Motorsåg och handhållet

Kedjan hård på Stihl 261 c-m

39 inlägg 8262 visningar 7 följer Svara, dela mm...   

Kedjan hård på Stihl 261 c-m

Sture Andersson  
#779572 Tänkte kolla med er ,har köpt en Stihl 261 c-m ,är jättenöjd med sågen , men inte med kedjan som följde med 14".
När jag ska fila den så är den stenhård ,om jag tar en ny fil så går det väl så där men snart ,snart så är filen slö av att fila den stenhårda kedjan .Jag har filat kedjor i 40 år inte har det varit på detta viset förut ,har en massa Husqvarna kedjor liggande både nya och halvslitna men dom passar ju inte på 261.
Dessutom har den hoppat av två gånger ,i dag kolla jag att den var bra spänd när jag tanka sen for den av direkt .

Förstår att om jag haft en slipmaskin då hade det inte varit något problem , har Stihl inga kedjor som går att fila ?

Har upplevt detta på enstaka tänder på Husqvarna kedjor att det inte går att fila dom ,tydligen att det blir fel i härdningen .
Men inte hela kedjor.

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779574 Viss sagå di har 1,3-.325 prøv Husqvarna X cut (sp33g) det er ei bra kjeda. Berre sørg for og få rett antall dl.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779576 Köp en oregonkedja, de går att fila till skillnad från Stihl.

Du är inte ensam, jag har också gett upp att fila Stihlkedjor.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779577 Picco super kjeda går Ann og fila men eg har el heller ikkje funne nokon andre stihl kjeder eg har fått til. Kan jo vera eg som gjere feil og då.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#779579 Du har möjligen en typ av kedja med ett extra tjockt lager av krom. I diverse texter brukar dessa kedjor beskrivas som att de behåller skärpan extra länge.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779582 Oregon kallar dem M kedjor.
Tror du hade märkt det väldigt tydligt.
Gissar på att du helt enkelt tycker Stihls kedjor är hårdare, som många andra.
Vad för fil har du?

Användarvisningsbild

Fredrik320  
#779592 Första gången man filar en ny RS 1,3mm kedja finns det en kant längst nere i i tanden från fabriksslipningen. De första tagen med filen skramlar lite innan man kommit igenom kanten och fått rundprofil på tänderna, efter det löper filen normalt.
Själv använder jag Stihls 5,2mm filar samt Vallorbe och Husqvarnas intensive cut i 4,8mm och 4,5mm, har inte upplevt några problem med någon av dem.

Sture Andersson  
busholle skrev:Köp en oregonkedja, de går att fila till skillnad från Stihl.

Ok skönt höra ,börja nästan tro det var mig det var fel på , får bli investering i morgon och kasta originalet i skroten.

TS

Sture Andersson  
Sture Andersson skrev:

Ok skönt höra ,börja nästan tro det var mig det var fel på , får bli investering i morgon och kasta originalet i skroten.

Blir lite stressad nu, har kollat runt, fins det verkligen inte oregon 14" 35 cm 325 60 länk .Är stihl ensamma om den .

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Sture Andersson skrev:
Sture Andersson skrev:

Blir lite stressad nu, har kollat runt, fins det verkligen inte oregon 14" 35 cm 325 60 länk .Är stihl ensamma om den .

Jag vill minnas att de flesta näthandlare enbart har färdiga oregon med 1,6 mm drivlänk. Ett alternativ är annars att söka på nätet efter någon som bygger kedjor på beställning.

Användarvisningsbild

Alex Strömberg  
Sture Andersson skrev:
Sture Andersson skrev:

Mora Slipservice fixade kedja efter beställning rätt snabbt och segar inte med att skicka iväg de. Han fixar nog fram en passande kedja till dig 🙃

Användarvisningsbild

anersimyra  
#779675 Redskapsboden bygger kedjor. https://redskapsboden.se/kedjor/sagkedj ... n7EALw_wcB

Sture Andersson  
#779680 Jaha nu har jag köpt en såg som jag tycker går bra men det fins inga kedjer till den ,va ska man ha en såg till som går bra men ingen kedja 👎

TS

Bosse1  
#779681 Tycker det går bra med slipmaskin och några nyskärpta kedjor hängandes på dunken,skönt att slippa filandet i skogen 👍

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#779683 Jag impulsköpte nya Light- svärdet, 16", 1,3mm, .325 och satte på min MS 261. Kommer nog inte att byta tillbaka till 13". Skär som en dröm och är lättfilad när det behövs. Filar m Stihls kombifil och för mig funkar det utmärkt.
Annars gör jag som Bosse 1 och slipar i maskin när det behövs efter otur m sten eller spik.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).