Motorsåg och handhållet

Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

36 inlägg 5264 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

jannee  
#773423 Jag gasar röjsågen med TUMMEN, aldrig varit några problem, å andra sidan är min tumme kanske extra stark eftersom jag hade tummen i munnen i stället för napp :grin:
För övrigt kör jag med en HVA 555 + Strands redskap, de är så effektiva att det gör inget om man inte har full gas när man når föremålet som ska röjas bort :-bd

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

anersimyra  
#773425
Hema skrev:Det du efterfrågar fås väl med de starkaste batteriröjarna? För elmotorn kan agera lite vid motstånd iaf.

Nej, det funkar inte att segdra igång en ansatt klinga som stoppat på en batterisåg..🙂

Avatar Fallback

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

Hema  
#773427
anersimyra skrev:
Hema skrev:Det du efterfrågar fås väl med de starkaste batteriröjarna? För elmotorn kan agera lite vid motstånd iaf.

Nej, det funkar inte att segdra igång en ansatt klinga som stoppat på en batterisåg..🙂

Det jag ämnade mena, var att elmotorn kanske bättre håller varvet uppe, då elmotorn har varvtalsregulator inbyggd i sin konstruktion typ. Fast den kanske är allt annant än märkbar i en sådan röjsåg med den storlek på elmotor?

Användarvisningsbild

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

anersimyra  
#773430 Batteriröjaren fungerar precis som en bensindito när det gäller gasfunktionen och är varken snabbare eller långsammare än en bensinare. De som springer omkring och röjer med konstant bottengas har helt enkelt fel teknik för de bestånd där de röjer.. 😮 🙃 🙂

Användarvisningsbild

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773618 Historiskt sett är varvtalsreglerad tändning och förgasare väl beprövat och det visade sig inte vara önskvärt i bränslesystem då sågen inte lätt presterade som önskat. Särskilt inte de som reglerade venturi, vilket jag tror du är ute efter.
Detta gav man upp med på 60-talet men annat har provats med blandad framgång.
Lättast bra resuktat har visat sig vara påverka med tändning.
I cylinders portning påverkar man med, fast inte lika rätt och konsekvent.

Avatar Fallback

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773892 Hur har du tänkt att den ska få kylas, på av på av.... Blir ju kylt mellan

Användarvisningsbild

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

Alex Strömberg  
#773908
bengt.a skrev:Hur har du tänkt att den ska få kylas, på av på av.... Blir ju kylt mellan

Kylas? Svänghjulet har ju fläkt, ska kunna gå på full gas hela tiden utan problem.

Avatar Fallback

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

tallen100  
#773921
Alex Strömberg skrev:
bengt.a skrev:Hur har du tänkt att den ska få kylas, på av på av.... Blir ju kylt mellan

Kylas? Svänghjulet har ju fläkt, ska kunna gå på full gas hela tiden utan problem.

Det hjälper till att kyla när man pumpar med gasen, en såg mår inte bra av att gå på konstant gas hela tiden.
Skillnad på proffs och amatör hörs ofta på gasandet...

Användarvisningsbild

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

Alex Strömberg  
#773923
tallen100 skrev:
Alex Strömberg skrev:
bengt.a skrev:Hur har du tänkt att den ska få kylas, på av på av.... Blir ju kylt mellan

Kylas? Svänghjulet har ju fläkt, ska kunna gå på full gas hela tiden utan problem.

Det hjälper till att kyla när man pumpar med gasen, en såg mår inte bra av att gå på konstant gas hela tiden.
Skillnad på proffs och amatör hörs ofta på gasandet...

Enligt mig så ska en motorsåg eller vad som helst kunna gå på full gas. Går den varmt så går den magert.

Användarvisningsbild

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773928 De kyler med luft och bränsle/luftblandningen.
Att stänga av varm såg ger inte nån kylande effekt då värmen hålls kvar. Rätt länge.
Tomgång är ännu värre då det sänker varvet på fläkten och minemalt med bränsle/luft in.
En för varm motor fortsätter bli ännu varmare och skador kommer som ett brev på posten.

Går det varmt så flippa på gasen så den går upp o ner i varv obelastat. Det bäst och fortast.

Ser man till de skogsröjare som går i skogen belastas de hårt lite och sen varvas och kyls.
En gräsröjare belastas hårt, ner på tomgång, belastas hårt igen och får färre tillfälle att kylas på varv obelastad vilker man ser när de kommer hit.
Mer sällan de har sågtandad röjklinga och skurit än tråd eller kniv.

