Avverkning (slutavverkning)

Skapa en marknadsplats för Avverkningar på Skogsforum

11 inlägg 3899 visningar 5 följer Svara, dela mm...   

Skapa en marknadsplats för Avverkningar på Skogsforum

nikan  
1665348103_20180107_153538.jpg
Hej Forumet.

Håller på att marknadsföra en Rotpost som jag låtit stämpla upp.
Jag tycker det hade varit bra om vi kunde skapa en marknadsplats för skogsaffärer på Skogsforum.
Det hade varit lätt både för skogsägaren och köparen att hitta varandra.

Vad tycker ni?

Jag la upp min post på marknadsplatsen som finns här så där kan ni titta som är intresserade.

Med vänlig hälsning,

Niklas 😀

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skapa en marknadsplats för Avverkningar på Skogsforum

G Peter Eklund  
#774380 Virkesbörsen har redan den möjligheten. www.virkesborsen.se

nikan  
#774388 Absolut. Men det finns lite finstilt i deras villkor som jag inte är särskilt förtjust i. Det kostar 15000:- av det du säljer för köparen= 15000:- mindre betalt för säljaren. Skulle du själv få in ett anbud som är bättre än Virkesbörsen än vad någon bjuder på VB så får du som säljare böta 15000:-. Har du fått anbud och väljer att avstå affär så får du böta 15000:-

En oberoende tjänst här på skogsforum skulle gynna alla medlemmar. Och uppköpare.

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
nikan skrev:Absolut. Men det finns lite finstilt i deras villkor som jag inte är särskilt förtjust i. Det kostar 15000:- av det du säljer för köparen= 15000:- mindre betalt för säljaren. Skulle du själv få in ett anbud som är bättre än Virkesbörsen än vad någon bjuder på VB så får du som säljare böta 15000:-. Har du fått anbud och väljer att avstå affär så får du böta 15000:-

En oberoende tjänst här på skogsforum skulle gynna alla medlemmar. Och uppköpare.

Nu har du gått i en ofta upprepad fälla. Bara för att säljaren betalar 15000 till förmedlaren så innebär inte det att du får lika mycket mindre.

Jämför med nätauktioner som Klaravik eller liknande, både säljare och köpare betalar för hjälpen att förmedla, priset du får vet du är marknadsmässigt och i de flesta fall betydligt högre än vid försäljning via annons i annan kanal.

Sedan går du också i fällan att du tror att det är gratis att driva en sådan annons/förmedlingstjänst.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#774397 Spännande tanke nikan, tack för den.

Ge gärna förslag på upplägg här i tråden så kan vi diskutera frågan vidare.
Tekniskt så är det relativt enkelt och tanken att medlemmar på Skogsforum skulle kunna lägga upp dessa annonser lockar.

hardman  
#774406 Vi hade ju kommit långt om folk skrev ärligt vad dom hade fått för bud. Så skulle man kunna läsa ur lite trender på det med.
Ja blev för 2 år sen bjuden 700kr m3to av Hilmer Andersson. Klen timmer ner till 12 cm. Men blev ingen affär.
Vet inte va ja skulle fått idag.
Men ja tyckte de va för dåligt.
Ja håller till i Västra Värmland
Då var inte avverkningskostnaden med i det priset.

nikan  
busholle skrev:
nikan skrev:Absolut. Men det finns lite finstilt i deras villkor som jag inte är särskilt förtjust i. Det kostar 15000:- av det du säljer för köparen= 15000:- mindre betalt för säljaren. Skulle du själv få in ett anbud som är bättre än Virkesbörsen än vad någon bjuder på VB så får du som säljare böta 15000:-. Har du fått anbud och väljer att avstå affär så får du böta 15000:-

Nu har du gått i en ofta upprepad fälla. Bara för att säljaren betalar 15000 till förmedlaren så innebär inte det att du får lika mycket mindre.

Jämför med nätauktioner som Klaravik eller liknande, både säljare och köpare betalar för hjälpen att förmedla, priset du får vet du är marknadsmässigt och i de flesta fall betydligt högre än vid försäljning via annons i annan kanal.

Sedan går du också i fällan att du tror att det är gratis att driva en sådan annons/förmedlingstjänst.

Ja fällan haha. 🤣 den står nog VB för…

Klart det kostar att driva VB det är ju det de behöver få betalt för och inte sjutton slänger Industrin bort pengar i onödan de betalar så lite de måste. Ditt netto blir påverkat.

Här handlar det om att köpare och säljare skall kunna hitta varandra. Att inte bli bakbunden av en förmedlare som inte har något ansvar i affären.

Jag kan förstå att tanken känns skrämmande för VB som ju skulle tappa intäkter om köpare och säljare hittade andra vägar.

För mig känns det som att vi behöver börja samarbeta i säljande led om vi skall bli marknadsmässiga och då helst utan att någon förmedlare utan ansvar skall skära emellan.

Marknaden för ved är ju onekligen het nu också och skulle ju också kunna omfattas.

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
hardman skrev:Vi hade ju kommit långt om folk skrev ärligt vad dom hade fått för bud. Så skulle man kunna läsa ur lite trender på det med.
Ja blev för 2 år sen bjuden 700kr m3to av Hilmer Andersson. Klen timmer ner till 12 cm. Men blev ingen affär.
Vet inte va ja skulle fått idag.
Men ja tyckte de va för dåligt.
Ja håller till i Västra Värmland
Då var inte avverkningskostnaden med i det priset.

Säljer också till HAL, var detta bara för timmer, eller rätt över inkl massaved.

hardman  
#774467 Bara timmer.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
hardman skrev:Bara timmer.

Fick 750 för en slutavverkning jag sålde hösten 18.

nikan  
Fredrik Reuter skrev:Spännande tanke nikan, tack för den.

Ge gärna förslag på upplägg här i tråden så kan vi diskutera frågan vidare.
Tekniskt så är det relativt enkelt och tanken att medlemmar på Skogsforum skulle kunna lägga upp dessa annonser lockar.

Jag tänker att det är viktigast för säljaren att hitta så många köpare som möjligt för att kunna göra affär med en som för tillfället har störst behov av råvaran och därmed också är beredd att betala bäst. Jag tänker och tror att många köpare följer och är intresserade av det som diskuteras på Skogsforum. Varför inte då också kunna ha en mötesplats där man kan nå varandra för att gör affärer. Köpare skulle också kunna registrera sig som köpare och på så sätt vara synliga för att enkelt nå säljare. Frågan återkommer för mig varje gång jag skall göra en avverkning och jag gillar tanken på att kunna annonsera virkesaffären via skogsforum.

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).