Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Kvalitetsvirke fura

175 inlägg 43499 visningar 23 följer Svara, dela mm...  

Re: Kvalitetsvirke fura

Tralsmo  
#774320Du är inte blind sjögården.
Verkar som du har rätt öppna ögon.

De va bra skrivit tycker jamä.

Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
#774375Jag jobbar så att har en skogsägare levererat virke till oss så får han o veta vart hans timmer tagit vägen om virket hamnade i Roslagskulla kyrka tex.

TS
Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
Elis76 skrev:Södra och Norras medlemmar tar del av förädlingsvinsterna genom den återbäring föreningarna delar ut.

Så genom att leverera sitt virke till sin förening, får man del av förädlingsvinsten vilket man inte får om man levererar till en privat eller statlig koncern.

Nej men du kan ju o andra sida få timmrets rätta värde dess utom kan du som skogsägare åka förbi tex Roslagzkulla kyrka o visa barnbarnen otala om att i kyrktornet sitter farfars stockar det fixar varken södra mellanskog eller norra men det fixar vi.

TS
Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
#774378Det är ju en ganska enkel fråga o svara på hur mycket det kostar o sortera ut kvalitetsvirket som vi söker men vänder man på frågan. Vad kostar det att inte sortera ur kvalitetsvirket då ska man ju blanda in samhälls effekter mm o då blir frågan mycket svårare då är tanken nära det som is gjorde i Palmyra o våran civilisations vagga. Vet att jag sticker ut frågan men den är relevant om vi inte underhåller vårat kulturarv kan vi då med rak rygg se våra barnbarn i ögonen o säja med stolthet att vi inte gjorde något. Jag tänker inte sätta mej I den sitsen.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#774379Så här ser det ut på många platser i Stockholms län idag. Tusentals och åter tusentals lägenheter uppförs med stålstommar och förfabricerade betongelement. Fönstren är gjorda av aluminiumprofiler och lister, dörrar, foder, köksinredningar m.m. är tillverkade av allt annat än kvalitétsvirke.

Bilden är från Haninge kommun, men det pågår liknande byggen på många ställen runtom i Stockholm.

Som jag skrivit tidigare, byggbranchen skriker varken efter övergrovt virke eller 200-årig senvuxen norrlänsk fura och gran.

maltex  
#774381Iggesund sågar väl Tall i snickerikvalite, kan ju vara lite därför oviljan att sortera ut finns i Gävleborg och runt i kring. För Björkkubb är ju ett gångbart sortiment som sorteras ur och funkar här omkring.

isteskog  
maltex skrev:Iggesund sågar väl Tall i snickerikvalite, kan ju vara lite därför oviljan att sortera ut finns i Gävleborg och runt i kring. För Björkkubb är ju ett gångbart sortiment som sorteras ur och funkar här omkring.

Rundvirke tar ut både stamblock och grovtimmer av tall! Betalningen däremot kunde vara högre!

maltex  
#774402Nu vet jag inte vad rundvirke betalar för stamblock och grovtlmmer, men man kan väl anta att prisbilden och prislistan liknar Holmens (delar av region mitt)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Hansolov Lönn skrev:Nej men du kan ju o andra sida få timmrets rätta värde dess utom kan du som skogsägare åka förbi tex Roslagzkulla kyrka o visa barnbarnen otala om att i kyrktornet sitter farfars stockar

Jo, det är ju rätt vanligt att sådant här specialvirke inte betalas i dess rätta värde, utan man försöker hänvisa till skogsägarens goda vilja och andra mjuka värden. Lite som att man sågar gärna sina egna stockar till sitt hus, fast det vore billigare att åka till bygghandeln.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangan skrev:Lite som att man sågar gärna sina egna stockar till sitt hus, fast det vore billigare att åka till bygghandeln.

Det beror väl på hur ens situation ser ut. Har man ett avskrivet sågverk och bara ett par hundra meter till de bra träden så kostar brädorna/reglarna/timmerstockarna bara en bråkdel av vad bygghandeln tar och då tillkommer dessutom milkostnaden för bilen plus kostnad för släpkärra 😎 Sedan kan man ju resonera vad en eventuell tidsvinst är värd men det är inte dumt att ha ett eget brädlager med ofta bättre kvalité på trät när man behöver lite virke 😀

maltex  
#774405Ett problem är väl att den kvalitet som Lönn och liknande aktörer efterfrågar lätt försvinner i mängden vid avverkningar. Är väl samma med sågabar björk och ek,blir för mekigt att hålla på med. Fast det finns pengar att tjäna.

Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
Elis76 skrev:Så här ser det ut på många platser i Stockholms län idag. Tusentals och åter tusentals lägenheter uppförs med stålstommar och förfabricerade betongelement. Fönstren är gjorda av aluminiumprofiler och lister, dörrar, foder, köksinredningar m.m. är tillverkade av allt annat än kvalitétsvirke.

Bilden är från Haninge kommun, men det pågår liknande byggen på många ställen runtom i Stockholm.

Som jag skrivit tidigare, byggbranchen skriker varken efter övergrovt virke eller 200-årig senvuxen norrlänsk fura och gran.

Förstår inte vad ditt svar har med tråden o göra om jag ska vara ärlig.

TS
Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
maltex skrev:Nu vet jag inte vad rundvirke betalar för stamblock och grovtlmmer, men man kan väl anta att prisbilden och prislistan liknar Holmens (delar av region mitt)

Stamblocken ligger kring 800kr/m3

TS
Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
isteskog skrev:
maltex skrev:Iggesund sågar väl Tall i snickerikvalite, kan ju vara lite därför oviljan att sortera ut finns i Gävleborg och runt i kring. För Björkkubb är ju ett gångbart sortiment som sorteras ur och funkar här omkring.

Rundvirke tar ut både stamblock och grovtimmer av tall! Betalningen däremot kunde vara högre!

Deras kvalite är inget o hurra över tuvärr.

TS
Användarvisningsbild

Camaro1969  
#774423Hans olov

jag kan hugga grov 200 årig fura till dig i vinter om du vill,
säg en bil och släp så går transporten enkel att ordna

jag begär 3000:- fub och du får välja längder

norra hälsingland.

är det intressant?

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).