SKOGSFORUM ARTIKEL 

Motorsåg och handhållet

Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

401 inlägg 80750 visningar 26 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

JAndersson  
Mange skrev:Chalmers publicerade även huf bra det är med elstart och fina uträkningar för det fast det var jy ett stort minus då de behövde ackumulera ström till start vilket inte var så bra.

Man kan nog hitta publikationer som stöder argument eller beställ detta. Men tänker man lite själv så blir det rätt transparent.

Ja, tänker man på detta själv så inser man det orimliga i att det skulle gå åt mer energi att tillverka batterierna än vad som förbrukas vid förbränning av bränslet i enlighet med Fredriks räkneexempel.

När jag räknar på det får jag det till att förbränningen av alkylatbensinen motsvarar ca 17500 kWh för en 3 års period (3×21×11×3×8,45). Koldioxid utsläppen bara från förbränningen (produktionen ej medräknat) blir då ca 4400 kg (3×21×11×3×2,12).
De absolut högsta värdet som jag hittar gällande utsläpp vid tillverkning av batterier är 200 kg/kWh (avrundat uppåt) vilket ger ett utsläpp på ca 404 kg för 6 batterier (200×0,337×6)
1666072113_klimatavtryck_batteritillverkning700.jpg

Källor: Drivkraft Sverige, http://207.154.197.103/uppslagsverk/fak ... demission/
NyTeknik, https://www.nyteknik.se/premium/batteri ... pp-7023421
Senast redigerad av JAndersson tis 18 okt 2022, 06:50, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775601Jag tittade inte i just den. Har läst rätt mycket om det här, tillräckligt för att se det är fasligt mycket skitsnack hit o dit så jag bestämde o kolla upp själv och bilda en egen åsikt baserat på hur jag värderar saker o ting.
Som det går till med batteri hysterin är i mitt tycke för jävligt.
Just motorsåg är så försvinnande liten del i det hela så det är inte nån effekt i att kludda med det egentligen. Mer principer...
Dyra principer...

Användarvisningsbild

Camaro1969  
Niking skrev:
jannee skrev:Nu är det så enkelt att jag har allt som kan behövas, en del äldre men allt i VÄL FUNGERANDE skick.
Införskaffa nymodigheter bara för att vara värst eller försökskanin är jag för gammal för.
En bekant införskaffade en ny MODERN eldriven röjsåg, fungerar troligtvis utmärkt för denne eftersom reservbatteri stod på väntelista - kanske först om några månader skulle de finnas tillgängliga.
Nu är gubben gammal 78 år och lite klent byggd så en lättare såg som bara går någon timme/dag är utmärkt för denne.
Dessutom var orsaken till investeringen enkel, var tvungen att hitta lite utgifter för borrvirket. :grin:
Att Niking far fram med osanning är man van vid men nu djävlar är du verkligen illa ute.
En 535 i RKT kostar 8190 kr +batteri (ett styck) 4395 kr.
En sådan såg motsvarar ändå inte en HVA 545 som kostar 8500 kr.
Priser från Maskinklippet.

Nä, jag far inte med osanning. Husqvarna 535i FR 7590 kr https://www.husqvarna.com/se/rojsagar/535ifr/

Husqvarna 535i RXT 8190 kr
https://www.husqvarna.com/se/rojsagar/5 ... lsrc=aw.ds

Husqvarna 535 RXT 8790 kr
https://www.husqvarna.com/se/rojsagar/535rxt/

Så jag kan inte se annat än att de batteridrivna röjsågarna blir både billigare i inköp (tool only) samt dessutom klart lättare än den bensindrivna motsvarigheten. 👍
/Niklas

billigare att köpa, men de är ju tämligen värdelös utan batteri

så du trixar med siffrorna och säger "tool only"

