https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_B23
Alex Strömberg skrev:En B230F ger 183Nm. En 150hk 2.0 tdi ger 350Nm. Så vart du fått din info ifrån verkar inte så pålitlig.
tallen100 skrev:Alex Strömberg skrev:En B230F ger 183Nm. En 150hk 2.0 tdi ger 350Nm. Så vart du fått din info ifrån verkar inte så pålitlig.
Erfarenhet, med en frisk 740 kan du släppa gasen helt på 4an eller till och med 5ans växel och den varken skakar isär eller stannar, den bara tuffar på.
försök att göra det med en 150 hk 2.0 tdi så får du se hur det går 🤣
Den är tämligen orkeslös innan turbon laddar.
Alex Strömberg skrev:tallen100 skrev:Alex Strömberg skrev:En B230F ger 183Nm. En 150hk 2.0 tdi ger 350Nm. Så vart du fått din info ifrån verkar inte så pålitlig.
Erfarenhet, med en frisk 740 kan du släppa gasen helt på 4an eller till och med 5ans växel och den varken skakar isär eller stannar, den bara tuffar på.
försök att göra det med en 150 hk 2.0 tdi så får du se hur det går 🤣
Den är tämligen orkeslös innan turbon laddar.
En diesel har max varv vid typ 2000rpm så turbon laddar väldigt tidigt.
Alex Strömberg skrev:tallen100 skrev:Alex Strömberg skrev:En 740/940 utan turbon var allt annat än stark. 115hk på en bra dag i en tung bil.
Där har du fel, maken till bottenvrid hittar du inte ens I en modern dieselbil idag, allt ska varvas annars kurkar dom.
740 var det bara att släppa upp kopplingen på utan gas och den bara tuffade på, även i uppför.
Ja för specarna de ger på moment och effekt är fel.
En B230F ger 183Nm. En 150hk 2.0 tdi ger 350Nm. Så vart du fått din info ifrån verkar inte så pålitlig.