Vedmaskiner, flishuggar

Går det att snabbtorka ved?

49 inlägg 16771 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Går det att snabbtorka ved?

Torbjörn Johnsen  
#769305 Alla tecken tyder på att marknaden för brännved håller på att bli mer än glödhet. Med dagens elpriser så vill alla som har något att elda i använda den möjligheten för att avlasta uppvärmningskostnaden. De flesta som tillverkar och säljer ved i större skala har slutsålt sedan länge men efterfråga bara ökar. En fråga som då uppsår är om det går att torka ved på "artificiell" väg och hur det i så fall kan göras. Och om det lönar sig?

Man torkar ju trävaror i stora torkar. Värme från biobränsleeldning (ånga) används för att ta ner fuktkvoten. Samma sak borde gå att göra med ved. Förutsättningen är givetvis att skillnaden i pris för torr ved jämfört med färsk är tillräckligt stor för att bära kostnaden. Är den det och om man kan torka, hur mycket energi går det i så fall åt?

En parentes i sammanhanget, men än så viktigt: ta vara på barkborreskadad torrgran och se den som ett högvärdigt bränsle om du inte kan få betalt för den som sågtimmer. Att sälja torrgran till underprisad "bränsleved" den här hösten och vintern är som att ge bort den. Den kommer garanterat att betinga ett högt värde som brännved.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

Lillesves  
#769307 Forcerad friluftstorkning kanske kan funka ?
https://www.tracentrum.se/media/1130/Forcerad_friluftstorkning.pdf

Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

Vedproducent  
#769312 Skulle gå att torka i min kolugn tex. Bara hetta upp det och låta det svalna. Men det blir en oerhört dyr process för så lite ved på en gång så det behöver skalas upp i så fall. I den här ugnen ör det precis 3 kubik stjälpt.

Sen energimängden som går åt är alltid om du inte kan ta tillvara på naturens förutsättningar 0,7 KWh för varje kg vatten som ska torkas bort,

Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

Torbjörn Johnsen  
#769317 Skulle det gå att bygga ett system med en kolugn/biokolpanna där man använder värmeöverskottet för att torka ved i lite större skala? Hur många kwh/m3 behövs för att torka ner färskt ved till normal fuktkvot för sommartorr ved? Någon som kan räkna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

Vedproducent  
#769319
Torbjörn Johnsen skrev:Skulle det gå att bygga ett system med en kolugn/biokolpanna där man använder värmeöverskottet för att torka ved i lite större skala? Hur många kwh/m3 behövs för att torka ner färskt ved till normal fuktkvot för sommartorr ved? Någon som kan räkna?

Du ska torka bort cirka 140 kg kubiken stjälpt mått. Från 425 kg till 285. Björk 30 cm

Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

Brozzlaren  
#769351 Syrafällning i stor skala, där har ni den enkla och billiga lösningen på det problemet. 😉

Avatar Fallback

Re: Går det att snabbtorka ved?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769357 Funkar inte nu för den som ska ha ved i vinter.

Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

svampbob  
#769359 Jag säljer nu torrgran till en jägmästare som har köpt ett litet hemman i närheten där det är vedpanna och vedboden var tom vid tillträdet.
Torrgranen var det bästa som jag kunde erbjuda och jag kör det genom maskinen direkt över till hans bilsläp.

Avatar Fallback

Re: Går det att snabbtorka ved?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769366 Att bygga flis/vedtork i anslutning till kraftvärmeverk är ju Winwin då överskottsvärmen som måste tas omhand på sommaren kan komma till användning och det går att få ut mer elkraft på nätet.

Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

HannuRöj  
#769376 Tyvärr kan värmen inte utnyttjas, temperaturen ökar inte mer än några få grader när den passerar kylaren..
😮 Enorma pumpar på dom, flödet är något obegripligt.

Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

Torbjörn Johnsen  
#769386
Vedproducent skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Skulle det gå att bygga ett system med en kolugn/biokolpanna där man använder värmeöverskottet för att torka ved i lite större skala? Hur många kwh/m3 behövs för att torka ner färskt ved till normal fuktkvot för sommartorr ved? Någon som kan räkna?

Du ska torka bort cirka 140 kg kubiken stjälpt mått. Från 425 kg till 285. Björk 30 cm


OK, så om man använder värme från eldning av lös granved (2080 kWh/m2f) så går det åt 21 kg granved för att få fram de 98 kWh som behövs för att torka råveden? 140 kg vatten x 0,7 kWh= 98 kWh. 2080 kWh energiinnehåll i lös granved/98 kWh =
21 kg lös granved. Om densiteten är 350 kg/m3f såp går det åt ca 0,06 m3f. Sätter vi ett marknadspris på granveden på 1000 kr/m3f så blir kostnaden ca 60 kr för att torka en m3f rå ved. Nog borde det vara intressant? I och för sig är det här helt exklusive kostnaden för en torkanläggning men en nyttig räkneövning😁

   TS
Användarvisningsbild

Re: Går det att snabbtorka ved?

Vedproducent  
#769388
Torbjörn Johnsen skrev:
Vedproducent skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Skulle det gå att bygga ett system med en kolugn/biokolpanna där man använder värmeöverskottet för att torka ved i lite större skala? Hur många kwh/m3 behövs för att torka ner färskt ved till normal fuktkvot för sommartorr ved? Någon som kan räkna?

Du ska torka bort cirka 140 kg kubiken stjälpt mått. Från 425 kg till 285. Björk 30 cm


OK, så om man använder värme från eldning av lös granved (2080 kWh/m2f) så går det åt 21 kg granved för att få fram de 98 kWh som behövs för att torka råveden? 140 kg vatten x 0,7 kWh= 98 kWh. 2080 kWh energiinnehåll i lös granved/98 kWh =
21 kg lös granved. Om densiteten är 350 kg/m3f såp går det åt ca 0,06 m3f. Sätter vi ett marknadspris på granveden på 1000 kr/m3f så blir kostnaden ca 60 kr för att torka en m3f rå ved. Nog borde det vara intressant? I och för sig är det här helt exklusive kostnaden för en torkanläggning men en nyttig räkneövning😁

Nu blandar du in siffror på fastmetern gran och då får du veta vikten före och efter innan du kan göra beräkningen. Dom siffrorna jag skrev om gäller en kubik stjälpt björkved 30 cm. Ska du torka ner den åtgår 98 KWh med nämnda siffror från 425 kg till 285 kg. En fastmeter gran blir ju betydligt mer för du har fler kg du ska torka bort.

Jag missuppfattade nog dig lite. Du tar granveden för att torka björkveden? Ja då åtgår 98 Kwh

Avatar Fallback

Re: Går det att snabbtorka ved?

r93  
#769482 Blir det riktigt drag efter ved i vinter så tänker jag pröva att torka lite i pannrummet, det är ändå bara mössen som får nytta av den värmen.

Frågan är är hur lång tid det kan tänkas ta?

Tänker välkluven klen björk i 25cm längder i 60 liters säck.

Avatar Fallback

Re: Går det att snabbtorka ved?

LasseA  
#769485
r93 skrev:Blir det riktigt drag efter ved i vinter så tänker jag pröva att torka lite i pannrummet, det är ändå bara mössen som får nytta av den värmen.

Frågan är är hur lång tid det kan tänkas ta?

Tänker välkluven klen björk i 25cm längder i 60 liters säck.


Ställa in en liten fläkt oxå så det blir lite cirkulation på luften, behövs inte mycket men det är ju så luften rör på sig.

Avatar Fallback

Re: Går det att snabbtorka ved?

r93  
#769487 Det är ganska bra drag i rummet, när pannan installerades så fick jag såga ett hål i dörren in till vedförrådet, pannrummet blev för tätt, pannan fick inte tillräckligt med luft.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).