Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Yanmar iseki kubota osv

989 inlägg 461017 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

matte57128  
#77924 Det här blev väl lite "off topic" kanske, men jag tyckte bilden var lite kul - körde hem en vindfälld gran med min Yanmar 1510/Kranman T1800 i våras och fick fullt lass med bara rotstocken. Notera ursågningarna jag gjorde för att gripen skulle få tag i stocken, det var enda möjligheten att kunna lyfta eländet.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#77934 Mycket imponerande, hur lång var den? En munsbit för en Yanmar och dubbelt överlass för en ATV. Två år sedan hade jag en liknande(eller lite mindre) stock som jag misslyckades med att få i läge för lastning. Lastade klart med annat virke och kopplade en kätting till bakre delen av vagnen för bogsering. Tur att jag inte fick upp stocken för när jag senare skulle lägga den på plats vid avlägget så kunde inte lastaren lyfta stocken mer än några dm och bara med tilten. Den hamnade mao. långt ner i traven.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

matte57128  
#77945
axwell skrev:Mycket imponerande, hur lång var den?


Jag tog ned rotstocken till 2.20 och gjorde ved av den. Jag minns inte nu vad diametern var, men jag minns att den var alltför grov för att följa med årets virkesleverans i vilket fall. Väl hemma på vedbacken delade jag den i fyra delar längs innan jag kapade upp den, sedan lyfte jag dessa 'tårtbitar' med kranen upp i klyven. Det blev en jäkla massa ved av denna granen kan jag säga...

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77946 Härligt att se den lille röde i arbete, det värmer i själen !

Magnus

Malwa

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Henrik Petersen  
#77967 Hej alla

Här är ett par bilder på min lilla ögensten under restaurering av en nyinköpt betesmark hemma. Här med Kranman t1500 med hyd.vinsch.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77986
Henrik Petersen skrev:Hej alla

Här är ett par bilder på min lilla ögensten under restaurering av en nyinköpt betesmark hemma. Här med Kranman t1500 med hyd.vinsch.



Det ser ut att vara en liten smidig maskin.
Är du nöjd med vagnen det blev ju ingen med hyrdaulkran?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

valtra a 72  
#77992
Henrik Petersen skrev:Hej alla

Här är ett par bilder på min lilla ögensten under restaurering av en nyinköpt betesmark hemma. Här med Kranman t1500 med hyd.vinsch.

Det var ett snyggt ekipage. :smile:

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Henrik Petersen  
#77999 Hej

valtra a 72: Tak

Hej Mikael

Nej jag tyckte inte pengarna räkte til en ny bra, och en billig har jag ju provat utan störra succes :x . Men jag är faktisk ochså jätte nöjd med vagnen. Min mark är mycket kuperat o med många och stora stenar. Är det rigtigt jävligt kan jag ju stå längre bort från stockarne o dra in dom. Men viist är det roligt at köra kran!!. Vi får väl se, der är ju ingen som säger at jag behålle den for altid. Men for tilfället är jag väldigt glad for den, och om sanningen ska fram så har jag ju faktisk inte så mycket at köra med den,bare min egen ved.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

totte  
#78004 Frutansvärt hög "vill ha-faktor" på den traktorn :D Har dock inte råd :(( och köpte jag den ändå så torde det bli fråga om en större relationskris på hemmafronten. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

matte57128  
#78012
totte skrev:Frutansvärt hög "vill ha-faktor" på den traktorn :D Har dock inte råd :(( och köpte jag den ändå så torde det bli fråga om en större relationskris på hemmafronten. :lol:

Det gör väl inget om det krisar i relationen - tänk på hur trevlig din och Yanmarens relation kommer att vara! :grin:
Det jämnar kanske ut sig, så att säga... :P

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

totte  
#78015 Finns förstås mycket man kan göra med en Yanmar, men tyvärr fins det en del saker man inte kan/bör göra med den och jag har kommit fram till att det inte jämnar ut sig nöjaktigt. :))

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

matte57128  
#78020 Du har rätt, jag förhastade mig lite där... :lol:

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#78026
totte skrev:totte skrev:Frutansvärt hög "vill ha-faktor" på den traktorn :D Har dock inte råd :(( och köpte jag den ändå så torde det bli fråga om en större relationskris på hemmafronten. :lol:


Det ena behöver inte utesluta det andra, dom brukar falla för söta saker. Vår Hjalmar är accepterad.

Måste redigera, uttrycket "söt" föll inte på läppen. Jag försöker nu med "näpen med potens" i stället.
Senast redigerad av axwell fre 15 jan 2010, 21:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

totte  
#78070 Jajo så kan det säkert vara, men jag har lika förb-t inte råd om jag inte säljer bilen och då kommer jag inte till jobbet utan får sparken och då kommer jag att få sälja traktorn för att ha råd att leva och vi skall bara inte tala om den relationskris som skulle bli följden av det. 8)

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Henrik Petersen  
#78162
totte skrev:Frutansvärt hög "vill ha-faktor" på den traktorn :D Har dock inte råd :(( och köpte jag den ändå så torde det bli fråga om en större relationskris på hemmafronten. :lol:


Hej totte!
Du behöver inte vare urolig for din relation. Jag sälger ALDRIG!!!!! min Yanmar

Trevlig helg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).