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Camaro1969 skrev:
Niking skrev:
jannee skrev:Nu är det så enkelt att jag har allt som kan behövas, en del äldre men allt i VÄL FUNGERANDE skick.
Införskaffa nymodigheter bara för att vara värst eller försökskanin är jag för gammal för.
En bekant införskaffade en ny MODERN eldriven röjsåg, fungerar troligtvis utmärkt för denne eftersom reservbatteri stod på väntelista - kanske först om några månader skulle de finnas tillgängliga.
Nu är gubben gammal 78 år och lite klent byggd så en lättare såg som bara går någon timme/dag är utmärkt för denne.
Dessutom var orsaken till investeringen enkel, var tvungen att hitta lite utgifter för borrvirket. :grin:
Att Niking far fram med osanning är man van vid men nu djävlar är du verkligen illa ute.
En 535 i RKT kostar 8190 kr +batteri (ett styck) 4395 kr.
En sådan såg motsvarar ändå inte en HVA 545 som kostar 8500 kr.
Priser från Maskinklippet.

Nä, jag far inte med osanning. Husqvarna 535i FR 7590 kr https://www.husqvarna.com/se/rojsagar/535ifr/

Husqvarna 535i RXT 8190 kr
https://www.husqvarna.com/se/rojsagar/5 ... lsrc=aw.ds

Husqvarna 535 RXT 8790 kr
https://www.husqvarna.com/se/rojsagar/535rxt/

Så jag kan inte se annat än att de batteridrivna röjsågarna blir både billigare i inköp (tool only) samt dessutom klart lättare än den bensindrivna motsvarigheten. 👍
/Niklas

billigare att köpa, men de är ju tämligen värdelös utan batteri

så du trixar med siffrorna och säger "tool only"

Tja, har du redan batterier och laddare sedan tidigare, så räcker det med tool only när du vill ha fler kompatibla batteriprodukter.

Dessutom så tror jag att en bensinare utan bensin är lika oduglig som ett batteriverktyg utan batteri. 😉
/Niklas

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#775615det kostar kanske 10 kr att tanka röjsågen, men 4390:- att köpa batteri

klart oekonomiskt att köpa alla maskiner igen för att man vill kunna dela batteri när man redan har riktig motorsåg+röjsåg

jag gissar att dessa batteriprylar blir omodern rätt fort, betydligt fortare än en riktig sågs livslängd

Användarvisningsbild

#775616Med tanke på att en 25-liter Aspen 2T-dunk kostar över 1000 kr (41 kr/liter), så blir det en väldigt liten tank (0,2L) på din röjsåg om du ska kunna tanka för en tia.

Så vilka röjsågar har egentligen en bensintank på 0,2 liter? En riktig skogsröjare brukar väl snarare ligga runt 0,8-1 liter, vilket gör 33-41 kr/tank.

Lägg sedan till kostnader för mer och dyrare service på den bensindrivna röjsågen (samt för övriga bensindrivna verktyg som gräsklippare, motorsåg, häcksax, trimmer, gräsröjare, lövblås...), så kan du snart räkna hem batterierna.
/Niklas

r93  
Niking skrev:Lägg sedan till kostnader för mer och dyrare service på den bensindrivna röjsågen (samt för övriga bensindrivna verktyg som gräsklippare, motorsåg, häcksax, trimmer, gräsröjare, lövblås...), så kan du snart räkna hem batterierna.
/Niklas

Jag köpte min röjsåg 345 fxt någon gång under tidigt tjugohundratal, service på den är max ett par hundralappar!

Under denna tiden har jag avverkat cirka 4 st batterimaskiner av skruvdragarmodell, endast en gick sönder resten är batterihaveri, och köpa nya batterier har aldrig varit aktuellt då dom snabbt blivit omoderna.

Användarvisningsbild

r93 skrev:
Niking skrev:Lägg sedan till kostnader för mer och dyrare service på den bensindrivna röjsågen (samt för övriga bensindrivna verktyg som gräsklippare, motorsåg, häcksax, trimmer, gräsröjare, lövblås...), så kan du snart räkna hem batterierna.
/Niklas

Jag köpte min röjsåg 345 fxt någon gång under tidigt tjugohundratal, service på den är max ett par hundralappar!

Under denna tiden har jag avverkat cirka 4 st batterimaskiner av skruvdragarmodell, endast en gick sönder resten är batterihaveri, och köpa nya batterier har aldrig varit aktuellt då dom snabbt blivit omoderna.

