Traktorer och processorer

Jordbrukare i bitvis stenig terräng

39 inlägg 6691 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

Camaro1969  
#778964
gnisten83 skrev:Alltså har du inte bukplåt ska du inte köra på stenar, du kan bula tanken mm
Rent allmänt blir lutningen i hytten iaf otäck innan de finns risk att välta med en vanlig traktor


Nä ingen bukplåt..
Fjädrad framaxel så det sitter en stor klump där vilket gör att originalbukplåt ej passar..
Men den klumpen är ju stabil och lägsta punkten.

Men såklart ska man ha koll på det.

Tror inte traktorn tippar i första taget, möjligtvis vagn

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

Camaro1969  
#778966
Slurfi skrev:Risken med stora stenar är att det blir dyrt att laga skador, tar jättelång tid att flytta stenar eller bygga upp med virke för framkomligheten osv osv.
Så då vore kanske winchning ett bättre alternativ?
Så gör man ju på andra ställen där det inte går att ta sig fram på vanligt sätt tex vid stora lutningar.
På det viset kan man ha extremt långt mellan skotarspåren, tex om du har 50m wire så kan du teoretiskt ha 100m
mellan skotarspåren, Det går långsamt och du kanske måste ha en gubbe till som assisterar men kan undvika mkt krångel och kostnader.


Det blir vinschning, men jag måste ju ha minst en väg att vinscha till, och det är den som är på G i tanken iaf:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

lodin92  
#778968 Inte läge att ta dit en grävare och grovbryta lite vägar?

Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

JohannesG  
#778973 Så länge du kör lugnt och försiktigt så kommer det kännas väldigt obehagligt långt innan du riskerar välta.

Tanken är den svaga punkten på traktorn gällande stenkörning. I och med att Valtran är "slät" hela vägen under i samma höjd finns risken att hänga sig på mitten. Så skadar inte att gå ut och titta efter om du känner dig osäker.

Personligen känner jag mig mer avslappnad i Mercan än Valmeten när det kommer till att gränsla stenar, detta pga att Mercan är högre på mitten.

Avatar Fallback

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

maltex  
#778993 Ta av lastarn och på med kedjor och provkör med bara traktorn,då märker du vart det går att köra. Med kedjor klättrar det bättre och däcken tar inte så mycket stryk. Med lastare på blir framäden onödigt tung. Största problemet är väl om du kilar fast dej mellan några stenar.

Avatar Fallback

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779002 Just för inte hänga sig på stenar ska man köra över dom med hjulen o inte grensla

Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

Camaro1969  
#779033
lodin92 skrev:Inte läge att ta dit en grävare och grovbryta lite vägar?


har en liten 5 tonnare... eventuellt att ja försöker krafsa lite med den, men det är rätt långt att larva dit den :D

den är den ju i minsta laget...

men samtidigt vill jag inte ha dit någon stor grävare å gö nån jättebred väg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

Camaro1969  
#779034
JohannesG skrev:Så länge du kör lugnt och försiktigt så kommer det kännas väldigt obehagligt långt innan du riskerar välta.

Tanken är den svaga punkten på traktorn gällande stenkörning. I och med att Valtran är "slät" hela vägen under i samma höjd finns risken att hänga sig på mitten. Så skadar inte att gå ut och titta efter om du känner dig osäker.

Personligen känner jag mig mer avslappnad i Mercan än Valmeten när det kommer till att gränsla stenar, detta pga att Mercan är högre på mitten.



bra input!
köra försiktigt och kika noggrannt vid de värsta stenpartierna.

jag har ju sett flertal av dina filmer, vet du att du har någon där du kör i stenig terräng?
isåfall får du gärna länka till den.

jag kollade lite film på youtube, såg denna och min terräng är rätt lik, kanske något större stenar där där det är som värst, men klarar dessa det så borde jag klara det med 4wd och vagn känns det som...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

Camaro1969  
#779036
maltex skrev:Ta av lastarn och på med kedjor och provkör med bara traktorn,då märker du vart det går att köra. Med kedjor klättrar det bättre och däcken tar inte så mycket stryk. Med lastare på blir framäden onödigt tung. Största problemet är väl om du kilar fast dej mellan några stenar.


tror inte jag monterar av lastarn, aldrig gjort och känns som stort projekt, så den får nog hänga kvar

men köra bara me traktorn har jag ju funderat på, visst tung fram, men det sitter vätskefyllda bakhjul så den är onödigt tung även bak :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

Bert1  
#779049 Lastaren är avsatt på några minuter om du får loss 2 skruvar

Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

Camaro1969  
#779060
Bert1 skrev:Lastaren är avsatt på några minuter om du får loss 2 skruvar


Va faktiskt och testade lossa snabbkopplingarna häromdan..
Det gick inte😂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

Bax  
#779064 Tråkig terräng på filmen, men de körde ju varken med lågväxel, 4wd, kedjor eller diff

Avatar Fallback

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

jannee  
#779069 Just en sådan terräng en ann har, inga problem att ta sig fram när man väl lärt sig hur man ska köra.
Det gäller att grensla de smånna för att köra runt de stora.
Rena idiotin att försöka köra ÖVER några stenar, det är ingen skotare du framför.
Försöka vrida på ratten när traktorn står still är ett riktigt nybörjarmisstag.
Man ska låta traktorn (en Boxer) gå på tomgång så tar den sig fram betydligt bättre än vad filmen visar.
Styrbromsen är något du endast ska behöva nyttja i nödfall eller när det är riktigt besvärligt.
Nyttjande av diffen gör man när man plogar och det är slirigt.
Difffa i skogen gör att traktorn hux flux kan kasta åt ett håll du minst anar.

Avatar Fallback

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

valtra mega  
#779074 Är det inte värre terräng än i filmen borde det inte vara några problem att köra har du diffspärr på framhjulen också så är det till stor hjälp när det går på tre hjul

Avatar Fallback

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

jannee  
#779078 När jag körde i skogen med Boxern hade jag skarpsko på drivhjulen, ibland (rätt ofta) fick man så pass bra fäste att framhjulen lättade från backen, gällde att då passa med styrbromsen.
Låter i dagens lägen inte något men när man hade runt 140 kubikfot (ca 4 fastmeter) stock på boggivagnen kunde Boxern bli rätt lätt i nosen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).