Logistik, Transport

Ploga snö som Gunde Svan

23 inlägg 11475 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ploga snö som Gunde Svan

Martin Växjö  
#776737 Är det någon (Gunde kanske, hallå)
som har erfarenhet av att ploga snö bakåt med valtra Twintrac. Borde funka jäkligt bra och enkelt att montera både mekaniskt och hydrauliskt. Blir det smidigt/osmidigt? Lurigt vid extremt halt väglag? svårstyrt? Kanske blir en kort tråd men har ni funderingar så va lite bjussiga. Tack



   TS
Avatar Fallback

Re: Ploga snö som Gunde Svan

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776738 ...
Senast redigerad av getost91 sön 05 feb 2023, 20:00, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ploga snö som Gunde Svan

tallen100  
#776747 Det är väl antagligen samma sak som att ploga med en baklastare = inga problem 👍

Avatar Fallback

Re: Ploga snö som Gunde Svan

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776766 Skulle nog inte köra längre sträckor på väg med en 6xxx med twin trac baklänges, tycker styrningen är lite väl nervös för de ihögre fart.
Kört lite så ut till skogen när jag har arbron på kranen

Användarvisningsbild

Re: Ploga snö som Gunde Svan

Martin Växjö  
#776784 Intressanta inlägg 👍🏼

   TS
Avatar Fallback

Re: Ploga snö som Gunde Svan

Amatörhuggare 62  
#776789 På allmän väg, blir det fel ljuskonfiguration.

Användarvisningsbild

Re: Ploga snö som Gunde Svan

JohannesG  
#776790 Jag har kört en del med slåtterkross och twintrac på bland annat en 6850. Går ju långsammare än snöröjning, runt 15kmh. Kan bli lite vingligt innan man vant sig, men sedan är det inga problem. Är ju inte mycket annorlunda än till exempel tröska, hack, baklastare, truck. Och en fantastiskt bra överblick över redskapet.

Det jag möjligen kan se som problem med just snöröjning (men som är en fördel vid slåtter) är att maskinen vrider sig runt den icke styrande axeln (det gör den även när du kör framåt). Vilket då gör att att om du exempelvis kör nära ett räcke eller dike och behöver svänga från detta snabbt riskerar de styrande hjulen ta i räcket eller gå ner i diket om du inte tänker dig för.
Lite samma som att ploga med ett bakblad, svänger du inåt vägen viker bladet ut mot diket.

Avatar Fallback

Re: Ploga snö som Gunde Svan

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776791 Blir alltid en del tillvänjning när de inte styr på främre axeln som normala fordon, börjar man köra bakhjulsstyrt eller för den delen midjestyrt så uppför sig fordonet på ett annat vis.
Vad jag har förstått så är bakre styrningen på nyare N serien gjord med en progressiv styrningen så den inte blir så stirrig på väg

Avatar Fallback

Re: Ploga snö som Gunde Svan

Brorsan  
#776813
JohannesG skrev:Det jag möjligen kan se som problem med just snöröjning (men som är en fördel vid slåtter) är att maskinen vrider sig runt den icke styrande axeln (det gör den även när du kör framåt). Vilket då gör att att om du exempelvis kör nära ett räcke eller dike och behöver svänga från detta snabbt riskerar de styrande hjulen ta i räcket eller gå ner i diket om du inte tänker dig för.
Lite samma som att ploga med ett bakblad, svänger du inåt vägen viker bladet ut mot diket.


Det ser jag som en fördel.
Fantastiskt när man polgar korsningar, bara svänga höger och trycka ut snön i diket, inget klättrande på plogvallen.
Lika bra eller bättre än midjestyrt eller NH super steer.

Avatar Fallback

Re: Ploga snö som Gunde Svan

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776819 Har ein traktor på arbeid valta eit eller anna med twintrak, min kollega og sjef kjørte på den måten før, som ein truck. Trur det gjekk bra. No kjører han lastebil og eg har overtatt traktoren men eg kjører på den vanlige måten. Bør kanskje legga til att det er veldig lite snø her, så det er lite brøyting.

Användarvisningsbild

Re: Ploga snö som Gunde Svan

Martin Växjö  
#776836
Amatörhuggare 62 skrev:På allmän väg, blir det fel ljuskonfiguration.


Ja sant. Har tänkte på detta också men det går nog lösa med magnetbaklysen i fronten. Bakåt kör man nog med arbetsbelysning och täcker för baklampor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ploga snö som Gunde Svan

Martin Växjö  
#776838
JohannesG skrev:Jag har kört en del med slåtterkross och twintrac på bland annat en 6850. Går ju långsammare än snöröjning, runt 15kmh. Kan bli lite vingligt innan man vant sig, men sedan är det inga problem. Är ju inte mycket annorlunda än till exempel tröska, hack, baklastare, truck. Och en fantastiskt bra överblick över redskapet.

Det jag möjligen kan se som problem med just snöröjning (men som är en fördel vid slåtter) är att maskinen vrider sig runt den icke styrande axeln (det gör den även när du kör framåt). Vilket då gör att att om du exempelvis kör nära ett räcke eller dike och behöver svänga från detta snabbt riskerar de styrande hjulen ta i räcket eller gå ner i diket om du inte tänker dig för.
Lite samma som att ploga med ett bakblad, svänger du inåt vägen viker bladet ut mot diket.


Precis! Men så blir ju alltid följden av att backa ett fordon. Märks ju särskilt när man backar med vagn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ploga snö som Gunde Svan

Martin Växjö  
#776839
gnisten83 skrev:Blir alltid en del tillvänjning när de inte styr på främre axeln som normala fordon, börjar man köra bakhjulsstyrt eller för den delen midjestyrt så uppför sig fordonet på ett annat vis.
Vad jag har förstått så är bakre styrningen på nyare N serien gjord med en progressiv styrningen så den inte blir så stirrig på väg


Ja och den utrustningen har ju säkert Gunde. Min är en N men äldre, men jag får ju prova att snabbköra bakåt. Har inte gjort detta på allvar än. Man kan fråga sig varför man skjuter sånt roligt framför sig 🤷🏼‍♂️

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ploga snö som Gunde Svan

Martin Växjö  
#776840
Brorsan skrev:
JohannesG skrev:Det jag möjligen kan se som problem med just snöröjning (men som är en fördel vid slåtter) är att maskinen vrider sig runt den icke styrande axeln (det gör den även när du kör framåt). Vilket då gör att att om du exempelvis kör nära ett räcke eller dike och behöver svänga från detta snabbt riskerar de styrande hjulen ta i räcket eller gå ner i diket om du inte tänker dig för.
Lite samma som att ploga med ett bakblad, svänger du inåt vägen viker bladet ut mot diket.


Det ser jag som en fördel.
Fantastiskt när man polgar korsningar, bara svänga höger och trycka ut snön i diket, inget klättrande på plogvallen.
Lika bra eller bättre än midjestyrt eller NH super steer.


Ja jag tänker likadant

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ploga snö som Gunde Svan

Martin Växjö  
#776841
can skrev:Har ein traktor på arbeid valta eit eller anna med twintrak, min kollega og sjef kjørte på den måten før, som ein truck. Trur det gjekk bra. No kjører han lastebil og eg har overtatt traktoren men eg kjører på den vanlige måten. Bør kanskje legga til att det er veldig lite snø her, så det er lite brøyting.


👍🏼

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).