Verkstan

Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

29 inlägg 11126 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

Naders  
#77078 Precis som ämnet beskriver så söker jag närmaste återförsäljare av Q8-oljor.
Skulle ha tag i en olja med beteckningen: Q8 T1000 10W-30
Det kanske finns någon annan motsvarande olja som går att få tag på lite lättare?!
Enligt andra källor så finns det närmaste stället att handla på i Växjö.
Men måste väl ändå gå att få tag i på närmare håll, eller????



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77083 http://www.okq8.se/foretag/foretaget/smorjmedel/bestallonline/aterforsaljareq8

Avatar Fallback

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

Naders  
#77095 Ja, kollade där men tycks inte hitta något närmare inköpsställe....
Kan tycka att de kunde sprida inköpsställena lite mer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

totte  
#77098 Älmhult fanns väl en, är ju en bit men i samma del av landet åtminstone.

Avatar Fallback

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

axwell  
#77100 Har du koll på var Swedol har sina butiker, är Kristianstad för långt bort?

Avatar Fallback

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

Naders  
#77105 Kristianstad låter bra. Inte så långt hemifrån.....
Lutar väl åt det hållet. Annars har väl Swedol så man kan beställa och få det hemskickat om jag inte minns fel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77107 Men 10W-30 är ju en vanlig olja.
Kan du väl köpa Agrol annars på Lantmännen: Agrol Turbo Kombi 10w-30

Ska du ha det i ?

Avatar Fallback

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

Naders  
#77111 Enligt försäljaren där jag köpte traktorn var det extra viktigt att det var Q8:as olja. Fråga mej ej varför. Inte för att han säljer olja direkt....
Jag ska ha oljan som motorolja till en Belarus 920 -00.
Enligt Q8:as specifikationer kan man använda oljan som motor-, transmissions- samt hydraulolja så den verkar rätt allround iaf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

axwell  
#77112 Svenska foder har många återförs i Blekinge http://www.svenskafoder.se/?p=2971&m=1707

Avatar Fallback

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

Naders  
#77119
axwell skrev:Svenska foder har många återförs i Blekinge http://www.svenskafoder.se/?p=2971&m=1707

De har ju faktiskt en ÅF i Karlshamn som säljer Svenska Foder.
Detta är ju dock en butik för ridutrustning men de skulle kanske kunna ta hem olja med.
Får ringa å kolla med dom imorgon.
Får tacka samtliga inblandade i fallet för all hjälp så länge..... ^:)^ ^:)^

   TS
Avatar Fallback

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

axwell  
#77181

Betr. Svenska Foder, har en sida som man kommer till via "Rekommenderade lantbrukssmörjmedel", lita inte på klassningen "UTTO" för det är vanliga kombioljor STUO , såna finns på Biltema för 27 kr/lit http://www.svenskafoder.se/attachments/49/742.pdf Företaget svarar inte på mail och låter den förvillande texten stå kvar.


"Mitt åt"
Under tiden jag skrev detta kom det mail med urskuldande text som att "folk brukar kalla dem utto-oljor".
Man kommer att ändra i texten.

Avatar Fallback

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77184 Är det inte Q8-oljor som Biltema säljer?

Avatar Fallback

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

massa-ved  
#77186 Låter osannolikt att det måste vara OKQ8 olja, det är väl inget stort märke i Vitryssland :???:
Motorerna på Belarus är inte så bortskämmda med några finare oljor. Kräver inte speciellt hög klassning.

UTTO eller STUO är ingen klassning utan en benämning på en typ av oljor.
Agrol kallar sin för kombi andra kallar den för universal.

Biltemas är nog OKQ8 och Statoil. Kan vara vilket som, läste på ett annat forum om nån som
var på studiebesök på ett ställe där Statoils olja tappades upp. Där hade de glömt ställa undan Biltemas dunkar
så personalen blev lite stressade när studiegruppen kom.

Avatar Fallback

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

Naders  
#77202
massa-ved skrev:Biltemas är nog OKQ8 och Statoil. Kan vara vilket som, läste på ett annat forum om nån som
var på studiebesök på ett ställe där Statoils olja tappades upp. Där hade de glömt ställa undan Biltemas dunkar
så personalen blev lite stressade när studiegruppen kom.

:lol: :lol: :lol:
Måste ha varit lite pinsamt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

axwell  
#77203 De källor som brukar vara mest trovärdiga menar att det är Statoils produkter som Biltema säljer, men det garanterar inte att traktoroljan är det.
axwell skrev:ita inte på klassningen "UTTO" för det är vanliga


Ok skulle väl ha skrivit definition. STOU är en kombiolja som duger att ha i motorn (om man inte har för höga anspråk), den innehåller div. tillsatser för att göra detta möjligt, bla silikat.

UTTO är en ren hydraul/transmissionoljetyp som inte innehåller såna tillsatser som gör att den duger som motorolja,ens i en Belarus.

Det finns flera trådar med adresser till de vanligaste oljeleverantörerna, om du inte håller med, läs där!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).