Motorsåg och handhållet

Kopplingstrumma?

15 inlägg 1728 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kopplingstrumma?

forest.  
#776834 Någon som har en kopplingstrumma EM original 5037256-01
och kan tänkas sälja?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kopplingstrumma?

Skogsjacke  
#776886 Vad är det för motorsåg ?

Användarvisningsbild

Re: Kopplingstrumma?

Alex Strömberg  
#776892
Skogsjacke skrev:Vad är det för motorsåg ?

Enligt artnr är de till en 281.

Går fortfarande att köpa ny för 638kr ink moms. Om man vill.

Användarvisningsbild

Re: Kopplingstrumma?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776909 Riktigt så lätt är det inte, Alex.
Flera modeller med samma kopplingstrumma.
281 råkar vara den som har detta nummer men samma kopplingstrumma har nog tio nummer.

Så, bild på såg o nummret på den så kanske det blir lättare rätt sågmodell.

Användarvisningsbild

Re: Kopplingstrumma?

Alex Strömberg  
#776915
Mange skrev:Riktigt så lätt är det inte, Alex.
Flera modeller med samma kopplingstrumma.
281 råkar vara den som har detta nummer men samma kopplingstrumma har nog tio nummer.

Så, bild på såg o nummret på den så kanske det blir lättare rätt sågmodell.

Ja? Kommer kosta samma på alla sågar. Om en del används på flera sågar/maskiner så är de samma art nummer, för de är samma artikel.

Denna kopplingstrumma sitter på 288, 394, 395 och 2095 med exakt samma nummer.

Användarvisningsbild

Re: Kopplingstrumma?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776923 Jag tar det en gång till.
Detta är sista numret i en rad olika på samma del till flera modeller. Många fler än du räknat upp.

Varje del har ett nummer som ersätts och uppdateras lite då och då av olika anledningar.
Inte ofta samma del har samma nummer i susta sågmodellen den används i.

Användarvisningsbild

Re: Kopplingstrumma?

Alex Strömberg  
#776925
Mange skrev:Jag tar det en gång till.
Detta är sista numret i en rad olika på samma del till flera modeller. Många fler än du räknat upp.

Varje del har ett nummer som ersätts och uppdateras lite då och då av olika anledningar.
Inte ofta samma del har samma nummer i susta sågmodellen den används i.

Säg de till Husqvarna. Står klart pch tydligt på deras sida vilka den passar. Om en artikel uppdateras så blir de så på alla modeller. Ni som är vana med pärmar och böcker kanske hade de annorlunda för 20 år sen men idag så är de så här.

De sista sifforna till exempel -01 betyder att aldrig hae uppdaterad. Står de -03 så har den ändrats två gånger.

Håller på med Husqvarnas artiklar dag in och dag ut.
Senast redigerad av Alex Strömberg fre 28 okt 2022, 15:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kopplingstrumma?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776927 Jajaja...
Jag försökte i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Kopplingstrumma?

forest.  
#776980
Alex Strömberg skrev:
Mange skrev:Jag tar det en gång till.
Detta är sista numret i en rad olika på samma del till flera modeller. Många fler än du räknat upp.

Varje del har ett nummer som ersätts och uppdateras lite då och då av olika anledningar.
Inte ofta samma del har samma nummer i susta sågmodellen den används i.

Säg de till Husqvarna. Står klart pch tydligt på deras sida vilka den passar. Om en artikel uppdateras så blir de så på alla modeller. Ni som är vana med pärmar och böcker kanske hade de annorlunda för 20 år sen men idag så är de så här.

De sista sifforna till exempel -01 betyder att aldrig hae uppdaterad. Står de -03 så har den ändrats två gånger.

Håller på med Husqvarnas artiklar dag in och dag ut.



Bra då kanske du kan lyckas hitta en ny trumma till mig. är inte till en motorsåg utan till eldrivet sågverk, fick hem en som ska passa till 395 men den var för låg på höjden föra att den ska kunna driva oljepumpen med piggarna upptill.

