Motorsåg och handhållet

Partner R523 renovering

45 inlägg 8792 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

JonStock  
#776895 @Mange @jlhp Ah tack, misstänkte att det var något sådant. Med lite bensin i tändstiftshålet hoppade den igång direkt efter att ha legat i en lada i 8-12 år. Jag kommer inte ha tid att hålla på med den så den går tillbaks till ägaren. Hur ska övergången från bensintanken i plast till påfyllninshålet i metall se ut? Verkar som de har gjort en egen lösning som läcker för tillfället. Det finns ett nummer, 340462 på den. Går det att härleda modellen utifrån det? Finns det något intresse för den här? Den finns i norra Skaraborg.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776908 Det är nog tätningarna som inte är tätt.
Nog samma böj i dem. Den är nog orginal. Det liknar deras nummer.

Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

jlhp  
#776921 @JonStock
[quote="JonStock" Finns det något intresse för den här? Den finns i norra Skaraborg.[/quote]

Jo, det kan nog finnas intresse för den... 😀 Skicka gärna någon bild och kontaktuppgifter till mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

JonStock  
#776951
Mange skrev:Det är nog tätningarna som inte är tätt.
Nog samma böj i dem. Den är nog orginal. Det liknar deras nummer.


Tack, så det ska vara som ett böjt plaströr i den? Som går upp och tätar emot tanklock?
I denna är det bara en gummislang emellan så det är liksom två kammare för bensin.
Plasttanken har en invändig gänga.

Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

JonStock  
#776952
jlhp skrev:@JonStock
[quote="JonStock" Finns det något intresse för den här? Den finns i norra Skaraborg.


Jo, det kan nog finnas intresse för den... 😀 Skicka gärna någon bild och kontaktuppgifter till mig.[/quote]

Jag måste höra med han jag fick den av men jag återkommer.

Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

jlhp  
#779697 Här snubblade jag över lite kul läsning när jag inte kunde sova:

https://www.radne.se/page/raket-historien-bakom

Borde tydligen satsat på en 85cc istället, då hade det varit enkelt att få tag på reservdelar...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

jlhp  
#787768 Det är ju det där med vitala reservdelar till gamla fina motorsågar... och då framförallt kolvar. Vad tror ni om det här till en R523:

https://www.microlinsj.shop/piston-kit- ... B-wdhl8yyY

Diametern är rätt (på millimetern i alla fall), utseendet ser hyfsat rätt ut visuellt i alla fall. Bara ett kolvringsspår, men ser ut att vara plats till ett till, kanske går att svarva upp ett spår till? Sen är det ju resten av måtten...???

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

jlhp  
#801128 Dags för projektuppdatering:

I höstas blev det som sagt liv i den men den gick inte så bra, tjyvstannade, tvekade, sade bläh och höll på så misstänkte vevtätningarna som steg ett i fortsättningen.

Skaffade också ytterligare en R22 reservdelsdonator, denna gången en lite nyare med rutiga gallret på startapparatskåpan istället för det randiga. Det hände tydligen en hel del då. Det var nog då de bytte till "nya" cylindern med mycket större kylflänsar, och nytt svänghjul med större kylflänsar mm. Det är kul med lite motorsågsarkeologi...

För någon månad sedan blev det så tillfälle till lite mekande så i samband med vevtätningsbyte så passade jag på att byta till rätt svänghjul och lite fräschare delar i startapparaten också. Sen gick den fint i tomme. Sen gick det några veckor innan jag fick till fälle att provköra och döm om min besvikelse, den var ju nästan helt kraftlös när den skulle jobba, var nog sämre än en 238 i kap. Rök en hel del om den i början men det bättrade sig efter en stund.

Vidare funderingar, läste nåt i instruktionsboken eller om det var verkstadsmanualen att man skall dela ljuddämparen och rensa gnistgallret ibland eftersom det kan gegga igen. Tog av ljuddämparen men kan inte förstå hur man skall kunna dela den. tyckte dock att den såg helt ren och fin ut invändigt.

Ökade på H-nålen lite grann så nu är den precis ett varv öppen. Provkörde några pinnar igår och nu känns den betydligt bättre, men svårt att säga något definitivt innan jag får sätta den i några riktiga stockar. I övrigt var den acceptabelt lättstartad och gick i övrigt som ett urverk. Helt stabil tomgång och svarar bra på gasen. Väldigt lättstartad varm, ett ryck så tuffar den snällt på tomgång oavsett om den stått en stund eller inte. Det enda är som sagt att den inte varvar så mycket, men kan inte komma på någon anledning till vad som eventuellt kan vara fel när den går så fint i övrigt.

