Öppna kategorin

Skatt på bra ha grejer

31 inlägg 4824 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skatt på bra ha grejer

alias  
#780406
Sture Andersson skrev:Ser att jag får en del påhopp här, men kan säja att inget av det jag pratar om är köpt . Det är grejer jag fått som varit på väg till tippen ,eller varit trasigt . Jag har samlat på mig genom åren, men nu börjar jag tänka på dom som kommer efter och ska röja alla bra och ha grejer .


Är det grejer som du har fått så har de ju aldrig hamnat i någon inventarieförteckning i verksamheten och ej heller har du haft möjlighet till några avskrivningar eller att dra av någon moms. Jag hade klassat grejerna som "privata" tillgångar och sålt dem utan att ta upp intäkten till beskattning.

Att slänga grejer känns som dåligt utnyttjande av jordens resurser. Kan man sälja eller ge bort det så att de kommer till nytta så väljer jag det alla dar i veckan.

Sen funderar jag lite generellt över resonemanget i trådstarten. Nog måste det vara bättre att få en intäkt (om än beskattningsbar) vid försäljning av en inventarie än att behöva lägga ner en kostnad på att köra den till tippen.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skatt på bra ha grejer

Tralsmo  
#780409 Att få en intäkt på prylar man inte behöver är ju ett + oavsett skatt och avgifter.

Mygla med med sånt man gjort avdrag med tycker ja nog inte man ska. Det har ju Sture inte för avsikt att göra.


Håller nog me dom som tycker att prylar bör komma till användning igen om det finns intresse för det.

Själv har jag gjort av me en del å sånt som går att sälja till företagere, bönder å skogsbrukare å vanligt folk som tänker använda det själv har ja inga problem att lägga ut till försäljning å pruta på det går alltid för seriösa.

DÄREMOT sånt som betingar "ett mindre värde" å kan vara intressant att tjäna snabba pengar på i nästa led eller export det åker på skroten.

Tjabba i telefon om ett pris me bästa kompisen har ja lessnat på.

Avatar Fallback

Re: Skatt på bra ha grejer

Hema  
#780432
Tralsmo skrev:DÄREMOT sånt som betingar "ett mindre värde" å kan vara intressant att tjäna snabba pengar på i nästa led eller export det åker på skroten.

Nyfiken på vad för grejer vi pratar om?

Avatar Fallback

Re: Skatt på bra ha grejer

Tralsmo  
#780462 Antar att du frågar mej.

Saker som ja inte överväger att sälja är upp till några tusenlappar.
Gammla bilar för 5 10 000 tex.

Bildelar som ja inte behöver. Mindre pengar än va ja anser att det kostar å sälja.
Moped delar i massor, några hundralappar i intäkt å bara en massa arbete me å sälja

Ved om ja hadde haft, vilket ja kunde haft om ja haft tid å göra den.

Man kan lägga hur mycke tid som helst på å sälja småsaker å de tillsammans kan bli en betydande summa. Men då ska det ju tjafsas å telefonen eller mailen ska passas.
Många kontakter för ett sälj.
Man hinner inte de man har sin inkomst på

Ja hadde butik å försäljning på 90tal å ja förtog mig nog på det då.

Köpa å sälja får ja utslag av bara ja tänker på det Ida.

Saken är nog den att ja är nog extremt osocial. Har blivit de me tiden.

Dyrare prylar där det finns ett seriöst intresse är ju mer intressant.
Det händer ju inte ofta.

Finns flera som har undrat varför ja inte handlar me maskiner. De kan man ju tjäna pengar på. Du är ju kunnig på å skruva å sätta dej in i saker säger man.

Folk kommer me de ena å de andra som ska lagas å grävas å pysslas me.
Ja har slutat me de. Har fullt upp me mitt egna företagande å på konton tryter det inte än.

Avatar Fallback

Re: Skatt på bra ha grejer

Hema  
#780466
Tralsmo skrev:Antar att du frågar mej.

Saker som ja inte överväger att sälja är upp till några tusenlappar.
Gammla bilar för 5 10 000 tex.