Å hur många liter bensin har du då gjort av med under tiden? Räkna gärna ihop bensin för motorsåg, röjsåg, gräsklippning, häcksax, lövblås etc.
/Niklas

Användarvisningsbild

Camaro1969  
Niking skrev:Med tanke på att en 25-liter Aspen 2T-dunk kostar över 1000 kr (41 kr/liter), så blir det en väldigt liten tank (0,2L) på din röjsåg om du ska kunna tanka för en tia.

Så vilka röjsågar har egentligen en bensintank på 0,2 liter? En riktig skogsröjare brukar väl snarare ligga runt 0,8-1 liter, vilket gör 33-41 kr/tank.

Lägg sedan till kostnader för mer och dyrare service på den bensindrivna röjsågen (samt för övriga bensindrivna verktyg som gräsklippare, motorsåg, häcksax, trimmer, gräsröjare, lövblås...), så kan du snart räkna hem batterierna.
/Niklas

29:- litern (ink moms) såg jag husqvarnas 2 takt kosta vid pump senast igår i sundsvall

brukar sällan få i en liter i motorsågen

Användarvisningsbild

Camaro1969 skrev:
Niking skrev:Med tanke på att en 25-liter Aspen 2T-dunk kostar över 1000 kr (41 kr/liter), så blir det en väldigt liten tank (0,2L) på din röjsåg om du ska kunna tanka för en tia.

/Niklas

29:- litern (ink moms) såg jag husqvarnas 2 takt kosta vid pump senast igår i sundsvall

brukar sällan få i en liter i motorsågen

Å just Husqvarnas 2-takt har ju (enligt andra trådar på skogsforum) beskyllts för att orsaka kostsamma motorhaverier.
/Niklas

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#775624vart har husqvarna sin fabrik där de tillverkar sitt bränsle? ligger den i husqvarna?

å just batterisågar har ju här i många trådar på skogsforum, beskyllts för att vara tämligen värdelösa och inte varit möjliga att jobba professionellt i skogen med.

Användarvisningsbild

#775625Vet ej! Det är ju ingen kunskap som jag behöver ha, nu när jag kör Husqvarnas batteridrivna maskiner.

Angående att batterimaskiner skulle vara ineffektiva m.m., så kan du t.ex. fråga @Anersimyra om dem saken (ifall du inte litar på mina ord).
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 18 okt 2022, 09:46, redigerad totalt 1 gång.

r93  
Niking skrev:
r93 skrev:
/Niklas

Å hur många liter bensin har du då gjort av med under tiden? Räkna gärna ihop bensin för motorsåg, röjsåg, gräsklippning, häcksax, lövblås etc.
/Niklas

Gräsklipparen går på diesel.

För övrigt så hör jag av med mellan 20-30 liter Aspen per år.

Allt beror på hur mycket röjning jag har.

Snittpris på detta ligger kanske på 23 kronor litern, så räkna en tusenlapp om året.

Så batterier för 20 tusen måste alltså hålla i minst 15 år för att jag ska få ihop kalkylen.

Det är inte troligt.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
r93 skrev:
/Niklas

precis så är det!

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775628Var görs Husqvarnas Batterier? De monteras och programmeras i Husqvarna men var tillverkas komponenterna? Hur får de fram råvarorna som ska till? Varför görs det inte här?

Jag vet att vissa skiter pengar och kan köpa vilka leksaker de vill. Alla har det inte så utan får tänka på vad de får mäst ut av för sina pengar.
Att få nån att lägga upp 15-20 000 på nåt eller 5000 som de klarar sig bra med, är det många som väljer 5000. Även kostnadsmedvetna proffs.
Det är inte alla som har fokus på att det ska vara senaste flugan utan vissa vill ha ett bra prisvärt verktyg som funkar när de vill ha det till rimligt pris. De behöver kanske inte alla verktygen som finns i serien bara för att de finns och hjälper till o tömma plånboken...
Att ha flera verktyg till samma motor är inget nytt, tillsatser till maskiner är heller inget nytt...

Att köpa en produkt har för olika köpare olika förutsättningar och preferenser.
Tyvärr styr pengarna mer än nåt annat för många.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).