Socialt (mer om oss)

Hundar

1170 inlägg 265416 visningar 66 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hundar

WarPeter  
#773000
Gräsmark skrev:Just nu har jag en sexårig TJT, som står utan jakt på startdagen imorgon, 1:a oktober.
Någon inom 10 mil från Karlstad som vill ha besök av en hund som driver "allt"?
Gäller hela säsongen, men ogillar trafikerade vägar och vargrevir.
Lennart W
070-583 45 66

Väldigt synd det är lite långt, vi har vår gård i hallands inland, annars hade jag varit väldigt nyfiken på att testa TJT. Jag är lite inne på att skaffa en för jakt på vildsvin i första hand och älg och hjort i andra hand. Är du nöjd med rasen? Jag har jagat ganska mycket med andras jämt- och gråhundar och är ganska trött på att det väldigt ofta snabbt lämnar vår mark och man sen inte ser hunden på 5-6 timmar. Vi jagar bara ihop med en granne och har därför bara drygt 500ha. Att då ha en hund som släpper om det drar iväg låter väldigt lockande. Tycker du att det också funkar bra i praktiken? Ställer din TJT vildsvin och älg eller stöter/driver den mest?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hundar

Gräsmark  
#773005 Jag är väldigt nöjd med Tysken. Brukar bli drev inom någon minut på det första vilt han hittar. Driver i genomsnitt ca 15 -20 minuter och är ännu snabbare i bakspåren. Tyvärr tar han ofta nytt drev och kommer inte till mig direkt, särskilt om det var flera djur i upptaget som sen delat på sig.
Han driver oftast rådjur då det är mest av dem, men lika gärna hjort.
Vildsvin och älg driver han kortare sträckor. Stannar de har han respekt och håller distans, som tur är. Några ståndskall längre än ett par minuter har
det inte varit.

Avatar Fallback

Re: Hundar

Brorsan  
#773033 Jag hade en Parson russelterrier för några år sedan. Han drev lite för länge och långt bort på stötjakterna jag var med på.
Då släppte jag honom på hemmamarkerna så han fick springa av sig först, sen vart det lagom långt under själva jakten.
Han var tuff men inte som en TJT.
Skadskjutet rå sprang han ikapp och höll ner tills jag han fram och kunde avliva.

Avatar Fallback

Re: Hundar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773884 Då var de ledsamma beslutet taget o verkställt, Bettan , vår gamla dansk svenska gårdshund snart 18 år gammal har fått somna in ikväll 😢
Känns tomt nu när hon inte ska ut o in ikväll….

Användarvisningsbild

Re: Hundar

Erre  
#773899 Beklagar gnisten.
Även om det är rätt beslut så betyder det inte att det är lätt. 😞

Avatar Fallback

Re: Hundar

r93  
#773907 Beklagar gnisten.

Ett fruktansvärt beslut att ta, men så är det med hundar.

När vi lät våran förra hund somna in så grät jag varje gång jag satte mig i bilen och kände lukten av honom.

Avatar Fallback

Re: Hundar

alias  
#773912
gnisten83 skrev:Då var de ledsamma beslutet taget o verkställt, Bettan , vår gamla dansk svenska gårdshund snart 18 år gammal har fått somna in ikväll 😢
Känns tomt nu när hon inte ska ut o in ikväll….


Lider med er. Det är jäkligt skumt hur tomt det känns utan ljudet av klor mot golv eller de små vardagliga rutinerna när en hund inte finns kvar längre.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hundar

totte  
#773918 Sorgligt gnisten, känner med er 😥 . Alltid lika dystert när det måste ske. Även små hundar lämnar stora tomrum efter sig.

Avatar Fallback

Re: Hundar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773943 Ja de blir konstigt tomt att inte höra tassljudet mot golvet och morgonrutinen med att lägga upp hundmat med hon är ute ett varv under tiden men de fanns ingen återvändo

Användarvisningsbild

Re: Hundar

T Landström  
#773979
gnisten83 skrev:Då var de ledsamma beslutet taget o verkställt, Bettan , vår gamla dansk svenska gårdshund snart 18 år gammal har fått somna in ikväll 😢
Känns tomt nu när hon inte ska ut o in ikväll….


Beklagar gnisten...
Jag bävar inför den dagen jag måste ta det beslutet...förhoppningsvis dröjer det minst tio år till...

Avatar Fallback

Re: Hundar

Amatörhuggare 62  
#773989 Tråkigt att höra, är ju som en familjemedlem.
Som lämnar, och ett tomrum infinner sig.
Klorna mot parketten.
Och snusandet,i soffan.
Ett litet morr,å ryck.
När dom drömmer, om jakt, eller spring i svampskogen. 😥
Mvh Amatörhuggarn

Avatar Fallback

Re: Hundar

80-90  
#773998 Beklagar sorgen!!! Sånt e fruktansvärt..

Avatar Fallback

Re: Hundar

Elmhult  
#774000 Beklagar. Det är väldigt tufft.

Avatar Fallback

Re: Hundar

alias  
#776419 Taxen verkar ha ett sjätte sinne för när hon riskerar att bli förpassad från knäet och ner på köksgolvet. Hon ligger normalt sett ihopsnodd som en kringla, men hennes nos dyker snabbt in långt in i armvecket på en om man gör en ansats till att försöka röra på sig.



Resonemanget verkar vara något i stil med att "Om inte jag ser dig, så ser inte du mig, och då kan du inte lyfta ner mig ifrån knäet".

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hundar

anersimyra  
#776424
alias skrev:Taxen verkar ha ett sjätte sinne för när hon riskerar att bli förpassad från knäet och ner på köksgolvet. Hon ligger normalt sett ihopsnodd som en kringla, men hennes nos dyker snabbt in långt in i armvecket på en om man gör en ansats till att försöka röra på sig.

1666621623_20221023_133621.jpg


Resonemanget verkar vara något i stil med att "Om inte jag ser dig, så ser inte du mig, och då kan du inte lyfta ner mig ifrån knäet".

MVH
Alias

Tur att taxen är snällare än kamratens katt..😼 hade man oturen med sig och katten for upp i knät så högg och klöste den rackarn om den märkte att man var på gång att lyfta ner den. Det enda sättet att få ner den var att sakta lyfta armen högt över huvudet och blixtsnabbt svepa iväg den så långt som möjligt ut i rummet samtidigt som man reste sig så den gick att mota bort med foten..😼😳

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar