fre 04 nov 2022, 18:04#777851
Vargtazz skrev:För att hålla igång tråden lite - vilken röjsåg/sågar är att rekommendera?? Stihl eller Husqvarna?
Jag har en Sthil 490 och en Husqvarna 545 FXT Autotune.
Gillar 545 FXT och den kör jag mest med när det är klenare. Byter till 490:n om det är ganska grovt och man vill ha mer kraft eller kör förrensning. Kör 200 klinga på 545 och 225 på 490:n.
Men tycker jag röjer bäst och är mer produktiv med 545 FXT:n. Känner mig mindre slut i kroppen när jag kört 545:an om det sedan är skillnaden i vikt eller inbillning vet jag inte 🤣
Sedan gillar jag husqvarnas sele bättre, den sitter bättre på mig. Och gillar tumgasen mer än pekfingergas. Så just nu är husqvarna min favorit.
Vad man väljer är en smaksak, men jag tycker du borde ha två, en för klenare röjning och en för eftersatt röjning där det är grovare eller för förrensning. Sedan om du väljer stil eller husqvarna är skitsamma, bägge markerna är bra.
Köp två så du har en reservsåg, du vill ju inte sluta producera för att en såg jävlas. Så har du en större och en mindre kan du variera beroende på typ av röjning samt ha en i reserv så du kan fortsätta jobba ifall en strular.