Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

10702 inlägg 532008 visningar 83 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Amatörhuggare 62  
#779976
r93 skrev:Hur nära?

2 av mina gårdar, ligger strax söder om streckad, 2km linje.
Och en annan väldigt intressant iaktagelse.
I dom 200 sidorna.
Hela byn i gult.
Å så står det kulturmiljöprogram kommun 2030 ???
Så gäller å hugga, till dess ?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780061
Amatörhuggare 62 skrev:
r93 skrev:Hur nära?

2 av mina gårdar, ligger strax söder om streckad, 2km linje.
Och en annan väldigt intressant iaktagelse.
I dom 200 sidorna.
Hela byn i gult.
Å så står det kulturmiljöprogram kommun 2030 ???
Så gäller å hugga, till dess ?


För ett par år sedan så planerades det att byggas vindkraft där jag bor, jag bodde då en km från "området" och två km från trolig placering mitt på "området".
Men halva byn (5 hushåll) skulle inte kunna nybygga bostäder på sin mark.
Jag har en lämplig markbit att bygga på, frågade om denna och fick nåt svävande svar om att det "nog skulle kunna vara okej iaf".
Sedan löste det sig av sig självt iom den sk. riksbunkern är belägen bara några km bort, så fortifikationsverket sa nej.

Men tänk på att rätten att bygga nya bostäder kan riskera att skrivas bort i ett sådant projekt.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#780235
halvproffs skrev:Lyssnade på en utfrågning av en svensk kvinna som var professor i nanoteknik i vintras när jag högg. Mycket intressant! Hon var helt övertygagad om att inom kort tid kommer nanotekniken att lösa alla energiproblem + många andra problem.

Sådär hundra år senare.. @Halvproffs Har du någon länk? :)

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

halvproffs  
#780239 Nej tyvärr. Det var ett vetenskapsprogram har jag för mig. Undrar om det inte är systern till henne som leder vetenskapens värld på tv.
Måste ha varit på P4.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#780252
halvproffs skrev:Nej tyvärr. Det var ett vetenskapsprogram har jag för mig. Undrar om det inte är systern till henne som leder vetenskapens värld på tv.
Måste ha varit på P4.

Sverker må ha lyckats bra mao. Plus gick snabbt ner sig efter han slutade.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#780259 https://www.di.se/live/mazda-ska-invest ... YW3N2NGSRg Även vi gamla gubbar måste inse att det är el som gäller framledes.
Senast redigerad av Alvarsson tis 22 nov 2022, 17:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

halvproffs  
#780260
Hema skrev:
halvproffs skrev:Nej tyvärr. Det var ett vetenskapsprogram har jag för mig. Undrar om det inte är systern till henne som leder vetenskapens värld på tv.
Måste ha varit på P4.


Sverker må ha lyckats bra mao. Plus gick snabbt ner sig efter han slutade.


??

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#780267
halvproffs skrev:
Hema skrev:
halvproffs skrev:Nej tyvärr. Det var ett vetenskapsprogram har jag för mig. Undrar om det inte är systern till henne som leder vetenskapens värld på tv.
Måste ha varit på P4.


Sverker må ha lyckats bra mao. Plus gick snabbt ner sig efter han slutade.


??

Fel av mig.. attans hon jag tänkte på jobbar ju på Efter fem eller vad det heter.
Så stryk det.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#780378 https://www.nyteknik.se/energi/karnreak ... teQOe_QaEY Skulle ha varit i drift 2009.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#780379
Alvarsson skrev:https://www.nyteknik.se/energi/karnreaktorn-olkiluoto-3-forsenas-igen-sprickor-i-pumpar-7041102?fbclid=IwAR3VMQlD6zHwwmeXPZ8KAEIPNvyugydhP1GGUu0OHR4yfvqWlteQOe_QaEY Skulle ha varit i drift 2009.
Svensk el blir räddningen.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Brorsan  
#780381 Tur vi har några kärnkraftverk igång så vi slipper vara beroende av instabil vindkraft.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

lundqvist.r  
#780400
Brorsan skrev:Tur vi har några kärnkraftverk igång så vi slipper vara beroende av instabil vindkraft.

Hmmm... jag vet inte vad som är mest stabilt, kärnkraften eller vinden. Alltid blåser det väl någonstans? Men kärnkraftverk verkar ju stå still både ofta och länge, se bara Oskarshamn och nu senast Olkiluoto 3. När ett sådant verk står still så märks det.

https://www.nyteknik.se/energi/karnreaktorn-olkiluoto-3-forsenas-igen-sprickor-i-pumpar-7041102

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#780418
lundqvist.r skrev:
Brorsan skrev:Tur vi har några kärnkraftverk igång så vi slipper vara beroende av instabil vindkraft.

Hmmm... jag vet inte vad som är mest stabilt, kärnkraften eller vinden. Alltid blåser det väl någonstans? Men kärnkraftverk verkar ju stå still både ofta och länge, se bara Oskarshamn och nu senast Olkiluoto 3. När ett sådant verk står still så märks det.

https://www.nyteknik.se/energi/karnreaktorn-olkiluoto-3-forsenas-igen-sprickor-i-pumpar-7041102

Det finns statistik på det, solklar vinst för kärnkraften. Samt för Europa så är vinden relativt lika, blåser det här, blåser det på andra ställen och tvärtom. Så nej, vindkraften är inte stabilare.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

lundqvist.r  
#780437
Hema skrev:
lundqvist.r skrev:
Brorsan skrev:Tur vi har några kärnkraftverk igång så vi slipper vara beroende av instabil vindkraft.

Hmmm... jag vet inte vad som är mest stabilt, kärnkraften eller vinden. Alltid blåser det väl någonstans? Men kärnkraftverk verkar ju stå still både ofta och länge, se bara Oskarshamn och nu senast Olkiluoto 3. När ett sådant verk står still så märks det.

https://www.nyteknik.se/energi/karnreaktorn-olkiluoto-3-forsenas-igen-sprickor-i-pumpar-7041102

Det finns statistik på det, solklar vinst för kärnkraften. Samt för Europa så är vinden relativt lika, blåser det här, blåser det på andra ställen och tvärtom. Så nej, vindkraften är inte stabilare.


OK, källa på det, dvs var finns statistiken? Jag menar alltså inte hur mycket energi som genereras, utan hur pass ofta det blir stora avbrott i elproduktionen för att energikällan, vindsnurrorna eller kärnkraftverken, inte fungerar som tänkt.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#780446 Finns statistik på detta. Ringhals 1 och 2 stod stilla 1 dag av 3 under sin livstid. Snacka om vindstilla.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).