sön 20 mar 2022, 21:57#753097
Hittade nu kanske ett större problem eller orsak till både oljud och slö converter vid låg oljetemp.
Denna ventil på bilderna nedan "torque converter pressure regulating valve" enligt servicemanualen, dock ser min lite annorlunda ut, men har väl antagligen samma funktion.
Den ska väl styra oljetrycket i konvertern och det påverkar kanske även hur mkt konvertern måste varmköras innan den driver ordentligt (bara spekulera).
Iaf så har min ventil kärvat ihop ordentligt, problemet är väl att den till en början har slagit igen stoppinnen och har fått en kragning av att gå i botten vilket resulterat i att den blivit aningen större i änden och sedan fastnat helt i ett mellanöppet läge. Fått knackat ur den nu och borde räcka med en putsning av kanten så den går fritt igen.
Kanalen för oljekylaren och även tempgivaren verkar sammarbete med denna ventil, vilket kanske förklarar varför maskinen står helt stilla tills den blir varm och det mellanöppna läget kanske blir det optimala. Kan ju även vara så att trycket ifrån oljepumpen blir begränsat och skapar oljud som kanske därför hörs som mest ifrån oljefiltret.
Nu är det många spekulationer, men den här ventilen tror jag har stor inverkan på funktionen åtminstone 🤔
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto