Grävmaskiner

Hydrema 807s missljud hydraulpumpar

104 inlägg 40623 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Hydrema 807s missljud hydraulpumpar

AlbinL  
#733780Hej

Har nyligen införskaffat mig en hydrema 807s. Efter att jag fick hem den har jag börjat reagera på ljudet ifrån pumparna. Började misstänka kavitation, då ljudet påminner om det. Förra ägaren hävdade att nivåglaset på tanken var otydligt men plockade ur silen och konstaterade att det fattades olja. Fyllde ca 40L, och nu är det rätt nivå på oljan men samma sympton, möjligtvis lite lugnare.

Tömde sedan tanken på olja och rengjorde tilloppen till pumparna, såg rent o fint ut. Satte även dubbla slangklämmor på slangarna.

Ljudet uppstår 10-20s efter start. Jag tycker även att ljudet minskar när man svänger åt höger, kan det vara någon slang ifrån pumpen som kommit i kläm? Styrningen har ju en egen separat pump, så ska väl inte påverka någonting.

När maskinen är kall låter det inte alls trevligt i pumparna när man ska flytta maskinen. Känns inge kul att köra maskinen när det låter som det gör.

Hydrauliken håller inte trycket värst bra heller, bomkolven får man lyfta då o då när man kör och har även märkt att lastaren sjunker lite eftersom när man stängt maskinen. Kan slitna ventilpaket få pumparna att jobba i onödan och skapa missljud?

Pumparna blir inte varm, men vibrerar en del i slangarna som om det kanske vore motstånd i systemet.

Motorljudet tar över i videon, men man hör ju pumparna i bakgrunden.

Tack på förhand

TS

Re: Hydrema 807s missljud hydraulpumpar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733783Vad oljudet är kan jag inte svara på men 807an har ett rundpumpningsystem med dubbla pumpar så att grävaggregatet o lastaren sjunker påverkar inte pumpen.
Packade om cylindern 2ggr innan jag insåg att de är ventil eller chockventilen som läcker igenom på min 807a.
Ställer sig spakarna i mittläget så inte någon ventil drar lite?
Minskar o ljudet om du drar i spakarna?
Är de nån skillnad på vilka spar du kör?
Har för mej att pumparna matar varsin halva av ventilpaketet
Senast redigerad av gnisten83 tis 02 nov 2021, 06:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

machonisti  
#733785Precis som gnisten skriver. Mycket svårt att felsöka från en filmsnutt. Får för mig att det lutar åt mekaniskt fel. Om maskin blivit utsatt för kavitation förut och fått mer bestående men, kanske???

Användarvisningsbild

AlbinL  
gnisten83 skrev:Vad oljudet är kan jag inte svara på men 807an har ett rundpumpningsystem med dubbla pumpar så att grävaggregatet o lastaren sjunker påverkar inte pumpen.
Packade om cylindern 2ggr innan jag insåg att de är ventil eller chockventilen som läcker igenom på min 807a.
Ställer sig spakarna i mittläget så inte någon ventil drar lite?
Minskar o ljudet om du drar i spakarna?
Är de nån skillnad på vilka spar du kör?
Har för mej att pumparna matar varsin halva av ventilpaketet

Ska göra fler tester med spakarna och även kolla hur vridningen på midjan påverkar ljudet, ifall nånting kommit i kläm. Är det varje enskild ventil som är nött då grejerna sjunker, eller påverkar någon ventil flera funktioner?

TS
Användarvisningsbild

AlbinL  
machonisti skrev:Precis som gnisten skriver. Mycket svårt att felsöka från en filmsnutt. Får för mig att det lutar åt mekaniskt fel. Om maskin blivit utsatt för kavitation förut och fått mer bestående men, kanske???

Hoppas verkligen inte det, kan inte påstå att ljudet förändras särskilt mkt i karaktär efter påfyllning utav olja. Vill ju utesluta allt annat innan jag ger mig på pumparna.

