om dagens läge. Naturbruksgymnasierna torde väl ha en utb. som anknyter till detta. Nordviksskolan vid "Höga kusten" tex. Läste om en person som skötte utbildning och levererade en inkörd häst. Kanske i Land/lantbruk/skog. Har för mig att han var hårt bokad.


Yngve Ryd... Men en grymt häftig bok för alla skogsintresserade. Kan rekomendera alla hans böcker, han har skrivit om skogsarbete, eld, samer och rovdjur(om man vill lära sig jaga björn med spjut).


Instämmer!

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78319 Är det någon som har prövat hans knep från boken "Eld"?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).