Motorsåg och handhållet

problem kedjesträckning hva 238

26 inlägg 8070 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: problem kedjesträckning hva 238

johan eriksson  
#479309
Camaro1969 skrev:
bgl skrev:Jag har svagt minne av något som liknar din beskrivning men säkert 30-40 år gammalt. Hur ser ringdrev/drivhjul ut? Stämmer det med kedjan och är det slitet? Det är väl inte en kopplingstrumma för ringdrev men fel sorts drev, kanske t.o.m. utan drev? Hårt slitet drivhjul där slitaget är brett så att kedjan kan klättra åt sidorna?


drivhjulet är lite slitet, så det kan ju vara detta med... men så mkt tror jag inte jag vill kosta på sågen, för jag gissar det är bra dyrt.

isåfall blir det nog en ny såg :)


Förmodligen har du ringdrev på sågen så då kan det kanske kosta 100:- max.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: problem kedjesträckning hva 238

Camaro1969  
#479825 nu har jag kört hela helgen utan större problem.

körde fast en gång, och efter jag drog loss sågen så var kedjan slak..

i övrigt har det fungerat bra, och jag har sträckt kedjan med upplyft svärdnos som någon sa.. tror det kanske gjorde susen? konstigt nog..

har även börjat köra med rapsolja, kanske det som gjort underverk? ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem kedjesträckning hva 238

totte  
#479838 Det är det där med att lyfta svärdet som gör skillnaden. Sträcker du utan att lyfta framänden tills det är lagom och sen lyfter nosen så slaknar kedjan en hel del, som du kanske märkt.

Användarvisningsbild

Re: problem kedjesträckning hva 238

Camaro1969  
#479848 troligen det!

nu har man lärt sig nå nytt...

tack för hjälpen skogsforum!

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem kedjesträckning hva 238

hva555  
#774278 En M8 kan ju se lite olika ut. Den till höger är en vanlig svärdsmutter av HQmodell, i mitten en mutter från Stiga gräsklippare som har räfflor på anliggningsytan och till vänster en lite lyxigare men inbyggd rörlig bricka och större anliggning. Brickan roterar inte när man sätter åt utan trycker bara. Nån som provat andra typer eller tankar kring dessa?

Användarvisningsbild

Re: problem kedjesträckning hva 238

Erre  
#774334 Den i mitten äter ur material i kåpan varje gång du drar åt.

Användarvisningsbild

Re: problem kedjesträckning hva 238

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774352 Dolmar hade normalt sett bredare fläns än de flesta. Der större angläggningsyta uch sprider då trycket som kan bli.
Ålastkåpor i synnerhet mår gott av detta eller plåt som ger samma effekt på större yta.

Användarvisningsbild

Re: problem kedjesträckning hva 238

hva555  
#774363 Så såg den "nyservade" men överhettade, skurena 55an jag köpte i förra veckan ut. Har väl anvät mutterdragare 😀 . Muttern ppå bilden är från bilindustrien och kan kanske rädda denna kåpa för tillfället, dåliga gängor dessutom. Denna bricka är också rörlig på muttern och kan fjädra en aning.

Användarvisningsbild

Re: problem kedjesträckning hva 238

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774384 Är kåpan sönderspännd är det lite tröstlöst att få det bra oavsett mutter.

Oftast när man ser detta har de haft 1,3 kedja och smort dåligt. Efter ny kåpa och 1,5 är mobterat slutar strulandet.

Användarvisningsbild

Re: problem kedjesträckning hva 238

hva555  
#774422 Borde man lägga emellan ett shims på 0,2mm om man kör 1,3? Jag hade en 242 som skar ut en cirkel i kåpan men det var nog kopplings fel.

Användarvisningsbild

Re: problem kedjesträckning hva 238

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774461 Det ska inte behövas om svärdsplåt är på plats.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).