Föryngring

Ädellövhägn nr 1

12 inlägg 4685 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ädellövhägn nr 1

stektlök  
#327074 Mitt första hägn är nu uppsatt. Stängselstolpar med färlängning påskruvad för att hålla nät i överkant. Södras ädellövssäck inhandlat plus 150 tall och lika många gran plus lite annat gott å trevligt att titta på. Körsbär och vildapel mm.
Hoppas nu det blir riktigt fint till pensionen om ca 30 år elle nått :)



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Ädellövhägn nr 1

stektlök  
#327192 Tröckte ner 200 tallplantor också.... tallandelen på gården gick ifrån ca 10 st till 210 :)
Köpte även några extra ek i timmele.
Kommer plantera ganska tätt och hoppas kunna gallra fram fina exemplar av samtliga sorter i framtiden :)
Återkommer om några år å visar hur de tar sig och sedan efter ca 15-20 år då jag börjat gallra lite tror jag och sedan efter 30 år då ja går i pension och fått upp fina träd i min "park" !
När tror ni man kan montera ner stängslet ?
När är inte barken attraktiv längre ?

Mvh stektlök

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ädellövhägn nr 1

JensSkoog  
#327235 Har du planterad körsbär och vildapel får du nog holla stängsel länge! Ser här att dom betas och barkas even om dom är långt ut i tonåren :x

Avatar Fallback

Re: Ädellövhägn nr 1

alias  
#775854
stektlök skrev:Tröckte ner 200 tallplantor också.... tallandelen på gården gick ifrån ca 10 st till 210 :)
Köpte även några extra ek i timmele.
Kommer plantera ganska tätt och hoppas kunna gallra fram fina exemplar av samtliga sorter i framtiden :)
Återkommer om några år å visar hur de tar sig och sedan efter ca 15-20 år då jag börjat gallra lite tror jag och sedan efter 30 år då ja går i pension och fått upp fina träd i min "park" !
När tror ni man kan montera ner stängslet ?
När är inte barken attraktiv längre ?

Mvh stektlök


@stektlök:
Är ju lite nyfiken.
Hur ser det ut i ditt ädellövhägn såhär åtta växtsäsonger senare?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Ädellövhägn nr 1

Sjögård 4  
#775866 Instämmer, hade varit intressant att höra mer om. Gärna bilder 😀 👍

Avatar Fallback

Re: Ädellövhägn nr 1

stektlök  
#775881 Hallåj mina herrar !
Jag har nu studerat fotot här ovan i tråden.
Då var det bara gammalt gräs men såg även traktorn var med på bild. Ska försöka ta nytt foto från samma ställe och åt samma håll.
Det växer fint iaf... om vi nu gillar toppskott på gran å tall på över 50 cm. Lövet kommer fint också men skulle planterat in mer sånt.
Foto kommer ! Får se om jag hinner innan jag drar te bonnelmia imorn 😁

   TS
Avatar Fallback

Re: Ädellövhägn nr 1

stektlök  
#776029
alias skrev:
stektlök skrev:Tröckte ner 200 tallplantor också.... tallandelen på gården gick ifrån ca 10 st till 210 :)
Köpte även några extra ek i timmele.
Kommer plantera ganska tätt och hoppas kunna gallra fram fina exemplar av samtliga sorter i framtiden :)
Återkommer om några år å visar hur de tar sig och sedan efter ca 15-20 år då jag börjat gallra lite tror jag och sedan efter 30 år då ja går i pension och fått upp fina träd i min "park" !
När tror ni man kan montera ner stängslet ?
När är inte barken attraktiv längre ?

Mvh stektlök


@stektlök:
Är ju lite nyfiken.
Hur ser det ut i ditt ädellövhägn såhär åtta växtsäsonger senare?

MVH
Alias


Hallå, här är nån bild... nu kommer det några träd :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ädellövhägn nr 1

stektlök  
#776030 En bild till

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ädellövhägn nr 1

Sjögård 4  
#776129 Har stängslet krävt underhåll?
Hur många år till innan du monterar ner det?

Hur ser planerna ut med röjning/stamkvistning i hägnet?

Avatar Fallback

Re: Ädellövhägn nr 1

stektlök  
#776136 Tjena
Stängslet har stått sig helt utan service mm än så länge. Men det börjar bli lite ruttet här å där.
Tanken är att ta ner det om ca 5 år.
Stamkvistning och försiktig gallring kommer påbörjas senare också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ädellövhägn nr 1

Torbjörn Johnsen  
#776152 Och hur mår lövskogen som du planterade? Bilder!!!

Avatar Fallback

Re: Ädellövhägn nr 1

stektlök  
#777566 Hade ett hägn till på g men pga betesdjur och eu-regler så blev projektet placerat på listan "framtidsplaner"

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).