Hema skrev:Det du efterfrågar fås väl med de starkaste batteriröjarna? För elmotorn kan agera lite vid motstånd iaf.
anersimyra skrev:Hema skrev:Det du efterfrågar fås väl med de starkaste batteriröjarna? För elmotorn kan agera lite vid motstånd iaf.
Nej, det funkar inte att segdra igång en ansatt klinga som stoppat på en batterisåg..🙂
bengt.a skrev:Hur har du tänkt att den ska få kylas, på av på av.... Blir ju kylt mellan
Alex Strömberg skrev:bengt.a skrev:Hur har du tänkt att den ska få kylas, på av på av.... Blir ju kylt mellan
Kylas? Svänghjulet har ju fläkt, ska kunna gå på full gas hela tiden utan problem.
tallen100 skrev:Alex Strömberg skrev:bengt.a skrev:Hur har du tänkt att den ska få kylas, på av på av.... Blir ju kylt mellan
Kylas? Svänghjulet har ju fläkt, ska kunna gå på full gas hela tiden utan problem.
Det hjälper till att kyla när man pumpar med gasen, en såg mår inte bra av att gå på konstant gas hela tiden.
Skillnad på proffs och amatör hörs ofta på gasandet...
SnorreP skrev:Jag tror i alla fall det skulle kunna funka. Proffsen idag har ju max gas hela tiden. Förmodligen tejpar de fast gasen. Själv gasar jag manuellt och får ont i gashanden och har alltid för lågt varvtal när det bär till. Mekaniskt är det en enkel sak, kolla hur gräsklipparens gas är gjord.
Segdragningen skulle bli bättre eftersom klingan aldrig skulle gå ner i varv.
Dessutom jobbar klingan klingan i sitt bästa varvtal automatiskt.
Nåja, man kanske skulle testa att gå ut i verkstan och fixa nåt.........
Mange skrev:De kyler med luft och bränsle/luftblandningen.
Att stänga av varm såg ger inte nån kylande effekt då värmen hålls kvar. Rätt länge.
Tomgång är ännu värre då det sänker varvet på fläkten och minemalt med bränsle/luft in.
En för varm motor fortsätter bli ännu varmare och skador kommer som ett brev på posten.
Går det varmt så flippa på gasen så den går upp o ner i varv obelastat. Det bäst och fortast.
Ser man till de skogsröjare som går i skogen belastas de hårt lite och sen varvas och kyls.
En gräsröjare belastas hårt, ner på tomgång, belastas hårt igen och får färre tillfälle att kylas på varv obelastad vilker man ser när de kommer hit.
Mer sällan de har sågtandad röjklinga och skurit än tråd eller kniv.
Ent skrev:Mange skrev:De kyler med luft och bränsle/luftblandningen.
Att stänga av varm såg ger inte nån kylande effekt då värmen hålls kvar. Rätt länge.
Tomgång är ännu värre då det sänker varvet på fläkten och minemalt med bränsle/luft in.
En för varm motor fortsätter bli ännu varmare och skador kommer som ett brev på posten.
Går det varmt så flippa på gasen så den går upp o ner i varv obelastat. Det bäst och fortast.
Ser man till de skogsröjare som går i skogen belastas de hårt lite och sen varvas och kyls.
En gräsröjare belastas hårt, ner på tomgång, belastas hårt igen och får färre tillfälle att kylas på varv obelastad vilker man ser när de kommer hit.
Mer sällan de har sågtandad röjklinga och skurit än tråd eller kniv.
Om jag förstår dig rätt, menar du att det det blir bättre kylning om man tomvarvar mellan kapen vid röjning, snarare än att låta motorn gå på tomgång?
Jag brukar låta den gå ner på tomgång, och så "boppa" på gasen ett par gånger innan man kör nästa. Samma när jag kör den som trimmer (Stihl 410), ner på tomgång, ett par duttar på gasen innan nästa svep. Men det är alltså inte optimalt?