1666983942_20221026_161220.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kopplingstrumma?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776991 Jag kollade min IPL till Jonsereds EL600+ och där finns inte kopplingstrumman som en egen detalj utan bara tillsammans med drev och lager, då med nummer 503 62 59 03 B. Lager och drev finns separat med nummer 503 25 30 01 B respektive 501 59 80 02 B. Kopplingbackarna har nummer 503 70 15 01 B. En visuell koll av backarna mellan EL600 och 2095 visar att det verkar vara samma detalj men jag har inte kollat på skillnader i trumman (behöver en bättre haknyckel som inte hoppar ur när man försöker lossa kopplingen på 2095 :oops: som sitter som berget och inte går att slå loss)

Annars är enda synliga skillnaden att EL600 har en skruv som låser fast kopplingsbacken mot vevaxeln eftersom man kan råka koppla fel på elen och köra motorn baklänges och då är det ju dumt om kopplingen lossnar :geek: .

Avatar Fallback

Re: Kopplingstrumma?

forest.  
#776999
1667023755_20221024_100821.jpg
th skrev:Jag kollade min IPL till Jonsereds EL600+ och där finns inte kopplingstrumman som en egen detalj utan bara tillsammans med drev och lager, då med nummer 503 62 59 03 B. Lager och drev finns separat med nummer 503 25 30 01 B respektive 501 59 80 02 B. Kopplingbackarna har nummer 503 70 15 01 B. En visuell koll av backarna mellan EL600 och 2095 visar att det verkar vara samma detalj men jag har inte kollat på skillnader i trumman (behöver en bättre haknyckel som inte hoppar ur när man försöker lossa kopplingen på 2095 :oops: som sitter som berget och inte går att slå loss)

Annars är enda synliga skillnaden att EL600 har en skruv som låser fast kopplingsbacken mot vevaxeln eftersom man kan råka koppla fel på elen och köra motorn baklänges och då är det ju dumt om kopplingen lossnar :geek: .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kopplingstrumma?

anersimyra  
#777002
forest. skrev:
1667023755_20221024_100821.jpg
th skrev:Jag kollade min IPL till Jonsereds EL600+ och där finns inte kopplingstrumman som en egen detalj utan bara tillsammans med drev och lager, då med nummer 503 62 59 03 B. Lager och drev finns separat med nummer 503 25 30 01 B respektive 501 59 80 02 B. Kopplingbackarna har nummer 503 70 15 01 B. En visuell koll av backarna mellan EL600 och 2095 visar att det verkar vara samma detalj men jag har inte kollat på skillnader i trumman (behöver en bättre haknyckel som inte hoppar ur när man försöker lossa kopplingen på 2095 :oops: som sitter som berget och inte går att slå loss)

Annars är enda synliga skillnaden att EL600 har en skruv som låser fast kopplingsbacken mot vevaxeln eftersom man kan råka koppla fel på elen och köra motorn baklänges och då är det ju dumt om kopplingen lossnar :geek: .

Made in Canada..🤔

Användarvisningsbild

Re: Kopplingstrumma?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777035 Ja, Blount/Oregon har fabrik i kanada där de gör och har gjort mycket kopplingstrummor, svärd o annat.

Användarvisningsbild

Re: Kopplingstrumma?

anersimyra  
#777039
Mange skrev:Ja, Blount/Oregon har fabrik i kanada där de gör och har gjort mycket kopplingstrummor, svärd o annat.

Ok. Då är gamla kedjor märkta EM en oregon och inte en Sandvikkedja.

Användarvisningsbild

Re: Kopplingstrumma?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777043 Sandvik hade husqvarna innan Oregon
Oregons kedja kan var märkt Oregon, Husqvarna, EM (Elektfokux Motor), Jonsered, Partner, Poulan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).