Bildelar som ja inte behöver. Mindre pengar än va ja anser att det kostar å sälja.
Moped delar i massor, några hundralappar i intäkt å bara en massa arbete me å sälja

Ved om ja hadde haft, vilket ja kunde haft om ja haft tid å göra den.

Man kan lägga hur mycke tid som helst på å sälja småsaker å de tillsammans kan bli en betydande summa. Men då ska det ju tjafsas å telefonen eller mailen ska passas.
Många kontakter för ett sälj.
Man hinner inte de man har sin inkomst på

Ja hadde butik å försäljning på 90tal å ja förtog mig nog på det då.

Köpa å sälja får ja utslag av bara ja tänker på det Ida.

Saken är nog den att ja är nog extremt osocial. Har blivit de me tiden.

Dyrare prylar där det finns ett seriöst intresse är ju mer intressant.
Det händer ju inte ofta.

Finns flera som har undrat varför ja inte handlar me maskiner. De kan man ju tjäna pengar på. Du är ju kunnig på å skruva å sätta dej in i saker säger man.

Folk kommer me de ena å de andra som ska lagas å grävas å pysslas me.
Ja har slutat me de. Har fullt upp me mitt egna företagande å på konton tryter det inte än.

Oki doki, tack för svar.

Mopeddelar har det börjat bli ett väldans intresse för, men om du inte har någon passande skrot eller orkar va med i någon fb-grupp så kan jag förstå.

Angående bilar, så har jag hört fler som tycker det är jobbigt att sälja billiga bilar, för det blir kleti o pleti som hör av sig. Kanske kan finnas en affärsinriktning där, men hur man skulle kunna förverkliga den grejen kan bli lite knepigt.

Avatar Fallback

Re: Skatt på bra ha grejer

Tralsmo  
#780472 Facebook la ja av med för många år sen.

Mopeder har ja hållit på me 4 5 år å där e det ett rejält uppsving..

Va me på japanrallyt i somras. Vi va väl en 60 mopeder ungefär.
De va begränsat till det så de va egentligen mer som försökte anmäla sig.

Nu har ja ingen Japan moped men väl en kompis som nog har bortåt 20styck så ja fick låna.

Nu blev de lite utanför ämnet,, ursäkta.

Avatar Fallback

Re: Skatt på bra ha grejer

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780509 Gäller det prylar till jord och skogsbruk så är nätauktionerna överlägset. Inget tjafs med massa folk, en mellanpart som ordnar betalningen och vanligen bättre betalt än på blocket.

Avatar Fallback

Re: Skatt på bra ha grejer

Hema  
#780538 Gamla hästredskap eller mindre traktorredskap slängs friskt. Men mycket kan användas efter ATV. Jag upplever iaf att vissa grejer börjar bli mindre vanliga för mindre jordbruk (mest för eget bruk).

Avatar Fallback

Re: Skatt på bra ha grejer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780543
busholle skrev:Gäller det prylar till jord och skogsbruk så är nätauktionerna överlägset. Inget tjafs med massa folk, en mellanpart som ordnar betalningen och vanligen bättre betalt än på blocket.


Vilken nätauktion tänker du på? Vet att Klaravik fått en del kritik på senaste, att skicket är dåligt överensstämmande och man inte får se grejerna innan köpet. Viktigare när man köper en maskin för några hundra tusen förstås.

Jag har en pinnharv, hösprätt och konstgödsalspridare lagom till en Grålle... Står där och väntar på civilisationskalopsen... 😎

Avatar Fallback

Re: Skatt på bra ha grejer

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780563
Mangan skrev:
busholle skrev:Gäller det prylar till jord och skogsbruk så är nätauktionerna överlägset. Inget tjafs med massa folk, en mellanpart som ordnar betalningen och vanligen bättre betalt än på blocket.


Vilken nätauktion tänker du på? Vet att Klaravik fått en del kritik på senaste, att skicket är dåligt överensstämmande och man inte får se grejerna innan köpet. Viktigare när man köper en maskin för några hundra tusen förstås.