Tycker att pumparna låter ansträngda och sedan ett lite ojämnt rasslande i bakgrunden. Men jag vet inte alls vad jag lyssnar efter 🤔

TS

#733856Varje ventil påverkar en kolv utom svängen som de är 2 kolvar på grävaggregatet.
Lastarn har 2 kolvar på båda rörelserna.
Kolvarna på en 35-40 år gammal maskin kan säkert behöva packas om men läcker dom inte i kolvstångstätningen kanske de inte är värt besväret om de inte sjunker på några minuter.
De går kolla om kolven är tät genom att ställa grävarmen i vinkel, ta bort slangarna till huvudbommen o plugga både kolv o slangar o sen lyfta stickan o se om den sjunker då med, isf är kolven i behov av renovering annars är problemet i ventilen.
De roliga är då att hydralsystemet har stålrörskopplingar överallt o inte BSP….

Användarvisningsbild

AlbinL  

Här är en bättre video med olika varvtal, lutar väl åt dåliga pumpar iaf, det skrikande ljudet avtar vid fullt varvtal. Provat mig fram med spakarna och midjerörelser men ljudet kvarstår, mest beroende av varvtal. Låter mer när maskinen är kall.

Hoppas att dom går att renovera då bara

TS
Användarvisningsbild

machonisti  
#733863Usch!!
Går mot kavitation men du skriver att alla filter är rena.
Har du kollat efter sugfilter. Dessa har varit igensatta för mig med fula ljud som följd.

#733864Nu är de bara simpla kugghjulspumpar så de är betydligt billigare än på en modern maskin med konstanttryck eller LS.
Nu vet jag inte var i landet du håller till men de kostar inget att ringa till Hydrema o fråga vad nya kostar.
Åtminstone så du får ett hum om vad de kostar.
Om du inte har en reservdelskatalog så finns den på maskinisten.net som downloads, bara registrera dej först.
Finns nog fler som kan lyssna på ljudet av pumparna i deras traktorgrävardel på de forumet med

Användarvisningsbild

hlb  
#733866Hydremas priser på reservdelar är hutlösa, så fråga på pris innan du beställer.

hlb skrev:Hydremas priser på reservdelar är hutlösa, så fråga på pris innan du beställer.

De är både och, bra att veta innan man uppfinner hjulet i vilket fall

Användarvisningsbild

AlbinL  
machonisti skrev:Usch!!
Har du kollat efter sugfilter. Dessa har varit igensatta för mig med fula ljud som följd.

Förra ägaren bytte returfiltret 2019, jag tömde tanken för att se ifall det fanns sugfilter trots att det inte syntes några i reservdelskatalogen.

Kan ett igensatt returfilter skapa oljud?

TS
Användarvisningsbild

AlbinL  
gnisten83 skrev:Nu är de bara simpla kugghjulspumpar så de är betydligt billigare än på en modern maskin med konstanttryck eller LS.
Nu vet jag inte var i landet du håller till men de kostar inget att ringa till Hydrema o fråga vad nya kostar.
Om du inte har en reservdelskatalog så finns den på maskinisten.net som downloads, bara registrera dej först.
Finns nog fler som kan lyssna på ljudet av pumparna i deras traktorgrävardel på de forumet med

Ja det får nog bli till att höra med hydrema, dom knaske vet precis vad det handlar om när de hör ljuden oxå. Renovera pumparna känns ju billigare till en början iaf om delarna går att få tag i.

Reservdelskatalog har jag, men tror inte det finns någon sprängskiss på pumparna får dubbelkolla.

Även lagt upp på maskinisten utan svar änsålänge

TS

AlbinL skrev:
gnisten83 skrev:Nu är de bara simpla kugghjulspumpar så de är betydligt billigare än på en modern maskin med konstanttryck eller LS.

Ja det får nog bli till att höra med hydrema, dom knaske vet precis vad det handlar om när de hör ljuden oxå. Renovera pumparna känns ju billigare till en början iaf om delarna går att få tag i.

Reservdelskatalog har jag, men tror inte det finns någon sprängskiss på pumparna får dubbelkolla.

Även lagt upp på maskinisten utan svar änsålänge

Har ett annat nick där men ska inte skriva samma sak där med 😉

Användarvisningsbild

machonisti  
AlbinL skrev:
machonisti skrev:Usch!!

Förra ägaren bytte returfiltret 2019, jag tömde tanken för att se ifall det fanns sugfilter trots att det inte syntes några i reservdelskatalogen.

Kan ett igensatt returfilter skapa oljud?

Returfilter har oftast en överströmningsfunktion och "borde" inte inverka.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).