Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Kvalitetsvirke fura

172 inlägg 30518 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kvalitetsvirke fura

Hansolov Lönn  
#773071 Har kollat runt med inte hittat någon tråd om kvalitetsvirke så då startar jag en.
Jag jobbar med tätvuxen fura i mitt företag o byggnadsvårdsprojekt. Tidigare har det varit svårt o få tag på tätvuxet virke med hög andel kärnved o iom Ukrainakriget så blev det näst intill omöjligt. IFredags ringde jag runt lite bland några kollegor på olika håll o sen tidigare så vet vi att marknaden för kvalitetsvirke uppgår till ca 4 miljoner m3fub men det förnekar bla skogsägarföreningarna enligt dom finns ingen efterfrågan. Vad är då tätvuxet hur ser definitionen ut. Enligt den gröna boken som togs fram på 30talet så ska t defention för tätvuxen fura kyrkspån vara 14 årsringar per tum stamblockskvalite o 30cm i topp o 80%kärnvedsandel o den följer vi här i mellansverige sen finns det andra som inte hör det vilket är tragiskt tycker jag. Vi vet att 80% av det tätvuxna virket som konsumeras i Sverige importeras från Ryssland o där är det stopp. Dom svenska snickerierna som jobbar med tätvuxet lade upp lager men dom börgar o ta slut vilket får till följd att man tvingas lägga ner eller köra med standardvirke viket många inte har möjlighet till. Vi i byggnadsvårdsbranchen har det inte heller. Många för fram att det finns virke I Norrbotten o dom stämplingslängder jag sett hos tex allmäningsskogarna har visat att diametern är väldigt klen i brösthöjd på 1500stam var det knappt 1.5% som höll 30cm o 0.5% som höll 40cm vilket gör att det blir inga kyrkspån. Hur får vi fram mer tätvuxen fura till byggnadsvård o Sveriges snickerier.

TS

Re: Kvalitetsvirke fura

isteskog  
#773082 Med självföryngring, försiktiga röjningar och gallringar och avverkning när skogen är äldre än i dag. 😎

Användarvisningsbild

joran  
#773083 Enda möjligheten är nog en snabb lösning på Ukrainakriget och fortsatt import.
Hitta dom mängderna kvalitetsvirke i Sverige framöver kan inte vara lätt, om ens möjligt.

Användarvisningsbild

Bibliofilus  
#773084 Såna träd får vi ju inte avverka längre då de klassas som gammelskog och låter man det stå så länge så får man nog inte avverka dom när det är dags.

hfab  
Hansolov Lönn skrev:Har kollat runt med inte hittat någon tråd om kvalitetsvirke så då startar jag en.
Jag jobbar med tätvuxen fura i mitt företag o byggnadsvårdsprojekt. Tidigare har det varit svårt o få tag på tätvuxet virke med hög andel kärnved o iom Ukrainakriget så blev det näst intill omöjligt. IFredags ringde jag runt lite bland några kollegor på olika håll o sen tidigare så vet vi att marknaden för kvalitetsvirke uppgår till ca 4 miljoner m3fub men det förnekar bla skogsägarföreningarna enligt dom finns ingen efterfrågan. Vad är då tätvuxet hur ser definitionen ut. Enligt den gröna boken som togs fram på 30talet så ska t defention för tätvuxen fura kyrkspån vara 14 årsringar per tum stamblockskvalite o 30cm i topp o 80%kärnvedsandel o den följer vi här i mellansverige sen finns det andra som inte hör det vilket är tragiskt tycker jag. Vi vet att 80% av det tätvuxna virket som konsumeras i Sverige importeras från Ryssland o där är det stopp. Dom svenska snickerierna som jobbar med tätvuxet lade upp lager men dom börgar o ta slut vilket får till följd att man tvingas lägga ner eller köra med standardvirke viket många inte har möjlighet till. Vi i byggnadsvårdsbranchen har det inte heller. Många för fram att det finns virke I Norrbotten o dom stämplingslängder jag sett hos tex allmäningsskogarna har visat att diametern är väldigt klen i brösthöjd på 1500stam var det knappt 1.5% som höll 30cm o 0.5% som höll 40cm vilket gör att det blir inga kyrkspån. Hur får vi fram mer tätvuxen fura till byggnadsvård o Sveriges snickerier.

Finns det tillförlitliga uppgifter någonstans som styrker efterfrågan på 4miljoner fub?
Är den efterfrågan per år eller vad?
Vad är betalningsviljan för kvalitets virke?
Hur stor volym köper varje köpare?
Senast redigerad av hfab sön 02 okt 2022, 03:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Elis76  
#773090 Marknaden för virke till byggnadsvård är försvinnande liten. Skulle behovet finnas, hade det redan varit allmänt känt bland oss skogsägare.

Det lilla behov som finns, handplockas redan via kända kanaler från enskilda skogsägare.

Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
#773097 Nej det gör inte det tuvärr. I våran branch omsätter vi ca 500000m3fub timmerhus branchen inräknad.

TS
Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
Elis76 skrev:Marknaden för virke till byggnadsvård är försvinnande liten. Skulle behovet finnas, hade det redan varit allmänt känt bland oss skogsägare.

Det lilla behov som finns, handplockas redan via kända kanaler från enskilda skogsägare.

Om den skulle vara liten så skulle vi inte behöva inpotera virke

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#773099 Hör av er till Norra Skog så löser de erat problem. De verkar i den delen av Sverige där träden växer långsamt.

Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
#773102 Vi får ofta höra sånna här argument att bara för att vi inte köper 50 miljoner m3fub då räknas inte vi men vi yckas ju inte få tag på våra 500000m3fub hade det vara lättare o köpa 50miljoner m3fub med tätvuxen kärnfura

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773103 Timmerhus kräver väl inget speciellt kvalitetsvirke? Det är ju en typisk tradition av att man bygger med det som råkar finnas till hands när byggplatsen. Bara att kolla virket i 200 år gamla timmerhus, varierar kraftig vilken kvalitet man använde. Särskilt här nere i söder, där mycket av marken var svedjebränd och användes till skogsbete.

Hur mycket betalar du för kvalitetsvirke, 2000:-/m3fub? I så fall skall du nog kunna få ihop det du behöver. Sådana här specialsortiment betalar ofta inte särskilt mycket mer än gran som blir 45x95 kortreglar på Byggmax. Man räknar mycket med att få fram det ändå för att markägaren tycker det är kul.

https://www.facebook.com/rundvirkeskog/ ... 611972049/

Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
#773105 Vi ligger på 1300kr/m3fub i mellansverige idag

TS
Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
#773107 Vi ligger bra mycket över stamblockspriset o på långa tätvuxna grova block betalar vi över stolppriset men då är det en bedömning från fall till fall.

TS
Användarvisningsbild

Otik  
#773116 Vad är minsta volym ni köper om det finns skogsägare som har grov tall ?

Användarvisningsbild

Per Malmsten  
Bibliofilus skrev:Såna träd får vi ju inte avverka längre då de klassas som gammelskog och låter man det stå så länge så får man nog inte avverka dom när det är dags.

Det gäller bara dom som har brist på gamla grova furor.
Om du har produktionsbestånd med gammal grov fura är det inget problem att avverka. Tror det är en vanlig missuppfattning

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).