gnisten83 skrev:Är de samma regelverk för stenmur på skogsmark som jordbruksmark?
Fixaren1 skrev:Jag har blivit ombedd av skogsåkarna att om möjligt ta bort några meter på en stenmur för att underlätta kurvtagning vid utfart från en skogsbilväg. Så jag kontaktade länsstyrelsen för att kolla regler och ifall jag behöver tillstånd i detta fall.
Joråsåvisst behöver jag det, vad trodde väl jag. Jag behöver söka dispens och det kostar 2900kr.
Stenmuren är 66m lång och jag vill korta ner 4m i en ände. Stenmuren är 3-4dm hög och verkligen inte vällagd. Jag har tänkt tanken att bara göra det och fixa till avslutet så att det t.o.m. blir ett snyggt avslut. Den enda som hade märkt något är min byråkratihyllande granne........
En bekant sa att regler skulle lättas efter nyår för fall som detta. Är det någon som vet mer om detta?
busholle skrev:gnisten83 skrev:Är de samma regelverk för stenmur på skogsmark som jordbruksmark?
Nja delvis. I skog gäller kulturmiljöskyddet, på åker gäller både kulturmiljöskyddet och biotopskyddet.
Av frågan framgår det dock inte om muren gränsar till skog eller åker, bara att det gäller utfart från skogsväg.
gnisten83 skrev:busholle skrev:gnisten83 skrev:Är de samma regelverk för stenmur på skogsmark som jordbruksmark?
Nja delvis. I skog gäller kulturmiljöskyddet, på åker gäller både kulturmiljöskyddet och biotopskyddet.
Av frågan framgår det dock inte om muren gränsar till skog eller åker, bara att det gäller utfart från skogsväg.
I mitt fall ren skogsmark (planterades på 80 talet) som finns med på skogsbruksplaner mm.
Då hade jag ett samråd med skogsstyrelsen som undrade om de gick att göra utfarten på skogsvägen på annat ställe men då hade de blitt en slalombana ist så dom hade inget att erinra (ca2006)