Bilar

Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

54 inlägg 8152 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

Fredrik Reuter  
#778307 Igår kväll meddelande Sveriges nya Regering att den så kallade klimatbonusen för miljöbilar tas bort med en dags varsel. Klimatbonusen var "Bonus" i systemet med Bonus-Malus och Malus, alltså straffskatt för bilar med höga utsläpp, bibehålls av Regeringen.

Vill man som konsument ta chansen att utnyttja klimatbonusen på upp till 70.000 kr så har man bara idag, tisdagen den 8 november 2022 på sig att beställa en miljöbil.

Något av en paradox kan vara att de två största partierna i den nya Regeringen, M och SD, röstade emot en skärpt Bonus-Malus tidigare i år. Nu verkar man gjort en tvärvändning i frågan och istället för att skärpa systemet så tar man bort det.

Vad är dina tankar om detta?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

Alex Strömberg  
#778312 Tar de bort malus delen också? Så att skatten på äldre bilar blir lägre?

Användarvisningsbild

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

Fredrik Reuter  
#778313 Nej.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

svampbob  
#778323 Det låter vettigt att dom fattiga inte längre ska behöva subventionera de rika på den punkten.

Avatar Fallback

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778324 Med tanke på att mer än hälften av all nya bilar som säljs nu är plugin-hybrid eller rena elbilar, så verkar det vettigt. Det säljs fler bilar än det går att leverera.

Kanske kan vi superrika nu lättare få tag i elbil... 🙃

Användarvisningsbild

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

svampbob  
#778342
Mangan skrev:Med tanke på att mer än hälften av all nya bilar som säljs nu är plugin-hybrid eller rena elbilar, så verkar det vettigt. Det säljs fler bilar än det går att leverera.

Kanske kan vi superrika nu lättare få tag i elbil... 🙃


Jag misstänker att du mera tillhör den välbeställda övre medelklassen och det är väl främst vi som har smaskat i oss de fattigas pengar.

Användarvisningsbild

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

Camaro1969  
#778344 bra att det skrotas, knepigt dock att inte malusen återgår... det är ett spel för galleriorna

Användarvisningsbild

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

svampbob  
#778345 Gör man det så dödar man effektivt hela marknaden för elbilar. Nypriset på elbilar drabbas mycket hårdare av de höjda energikostnaderna än vad konventionella bilar görs.

Jag har delat denna länk tidigare men den är fortfarande lika belysande och förklarande.

The dramatic increase in global mining, ore processing, and transportation associated with stated goals for renewable energy would only cement the diesel engine's role as the machine behind the machine.

https://open.spotify.com/episode/5xIdXn ... =copy-link

Avatar Fallback

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

Alvarsson  
#778351 https://www.di.se/nyheter/experten-om-v ... ligt-satt/ Ingår i Volvos elbilsstrategi.

Användarvisningsbild

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

svampbob  
#778353
Alvarsson skrev:https://www.di.se/nyheter/experten-om-volvo-cars-drag-gor-det-pa-ett-ganska-skickligt-satt/ Ingår i Volvos elbilsstrategi.


Det låter som att någon har gjort en bra affär. Fast långt ifrån lika bra som dom som köpte Vattenfalls kolkraftverk för en spottstyver just innan vinsterna från kolkraft rusade i höjden och nu eldas det mera kol i världen än någonsin förr. Samma kommer att gälla konventionella förbränningsmotorer. Experterna ser en ökad efterfrågan åtminstone fram till 2050.

Avatar Fallback

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

Alvarsson  
#778354 Jo, det är som jag brukar säga till mina barn. Framtiden kan alla va experter på.

Avatar Fallback

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

jannee  
#778359 ALLA bidrag eller subventioner är på sikt skadliga. Ett samhälle som inte fungerar utan dessa är i grunden misslyckat.
När det gäller miljöbonusen är lösningen enkel, vill de sälja och tillverka elbilar är det bara till att minska marginalerna och sälja till acceptabelt pris för kunden.
Som det nu är gör biltillverkarna med sina återförsäljare miljardvinster på kundernas och vi andra ofrivilliga bidragsgivare.
Lite synd att M - SD och KD var så fruktansvärt oärliga i sina valkampanjer, men det är väl inget annat att förvänta sig av ohederliga politiker.

Avatar Fallback

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778360 Bonusen kostar 7 miljarder!
Bilnasarna får väl sänka sina priser

Avatar Fallback

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

Hema  
#778395 Precis som med rot&rut, så gick priserna upp, samtidigt som bonusen kom. Nu kommer snart bilhandlarna sänka priserna på el/hybridbilarna.
Min åsikt är att det var bra att de tog bort bonusen.

Användarvisningsbild

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

UTB  
#778424 Är man seriös i att man vill ha elbilar åt alla är det infrastrukturen för lägenhetsboende man bör subventionera för att alla ska ha möjligheten att ha elbil.

/UTB

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).