Användarvisningsbild

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773929 Det är lätt att kolla man mäter temp på kylfläns där kylluft går ut och tex ljuddämpar infästning, på samma punkter när den går rätt, sen när den är varm och efter den kylts.
Lätt att se då vad som är bäst om det nu inte går att lätt förstå.

Användarvisningsbild

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

HannuRöj  
#773932
SnorreP skrev:Jag tror i alla fall det skulle kunna funka. Proffsen idag har ju max gas hela tiden. Förmodligen tejpar de fast gasen. Själv gasar jag manuellt och får ont i gashanden och har alltid för lågt varvtal när det bär till. Mekaniskt är det en enkel sak, kolla hur gräsklipparens gas är gjord.
Segdragningen skulle bli bättre eftersom klingan aldrig skulle gå ner i varv.
Dessutom jobbar klingan klingan i sitt bästa varvtal automatiskt.

Nåja, man kanske skulle testa att gå ut i verkstan och fixa nåt.........

På Stihl sitter en ganska stark fjäder mellan gas och säkerhetsknap. Mycket bekvämare gasa utan den.
Måste absolut tas hänsyn säkerhetsspärr är inte i bruk utan fjädern, så kvistarna kan oönskad gasa motorn.

Avatar Fallback

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

Ent  
#773940
Mange skrev:De kyler med luft och bränsle/luftblandningen.
Att stänga av varm såg ger inte nån kylande effekt då värmen hålls kvar. Rätt länge.
Tomgång är ännu värre då det sänker varvet på fläkten och minemalt med bränsle/luft in.
En för varm motor fortsätter bli ännu varmare och skador kommer som ett brev på posten.

Går det varmt så flippa på gasen så den går upp o ner i varv obelastat. Det bäst och fortast.

Ser man till de skogsröjare som går i skogen belastas de hårt lite och sen varvas och kyls.
En gräsröjare belastas hårt, ner på tomgång, belastas hårt igen och får färre tillfälle att kylas på varv obelastad vilker man ser när de kommer hit.
Mer sällan de har sågtandad röjklinga och skurit än tråd eller kniv.

Om jag förstår dig rätt, menar du att det det blir bättre kylning om man tomvarvar mellan kapen vid röjning, snarare än att låta motorn gå på tomgång?

Jag brukar låta den gå ner på tomgång, och så "boppa" på gasen ett par gånger innan man kör nästa. Samma när jag kör den som trimmer (Stihl 410), ner på tomgång, ett par duttar på gasen innan nästa svep. Men det är alltså inte optimalt?

Användarvisningsbild

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

anersimyra  
#773945
Ent skrev:
Mange skrev:De kyler med luft och bränsle/luftblandningen.
Att stänga av varm såg ger inte nån kylande effekt då värmen hålls kvar. Rätt länge.
Tomgång är ännu värre då det sänker varvet på fläkten och minemalt med bränsle/luft in.
En för varm motor fortsätter bli ännu varmare och skador kommer som ett brev på posten.

Går det varmt så flippa på gasen så den går upp o ner i varv obelastat. Det bäst och fortast.

Ser man till de skogsröjare som går i skogen belastas de hårt lite och sen varvas och kyls.
En gräsröjare belastas hårt, ner på tomgång, belastas hårt igen och får färre tillfälle att kylas på varv obelastad vilker man ser när de kommer hit.
Mer sällan de har sågtandad röjklinga och skurit än tråd eller kniv.

Om jag förstår dig rätt, menar du att det det blir bättre kylning om man tomvarvar mellan kapen vid röjning, snarare än att låta motorn gå på tomgång?

Jag brukar låta den gå ner på tomgång, och så "boppa" på gasen ett par gånger innan man kör nästa. Samma när jag kör den som trimmer (Stihl 410), ner på tomgång, ett par duttar på gasen innan nästa svep. Men det är alltså inte optimalt?

Jo, bränsleluftblandningens relativt sett låga temperatur i kombination med tryckfallet i vevhuset under insugstakten ger en kylande effekt på de väsentligt varmare motordelarna så att ”boppa på gasen” med obelastad motor kan rekommenderas..🙂

Avatar Fallback

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

axwell  
#773955 I teorin är det en homogen blandning av bränsle/luft som fördelar sig exakt lika i varje skrymsle.

I verkligheten påverkas blandningens virvlar mest av varvtalet och utformningen av utrymmet.

Klart som korvspad att varvtalet skall varieras .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).