JohannesG skrev:Det jag möjligen kan se som problem med just snöröjning (men som är en fördel vid slåtter) är att maskinen vrider sig runt den icke styrande axeln (det gör den även när du kör framåt). Vilket då gör att att om du exempelvis kör nära ett räcke eller dike och behöver svänga från detta snabbt riskerar de styrande hjulen ta i räcket eller gå ner i diket om du inte tänker dig för.
Lite samma som att ploga med ett bakblad, svänger du inåt vägen viker bladet ut mot diket.
Amatörhuggare 62 skrev:På allmän väg, blir det fel ljuskonfiguration.
JohannesG skrev:Jag har kört en del med slåtterkross och twintrac på bland annat en 6850. Går ju långsammare än snöröjning, runt 15kmh. Kan bli lite vingligt innan man vant sig, men sedan är det inga problem. Är ju inte mycket annorlunda än till exempel tröska, hack, baklastare, truck. Och en fantastiskt bra överblick över redskapet.
Det jag möjligen kan se som problem med just snöröjning (men som är en fördel vid slåtter) är att maskinen vrider sig runt den icke styrande axeln (det gör den även när du kör framåt). Vilket då gör att att om du exempelvis kör nära ett räcke eller dike och behöver svänga från detta snabbt riskerar de styrande hjulen ta i räcket eller gå ner i diket om du inte tänker dig för.
Lite samma som att ploga med ett bakblad, svänger du inåt vägen viker bladet ut mot diket.
gnisten83 skrev:Blir alltid en del tillvänjning när de inte styr på främre axeln som normala fordon, börjar man köra bakhjulsstyrt eller för den delen midjestyrt så uppför sig fordonet på ett annat vis.
Vad jag har förstått så är bakre styrningen på nyare N serien gjord med en progressiv styrningen så den inte blir så stirrig på väg
Brorsan skrev:JohannesG skrev:Det jag möjligen kan se som problem med just snöröjning (men som är en fördel vid slåtter) är att maskinen vrider sig runt den icke styrande axeln (det gör den även när du kör framåt). Vilket då gör att att om du exempelvis kör nära ett räcke eller dike och behöver svänga från detta snabbt riskerar de styrande hjulen ta i räcket eller gå ner i diket om du inte tänker dig för.
Lite samma som att ploga med ett bakblad, svänger du inåt vägen viker bladet ut mot diket.
Det ser jag som en fördel.
Fantastiskt när man polgar korsningar, bara svänga höger och trycka ut snön i diket, inget klättrande på plogvallen.
Lika bra eller bättre än midjestyrt eller NH super steer.
can skrev:Har ein traktor på arbeid valta eit eller anna med twintrak, min kollega og sjef kjørte på den måten før, som ein truck. Trur det gjekk bra. No kjører han lastebil og eg har overtatt traktoren men eg kjører på den vanlige måten. Bør kanskje legga til att det er veldig lite snø her, så det er lite brøyting.