Motorsåg och handhållet

Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

36 inlägg 5325 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

SnorreP  
#773390 Hej
Jobbigt för gashanden alternativet är att tejpa fast på max. Men varför har inte sågarna varvtalsregulator?
Då kan man ha rätt varvtal för klingan hela tiden och sågen gasar själv när det tar emot.
Det har funnits på gräsklipparna sen Hedenhös och är en väldigt enkel konstruktion.
Varför finns inte det? Eller finns det kanske sådana röjsågar? Vilka då?
😀



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

tallen100  
#773392 Jo det vore ju väldigt praktiskt när man snavar och sticker klingan i marken 🤣 , risken för skador på både dej och klingan torde vara väldigt stor 😀
Utöver det så mår inte en tvåtakts såg bra av att gå på maxgas/samma varvtal hela tiden...
Senast redigerad av tallen100 mån 03 okt 2022, 19:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

totte  
#773394 Som Tallen säger och sen när du kör röjkiinga så är det försent att gasa när det börjar ta emot. En regulator slår till när motorn börjar tappa varv och då är det redan försent. Segdragningen i en liten röjsågsmotor räcker inte för att få upp varvet under belastning. Det är annat med en 4-takts gräsklipparmotor på ett par hundra cc, den har vridmoment som räcker och är gjord för att tåla konstantvarv.

Avatar Fallback

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

SnorreP  
#773396 Nja det köper jag inte riktigt 🙂
Jag tror detta skulle funka bra. Idag så låter man varvet gå ner och sen gasar man när det är lite väl sent. Regulatorn skulle hålla varvet uppe lagomt mycket och sen gasa själv. Snava gör man ju idag också så det är väl ingen skillnad på snavningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

jannee  
#773397 Omöjligt att konstruera, eftersom en gräsklippare fungerar helt annorlunda än en röjsåg,
Det fodras kraft att accelerera klingan och det är för sent att accelerera när klingan nått röjobjektet.
Det du måste först fixa är en artificiell intelligens som förstår vilket objekt du tänker kapa.
Röjsågen lever på den levande kraft som finns i klingan.
Ska en röjsåg kunna fungera som en gräsklippare fodras en betydligt starkare motor än vad dagens sågar har.
Jämför gärna med klingan på en vedkap, där har du dessutom en betydligt starkare elmotor som drivkälla.

Användarvisningsbild

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

Alex Strömberg  
#773398 Hur vissa röjsågar ser ut skulle aldrig en liknande lösning som gräsklipparna har kunna utföra sin funktion.

Minoritet som ens tar bort kåpor och en ännu mindre som också gör rent.

Avatar Fallback

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

jannee  
#773399 För övrigt har jag ryktesvägen hört talas om två skogsarbetare vars arbete gick ut på att fälla för skördare, detta var nog närmare 30 - 40 år sedan.
De körde varsin stor Stihl, hade en ståltrådsring runt gasen, vilket gjorde att sågarna gick på full gas hela tiden.
Konstigt nog överlevde skogsarbetarna, dock varade inte sågarna speciellt länge.

Avatar Fallback

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

hfab  
#773401 Köp en Stihl istället. (jag förmodar att du kör husqvarna)

Avatar Fallback

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

SnorreP  
#773402 Jag tror i alla fall det skulle kunna funka. Proffsen idag har ju max gas hela tiden. Förmodligen tejpar de fast gasen. Själv gasar jag manuellt och får ont i gashanden och har alltid för lågt varvtal när det bär till. Mekaniskt är det en enkel sak, kolla hur gräsklipparens gas är gjord.
Segdragningen skulle bli bättre eftersom klingan aldrig skulle gå ner i varv.
Dessutom jobbar klingan klingan i sitt bästa varvtal automatiskt.

Nåja, man kanske skulle testa att gå ut i verkstan och fixa nåt.........

   TS
Avatar Fallback

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

SnorreP  
#773403 PS: Jag kör Stihl. 460 tror jag den heter. Det är min andra, den första höll i 20 år !!

   TS
Avatar Fallback

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

SnorreP  
#773406 Mittåt! Den första höll i 30 år. Den andra är bara typ 5 år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

hfab  
#773408 Aj då!
Kör du redan Stihl har jag inget annat råd än mer gröt.
Proffs med konstant full gas? Jag skulle kalla det för optimistiska amatörer 🤭

Avatar Fallback

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

maltex  
#773411 Går väl att skaffa en röjsåg med normalgas, måste vara oprsktiskt med on/off reglage på gasen.

Användarvisningsbild

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

Williamm  
#773412
SnorreP skrev:Jag tror i alla fall det skulle kunna funka. Proffsen idag har ju max gas hela tiden. Förmodligen tejpar de fast gasen. Själv gasar jag manuellt och får ont i gashanden och har alltid för lågt varvtal när det bär till. Mekaniskt är det en enkel sak, kolla hur gräsklipparens gas är gjord.
Segdragningen skulle bli bättre eftersom klingan aldrig skulle gå ner i varv.
Dessutom jobbar klingan klingan i sitt bästa varvtal automatiskt.

Nåja, man kanske skulle testa att gå ut i verkstan och fixa nåt.........

Jag vet ingen som tejpar maxgas i skogen. Men det är sällan jag hör att de är nere på tomgång.

Men jag släpper den sälla i gräs, men det är en annan sak.

Avatar Fallback

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

Hema  
#773420 Det du efterfrågar fås väl med de starkaste batteriröjarna? För elmotorn kan agera lite vid motstånd iaf.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).