Jag har en pinnharv, hösprätt och konstgödsalspridare lagom till en Grålle... Står där och väntar på civilisationskalopsen... 😎


Jag har både köpt och sålt via blinto och köpt en hel del via Klaravik. Klaravik får kritik för att de är störst, min uppfattning är att skillnaden är rätt liten mellan bolagen. I stort sett ingen visar grejer innan budgivning, de olika mäklarna är naturligtvis olika duktiga men inkompetens finns troligen hos alla bolag.

Avatar Fallback

Re: Skatt på bra ha grejer

tallen100  
#780569
Mangan skrev:
Jag har en pinnharv, hösprätt och konstgödsalspridare lagom till en Grålle... Står där och väntar på civilisationskalopsen... 😎

Kalops är inte dumt 🙃

Avatar Fallback

Re: Skatt på bra ha grejer

Tralsmo  
#780581 Bara det är rödbetor till.

Avatar Fallback

Re: Skatt på bra ha grejer

Hema  
#780616
busholle skrev:
Mangan skrev:
busholle skrev:Gäller det prylar till jord och skogsbruk så är nätauktionerna överlägset. Inget tjafs med massa folk, en mellanpart som ordnar betalningen och vanligen bättre betalt än på blocket.


Vilken nätauktion tänker du på? Vet att Klaravik fått en del kritik på senaste, att skicket är dåligt överensstämmande och man inte får se grejerna innan köpet. Viktigare när man köper en maskin för några hundra tusen förstås.

Jag har en pinnharv, hösprätt och konstgödsalspridare lagom till en Grålle... Står där och väntar på civilisationskalopsen... 😎


Jag har både köpt och sålt via blinto och köpt en hel del via Klaravik. Klaravik får kritik för att de är störst, min uppfattning är att skillnaden är rätt liten mellan bolagen. I stort sett ingen visar grejer innan budgivning, de olika mäklarna är naturligtvis olika duktiga men inkompetens finns troligen hos alla bolag.

Som köpare tycker jag att Klaravik har den bästa hemsidan, lätt att blädra mellan bilderna och det är lätt att zooma i mobilen, vilket det inte är bland de övriga. Men de är inte så snabba alla gånger då man har en fråga, ibland får man svar efter att auktionen gått ut. Där har de något att bli bättre på.

Avatar Fallback

Re: Skatt på bra ha grejer

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780638
Hema skrev:Som köpare tycker jag att Klaravik har den bästa hemsidan, lätt att blädra mellan bilderna och det är lätt att zooma i mobilen, vilket det inte är bland de övriga. Men de är inte så snabba alla gånger då man har en fråga, ibland får man svar efter att auktionen gått ut. Där har de något att bli bättre på.


Kan inte säga att blinto är bättre på det. Sålde en utgödsling som blivit stående oanvänd på gården förra året och under auktionstiden hörde mäklaren av sig med en del detaljfrågor från en av budgivarna. Senare vid hämtning så fick jag höra av köparen att denne aldrig fått svar på frågorna. Han budade på friskt ändå och så fick utgödslingen resa 4km till en gård i grannbyn.

Avatar Fallback

Re: Skatt på bra ha grejer

Hema  
#780663
busholle skrev:
Hema skrev:Som köpare tycker jag att Klaravik har den bästa hemsidan, lätt att blädra mellan bilderna och det är lätt att zooma i mobilen, vilket det inte är bland de övriga. Men de är inte så snabba alla gånger då man har en fråga, ibland får man svar efter att auktionen gått ut. Där har de något att bli bättre på.


Kan inte säga att blinto är bättre på det. Sålde en utgödsling som blivit stående oanvänd på gården förra året och under auktionstiden hörde mäklaren av sig med en del detaljfrågor från en av budgivarna. Senare vid hämtning så fick jag höra av köparen att denne aldrig fått svar på frågorna. Han budade på friskt ändå och så fick utgödslingen resa 4km till en gård i grannbyn.

Ju bättre info, desto mer är jag beredd att buda, för då vet jag vad jag får. Här har auktionsfirmorna helt klart något att jobba på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).