sön 14 maj 2023, 08:51#801128
Dags för projektuppdatering:
I höstas blev det som sagt liv i den men den gick inte så bra, tjyvstannade, tvekade, sade bläh och höll på så misstänkte vevtätningarna som steg ett i fortsättningen.
Skaffade också ytterligare en R22 reservdelsdonator, denna gången en lite nyare med rutiga gallret på startapparatskåpan istället för det randiga. Det hände tydligen en hel del då. Det var nog då de bytte till "nya" cylindern med mycket större kylflänsar, och nytt svänghjul med större kylflänsar mm. Det är kul med lite motorsågsarkeologi...
För någon månad sedan blev det så tillfälle till lite mekande så i samband med vevtätningsbyte så passade jag på att byta till rätt svänghjul och lite fräschare delar i startapparaten också. Sen gick den fint i tomme. Sen gick det några veckor innan jag fick till fälle att provköra och döm om min besvikelse, den var ju nästan helt kraftlös när den skulle jobba, var nog sämre än en 238 i kap. Rök en hel del om den i början men det bättrade sig efter en stund.
Vidare funderingar, läste nåt i instruktionsboken eller om det var verkstadsmanualen att man skall dela ljuddämparen och rensa gnistgallret ibland eftersom det kan gegga igen. Tog av ljuddämparen men kan inte förstå hur man skall kunna dela den. tyckte dock att den såg helt ren och fin ut invändigt.
Ökade på H-nålen lite grann så nu är den precis ett varv öppen. Provkörde några pinnar igår och nu känns den betydligt bättre, men svårt att säga något definitivt innan jag får sätta den i några riktiga stockar. I övrigt var den acceptabelt lättstartad och gick i övrigt som ett urverk. Helt stabil tomgång och svarar bra på gasen. Väldigt lättstartad varm, ett ryck så tuffar den snällt på tomgång oavsett om den stått en stund eller inte. Det enda är som sagt att den inte varvar så mycket, men kan inte komma på någon anledning till vad som eventuellt kan vara fel när den går så fint i övrigt.
Upplever att 522:an är betydlig piggare och varvar mer. Ganska säker på att 522 är snabbare så länge den orkar hålla uppe varvet, möjligen kan 523 få övertaget om den orkar hålla uppe varvet längre när det börjar gå riktigt tungt med längre svärd än 15". Lustigt nog har min kompis liknande erfarenhet från en P7000 han nyligen kom över. Inte nåt riktigt klipp i den heller, hans 522:or är klart piggare och varvvilligare. Blir spännande att testa i framtiden.
Sen existerar det faktiskt hönständer, kom över en fräsch begagnad Mahle original cylinder och kolvsats till 523!!! Kostade en del men i alla fall mindre än kinasatserna till till exempel Hva 372 på Skogsverktyg. Hmm, jag är kanske lite galen ändå... ;-)
Tyvärr har den översta kylfänsen blivit lite misshandlad, skulle tro att den går av helt om jag försöker böja tillbaka den. Går det att svetsa eller löda den utan att cylindern blir förstörd - dvs slår sig eller blir skev eller oval eller dylikt? Och, i så fall hur?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto