Bioenergi

Vedpriser 2022

165 inlägg 106533 visningar 41 följer Svara, dela mm...   

Re: Vedpriser 2022

LasseA  
#773242 Såg detta på Facebook:
Nyskapad & klyvd björkved 30 xm
Passa på att fylla upp vedförådet inför kommande höga elpriser :)
EJ torr utan behöver läggas i värme så den torkar innan eldning !
Ca 1,2- 1,3 kubik i varje stålbur
1500 kr / st
Betalas kontant !
Hämtas löst på kärra då stål uren EJ ingår !

Användarvisningsbild

Nyborg  
LasseA skrev:Såg detta på Facebook:
Nyskapad & klyvd björkved 30 xm
Passa på att fylla upp vedförådet inför kommande höga elpriser :)
EJ torr utan behöver läggas i värme så den torkar innan eldning !
Ca 1,2- 1,3 kubik i varje stålbur
1500 kr / st
Betalas kontant !
Hämtas löst på kärra då stål uren EJ ingår !

I värme och med avfuktare som drar el... 👍

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773259 Som det är nu kommer alla bunkra inför nästa år, då får man nog problem med att skänka bort veden. 😀

Hema  
#773292 Vilket vedpris, gör det mer lönsamt att klyva upp massaveden?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Hema skrev:Vilket vedpris, gör det mer lönsamt att klyva upp massaveden?

Ja det varierar ju i landet vad du får betala för råvaran. Men som i mitt fall inom Södras område ligger råvarukostnaden för 30 cm Björk i intervallet 350-400 kr kubiken stjälpt mått. Nu pratar vi priser till privatkund och då ska alltid priset anges inkl moms. Så kommer dina egna produktionskostnader till det som är högst individuella.

Hema  
#773297 Jag var otydlig.

Jag gör mest ved av gran och har egen skog.
Men då jag inte är så insatt i omvandlingstalen, så vilket vedpris, skulle få skogsägare att hellre göra ved för massaveden?

Ja jo, jag är medveten om att myseldarna vill ha björk. Kanske finare ved, men skittråkig eld. Tacka vet jag gran som knastrar lite iaf.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Hema skrev:Jag var otydlig.

Men då jag inte är så insatt i omvandlingstalen, så vilket vedpris, skulle få skogsägare att hellre göra ved för massaveden?

Ja jo, jag är medveten om att myseldarna vill ha björk. Kanske finare ved, men skittråkig eld. Tacka vet jag gran som knastrar lite iaf.

Ja du sparar lite på transportkostnaden och så är granen några tior lägre pris som massaved. Så inom samma område får du sänka vedpriset med runt en 50-lapp. Så mellan 300-350 kr kubiken stjälpt för enbart råvaran. Så är det samma sak med produktionskostnaderna. Vilken ersättning för maskiner och arbete är du nöjd med? Det finns inget svar på som gäller alla.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#773304 Sen om det är för att ersätta din elkostnad med veden blir det ju något helt annat. 1 fub granmassaved ger ju runt 2000 KWh. Men det är ju sån skillnad så har man det behovet så gör man givetvis ved.

Bosse1  
#773310 Travmätning och pocenten 🙃
1664743894_screenshot_from_2022-10-03_01-08-27.png

1664743882_screenshot_from_2022-10-03_01-43-12.png

https://mabema.se/wp-content/uploads/20 ... tablad.pdf

Användarvisningsbild

Elis76  

Norra betalar c:a 450:-/m3fub för björkmassaved fritt väg inkl. tillägg och premier minus fraktavdrag till närmaste industri, barrmassaveden något lägre.

Södra betalar c:a 475:-/m3fub för björkmassa och c:a 435:-/m3fub för barrmassan oaktat tillägg enligt deras senaste pressmeddelande.

Regionala skillnader kan givetvis förekomma för både Norra och Södra beroende på olika faktorer.

Så skall Du köpa björk eller barr från privata skogsägare behöver Du betala i paritet med vad massavedsindustrin betalar.

Användarvisningsbild

svampbob  
Elis76 skrev:

Norra betalar c:a 450:-/m3fub för björkmassaved fritt väg inkl. tillägg och premier minus fraktavdrag till närmaste industri, barrmassaveden något lägre.

Södra betalar c:a 475:-/m3fub för björkmassa och c:a 435:-/m3fub för barrmassan oaktat tillägg enligt deras senaste pressmeddelande.

Regionala skillnader kan givetvis förekomma för både Norra och Södra beroende på olika faktorer.

Så skall Du köpa björk eller barr från privata skogsägare behöver Du betala i paritet med vad massavedsindustrin betalar.

450 är för Björktimmer för massan är det 360 kr kubiken.

Användarvisningsbild

svampbob  
r93 skrev:Det kan inte bli brist på ved i ett land som Sverige.

Just nu har vi brist på torr ved.

Troligtvis är marknaden i balans till nästa år, alla som kan kommer att hugga ved för glatta livet i vinter.

Jag tror inte att du ska vara helt säker på det. Innan kolet och oljan kom så var stora delar av Europa avskogat. Visst nu har vi lagstiftning som förhindrar en total avskogning men med den politik som nu drivs så är det den skogliga råvaran som ska se till att vi håller värmen i Europa.
Den gröna omställningen har bland annat inneburit att enorma mängder flis importeras från USA. Upp mot 10% av Storbritanniens elförsörjning kommer nu från biomassa.

Hema  
Vedproducent skrev:

Ja du sparar lite på transportkostnaden och så är granen några tior lägre pris som massaved. Så inom samma område får du sänka vedpriset med runt en 50-lapp. Så mellan 300-350 kr kubiken stjälpt för enbart råvaran. Så är det samma sak med produktionskostnaderna. Vilken ersättning för maskiner och arbete är du nöjd med? Det finns inget svar på som gäller alla.

Med dina förutsättningar, blir det massa eller ved för din del?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Hema skrev:
Vedproducent skrev:

Med dina förutsättningar, blir det massa eller ved för din del?

Den björken som blir gör jag naturligtvis ved av men den mesta björken köper jag. Beroende på om det blir ont om tillgång på Björk kommer jag sortera ut några klentimmerlass som jag kommer göra ved av. Det går så mycket fortare än dom klena barrbitarna att köra det genom vedmaskinen så det är för dåligt betalt som klentimmer. Det får bli ved om det blir brist på björkvolymen.

SudCaravelle  
#774451 Såg precis detta på Coop. 169 kr för 40 liter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).