Upplever att 522:an är betydlig piggare och varvar mer. Ganska säker på att 522 är snabbare så länge den orkar hålla uppe varvet, möjligen kan 523 få övertaget om den orkar hålla uppe varvet längre när det börjar gå riktigt tungt med längre svärd än 15". Lustigt nog har min kompis liknande erfarenhet från en P7000 han nyligen kom över. Inte nåt riktigt klipp i den heller, hans 522:or är klart piggare och varvvilligare. Blir spännande att testa i framtiden.

Sen existerar det faktiskt hönständer, kom över en fräsch begagnad Mahle original cylinder och kolvsats till 523!!! Kostade en del men i alla fall mindre än kinasatserna till till exempel Hva 372 på Skogsverktyg. Hmm, jag är kanske lite galen ändå... ;-)

Tyvärr har den översta kylfänsen blivit lite misshandlad, skulle tro att den går av helt om jag försöker böja tillbaka den. Går det att svetsa eller löda den utan att cylindern blir förstörd - dvs slår sig eller blir skev eller oval eller dylikt? Och, i så fall hur?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

jlhp  
#803371 Det börjar likna nåt!

Det är något visst ändå med tomgången på en gammal såg med lite mer volym tycker jag :-)

Den klarar nog inte moderna avgaskrav ;-)


   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

Williamm  
#803373 Ja. De är riktigt trevlig gång i. Jag hoppas jag får tag på en r523, jag har bara några 22:or.

Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

jlhp  
#803381 Håller tummarna för dig, förr eller senare brukar tillfälle dyka upp om man bara letar tillräckligt :-)
Sen är det inte så pjåkigt med 22:or heller, de brukar gå riktigt bra om de bara är någorlunda i ordning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

jlhp  
#804448 Skruvade på 20" svärdet (lite onödigt långt tror jag, tror 18" hade varit lagom men eftersom jag redan hade 20" till kinasågen så blev det bättre att ha två av samma).

Som jag trodde så blev det intressant att jämföra effektiv svärdslängd med 372klonen. Den gamla Partnern sticker 4 cm längre med samma svärd!
52 istället för 48 cm. Så 18" på Partnern sticker nästan lika långt som 20" på 372. Undras vad det innebär för hur kraftfulla man upplever sågarna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

jlhp  
#808404 Nu känns det lite uppåt och eftersom det gäller att ta vara på glädjeämnena i livet så skriver jag här.

Köpte en 522 tänkt som reservdelsdonator när jag höll på med 523:an, men den såg hel och fin ut och efter renblåsning i munstyckena startade och gick den så tyckte det var synd att slakta den utan skaffade annan donatorsåg. Sen skar den, upptäckte att soppaslangen var murken/av så bytte slang. Hade isär den nu och det var nog inte så illa. En lätt putsning av cylindern bara. Lät faktiskt kolv och kolvringarna vara. Sen startade den igen efter några ryck och gick sen klockrent. Återstart varm = ett ryck på tomgång. Återstart efter en stund, ca en kvart eller så = ett ryck på tomgång. Återstart efter längre stund, ca halvtimme/tre kvart = två ryck på tomgång. Det är grejer det! 😀

Nu har jag två 522:or och en 523: a, kompisen har också två 522: or och en P70/P7000. Samtliga är mycket lättstartade och går bra, oljar så det dräller om kedjan och läcker inte en droppe när de står. Bortsett från min 523 som man hade gått in för att förstöra har det i stort sett räckt med lite rengöring och några ryck för att de ska hoppa igång. Det är banne mig imponerande av en konstruktion från mitten av 60-talet, den första kuben kom vad jag sett som R16 år 1967.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

jlhp  
#815355 Fick provat 523:an för ett tag sen och det var inget kul, den orkade nästan ingenting och ingen fart heller. Var på den igen med hjälp av min kompis. Det verkar som att den behövde lite mer på lågfarten för att få ork på arbetsvarv. Nu varvar den något grymt och jobbar på bra under belastning. :-)
Fick testat kompisens P7000 också och är helt klart en grym såg, men det är nåt visst med motorsågar i metall.
Ska försöka få till något tillfälle i vinter att testa våra sågar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

jlhp  
#823524 Fick kört lite med både R523:an och P7000 häromdan. 523:an känns helt ok nu men 7000 gick fantastiskt fint. :-)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).