Vedmaskiner, flishuggar

Går det att snabbtorka ved?

49 inlägg 16777 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

svampbob  
#769505
svampbob skrev:Jag säljer nu torrgran till en jägmästare som har köpt ett litet hemman i närheten där det är vedpanna och vedboden var tom vid tillträdet.
Torrgranen var det bästa som jag kunde erbjuda och jag kör det genom maskinen direkt över till hans bilsläp.


Nu blev jag lite grinig. Jag åkte i morse upp till hygget med skotaren för att hämta hem ett lass brännved. Upptäcker då att allt är bortkört både björk och brännved.

Så nu ligger Qbik lite på minus.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

SkogsBasse  
#769554 En "solar kiln" (vet ej vad heter på svenska) hade kanske funkat att få det torrt på 3 månader.

Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

Teufel  
#772066 Solar kiln = solfångare för luft. Går att bygga själv relativt enkelt om man kollar på Youtube. Man behöver svart korrugerad plåt, en kollektorslang av aluminium som målas svart, en plexiglasskiva och en "låda" att stoppa det i.
I sin enklaste form, som funkar för att hålla ett fritidshus uppvärmt, använder man en lastpall med pallkrage och stoppar ner allt i.

För att blåsa luften genom kollektorslangen kan man använda en 12V datorchassifläkt kopplat till en solcell.
En lösning jag såg, gav ca 55 grader på utblåsluften när det var runt 0 grader ute.

Det här systemet kan man sedan skala upp och får en lösning som i princip inte kostar mer än vad det kostar att bygga det.
Får man nu 55 graders luft så lär det torka på nolltid.

Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

Vedproducent  
#772090
Teufel skrev:Solar kiln = solfångare för luft. Går att bygga själv relativt enkelt om man kollar på Youtube. Man behöver svart korrugerad plåt, en kollektorslang av aluminium som målas svart, en plexiglasskiva och en "låda" att stoppa det i.
I sin enklaste form, som funkar för att hålla ett fritidshus uppvärmt, använder man en lastpall med pallkrage och stoppar ner allt i.

För att blåsa luften genom kollektorslangen kan man använda en 12V datorchassifläkt kopplat till en solcell.
En lösning jag såg, gav ca 55 grader på utblåsluften när det var runt 0 grader ute.

Det här systemet kan man sedan skala upp och får en lösning som i princip inte kostar mer än vad det kostar att bygga det.
Får man nu 55 graders luft så lär det torka på nolltid.

Är nog inte realistiskt att komma ens i närheten av dom KWh som krävs för att torka ved. Någon enstaka kubik möjligen men inte lite mer storskaligt.

Avatar Fallback

Re: Går det att snabbtorka ved?

Hema  
#772145 För eget bruk, så så borde man kunna torka en hel del ved inomhus om man vore lite kreativ, med logistiken. Anledningen till det är att luften oftast är så mycket torrare vintertid, att man skulle kunna få ned fuktigheten avsevärt om man har 2-3veckors behov inomhus. Fast det kanske skulle frästa på en del förhållanden.

Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

paavo25  
#772175
Hema skrev:För eget bruk, så så borde man kunna torka en hel del ved inomhus om man vore lite kreativ, med logistiken. Anledningen till det är att luften oftast är så mycket torrare vintertid, att man skulle kunna få ned fuktigheten avsevärt om man har 2-3veckors behov inomhus. Fast det kanske skulle frästa på en del förhållanden.


Småskaligt skulle ju gå bra att ha bara under tak, sedan innomhus, inne i bostaden en vecka, liksom rotation på.

Kom på, ett hus i närheten, gammalt över hundra år. Dit i det huset kunde dom berätta köks spisen torkade man veden som skulle i andra eldstäder, liksom vid matkokoning ha ved där som värme torkas.

Avatar Fallback

Re: Går det att snabbtorka ved?

mooos73  
#772181
svampbob skrev:
svampbob skrev:Jag säljer nu torrgran till en jägmästare som har köpt ett litet hemman i närheten där det är vedpanna och vedboden var tom vid tillträdet.
Torrgranen var det bästa som jag kunde erbjuda och jag kör det genom maskinen direkt över till hans bilsläp.


Nu blev jag lite grinig. Jag åkte i morse upp till hygget med skotaren för att hämta hem ett lass brännved. Upptäcker då att allt är bortkört både björk och brännved.

Så nu ligger Qbik lite på minus.

Ägarbolagen äger ju en hel del skog själva så det är väl bara att dom kör hem samma kvantitet + moms till dig men förstår din frustration..

Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

Vedproducent  
#772184 Torkar man ved inomhus så åtgår även där 0,7 KWh per kg fukt som torkas bort. Så det går ju om man vill sänka inomhustemperaturen men kanske inte det man är ute efter. Men i ett pannrum med överskottsvärme som inte kommer till nytta kan ju fungera bättre.

Avatar Fallback

Re: Går det att snabbtorka ved?

