Skogsjacke skrev:Vad är det för motorsåg ?
Mange skrev:Riktigt så lätt är det inte, Alex.
Flera modeller med samma kopplingstrumma.
281 råkar vara den som har detta nummer men samma kopplingstrumma har nog tio nummer.
Så, bild på såg o nummret på den så kanske det blir lättare rätt sågmodell.
Mange skrev:Jag tar det en gång till.
Detta är sista numret i en rad olika på samma del till flera modeller. Många fler än du räknat upp.
Varje del har ett nummer som ersätts och uppdateras lite då och då av olika anledningar.
Inte ofta samma del har samma nummer i susta sågmodellen den används i.
Alex Strömberg skrev:Mange skrev:Jag tar det en gång till.
Detta är sista numret i en rad olika på samma del till flera modeller. Många fler än du räknat upp.
Varje del har ett nummer som ersätts och uppdateras lite då och då av olika anledningar.
Inte ofta samma del har samma nummer i susta sågmodellen den används i.
Säg de till Husqvarna. Står klart pch tydligt på deras sida vilka den passar. Om en artikel uppdateras så blir de så på alla modeller. Ni som är vana med pärmar och böcker kanske hade de annorlunda för 20 år sen men idag så är de så här.
De sista sifforna till exempel -01 betyder att aldrig hae uppdaterad. Står de -03 så har den ändrats två gånger.
Håller på med Husqvarnas artiklar dag in och dag ut.
th skrev:Jag kollade min IPL till Jonsereds EL600+ och där finns inte kopplingstrumman som en egen detalj utan bara tillsammans med drev och lager, då med nummer 503 62 59 03 B. Lager och drev finns separat med nummer 503 25 30 01 B respektive 501 59 80 02 B. Kopplingbackarna har nummer 503 70 15 01 B. En visuell koll av backarna mellan EL600 och 2095 visar att det verkar vara samma detalj men jag har inte kollat på skillnader i trumman (behöver en bättre haknyckel som inte hoppar ur när man försöker lossa kopplingen på 2095 som sitter som berget och inte går att slå loss)
Annars är enda synliga skillnaden att EL600 har en skruv som låser fast kopplingsbacken mot vevaxeln eftersom man kan råka koppla fel på elen och köra motorn baklänges och då är det ju dumt om kopplingen lossnar .
forest. skrev:th skrev:Jag kollade min IPL till Jonsereds EL600+ och där finns inte kopplingstrumman som en egen detalj utan bara tillsammans med drev och lager, då med nummer 503 62 59 03 B. Lager och drev finns separat med nummer 503 25 30 01 B respektive 501 59 80 02 B. Kopplingbackarna har nummer 503 70 15 01 B. En visuell koll av backarna mellan EL600 och 2095 visar att det verkar vara samma detalj men jag har inte kollat på skillnader i trumman (behöver en bättre haknyckel som inte hoppar ur när man försöker lossa kopplingen på 2095 som sitter som berget och inte går att slå loss)
Annars är enda synliga skillnaden att EL600 har en skruv som låser fast kopplingsbacken mot vevaxeln eftersom man kan råka koppla fel på elen och köra motorn baklänges och då är det ju dumt om kopplingen lossnar .
Mange skrev:Ja, Blount/Oregon har fabrik i kanada där de gör och har gjort mycket kopplingstrummor, svärd o annat.