80-90  
#772188
1664007379_a6973fe8-3cd6-4533-a0ec-3766ea198567.png
Skulle en sån kunna funka ?? Vedeldad värmekanon 35kw
Vedeldad värmekanon 35kw - 2

Avatar Fallback

Re: Går det att snabbtorka ved?

jannee  
#772199 Ved som torkats ute torkar en hel del mer när den kommer in.
En granne berättade att han avverkade björken mitt i vintern, sågade upp och klyvde den under April, staplade upp den för att den skulle torka bra, täckte den i mitten av juli.
Bar sedan under september in den i ett rum gränsade till pannrummet (alltid öppen dörr emellan).
Staplade upp veden ända upp till taket, när våren kom och han började på innersta stapeln skilde det mellan veden och taket 15 till 20 cm = så mycket mer hade veden torkat inomhus under vintern.

Avatar Fallback

Re: Går det att snabbtorka ved?

Hema  
#772201
Vedproducent skrev:Torkar man ved inomhus så åtgår även där 0,7 KWh per kg fukt som torkas bort. Så det går ju om man vill sänka inomhustemperaturen men kanske inte det man är ute efter. Men i ett pannrum med överskottsvärme som inte kommer till nytta kan ju fungera bättre.

Jag eldar i min kamin o vedspis med grytor fyllda med vatten o lock på, så värmen står sig lite längre.

Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

Vedproducent  
#772215
Hema skrev:
Vedproducent skrev:Torkar man ved inomhus så åtgår även där 0,7 KWh per kg fukt som torkas bort. Så det går ju om man vill sänka inomhustemperaturen men kanske inte det man är ute efter. Men i ett pannrum med överskottsvärme som inte kommer till nytta kan ju fungera bättre.

Jag eldar i min kamin o vedspis med grytor fyllda med vatten o lock på, så värmen står sig lite längre.

Ja jag eldar också i kaminen och vattnet som värms upp går till en ackumulatortank som sen går till golvvärme vid behov. Så lagra värme i vatten gör ju att du får nytta av värmen längre och senare vid behov. Men sänker samtidigt värmen just den stunden du eldar. Men ofta är det ju ingen nackdel med en braskamin då det ju blir väldigt varmt och du får sluta elda i stället. Men är ju ingen nytt detta.

Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

svampbob  
#772239
Vedproducent skrev:Torkar man ved inomhus så åtgår även där 0,7 KWh per kg fukt som torkas bort. Så det går ju om man vill sänka inomhustemperaturen men kanske inte det man är ute efter. Men i ett pannrum med överskottsvärme som inte kommer till nytta kan ju fungera bättre.


Hur är det uträknat. Jag har alltid tänkt att energiförlusten är det som krävs för att koka bort vattnet. Delta t + energin för fasövergången.

Nu tycker jag att det borde vara delta t skillnaden mellan vedens temp och temp för rökgaserna som går ut ur skorstenen.
Vattnet är ju en del av rökgaserna så vid nedkylningen får man tillbaka fasövergången plus en del av temperaturhöjningen.

Nu ska jag gå ut och såga lite och tänka på annat 😉

Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

Vedproducent  
#772245
svampbob skrev:
Vedproducent skrev:Torkar man ved inomhus så åtgår även där 0,7 KWh per kg fukt som torkas bort. Så det går ju om man vill sänka inomhustemperaturen men kanske inte det man är ute efter. Men i ett pannrum med överskottsvärme som inte kommer till nytta kan ju fungera bättre.


Hur är det uträknat. Jag har alltid tänkt att energiförlusten är det som krävs för att koka bort vattnet. Delta t + energin för fasövergången.

Nu tycker jag att det borde vara delta t skillnaden mellan vedens temp och temp för rökgaserna som går ut ur skorstenen.
Vattnet är ju en del av rökgaserna så vid nedkylningen får man tillbaka fasövergången plus en del av temperaturhöjningen.

Nu ska jag gå ut och såga lite och tänka på annat 😉

Här är det ett räkneexempel hur dom räknar.
https://www.skogssverige.se/en/node/36376

Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

svampbob  
#772321
Vedproducent skrev:
svampbob skrev:
Vedproducent skrev:Torkar man ved inomhus så åtgår även där 0,7 KWh per kg fukt som torkas bort. Så det går ju om man vill sänka inomhustemperaturen men kanske inte det man är ute efter. Men i ett pannrum med överskottsvärme som inte kommer till nytta kan ju fungera bättre.


Hur är det uträknat. Jag har alltid tänkt att energiförlusten är det som krävs för att koka bort vattnet. Delta t + energin för fasövergången.

Nu tycker jag att det borde vara delta t skillnaden mellan vedens temp och temp för rökgaserna som går ut ur skorstenen.
Vattnet är ju en del av rökgaserna så vid nedkylningen får man tillbaka fasövergången plus en del av temperaturhöjningen.

Nu ska jag gå ut och såga lite och tänka på annat 😉

Här är det ett räkneexempel hur dom räknar.
https://www.skogssverige.se/en/node/36376


Ja den där uträkningen känner jag igen. Der måste ha varit från gymnasie fysiken.

Det jag reflekterade över var att elda med ved som inte är riktigt torr. Där borde inte energi förlusten vara lika stor om rökgasernas energi innehåll delvis tas till vara.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).