Bilar

Inköp av högbyggd släpkärra

54 inlägg 10149 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

molnia  
#770973
gnisten83 skrev:Sen om släpen är tom eller fullastad spelar ingen roll om du inte har BE

jag hade den uppfattningen innan men karkylaton tycker jag är otroligt missvisade..
Nu när jag söker info så har jag svårt att hitta denna info , denna skillnaden mellan B96 och BE nu på någon tillförlitlig sida.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

Arvid0  
#770975
molnia skrev:
gnisten83 skrev:Sen om släpen är tom eller fullastad spelar ingen roll om du inte har BE

jag hade den uppfattningen innan men karkylaton tycker jag är otroligt missvisade..
Nu när jag söker info så har jag svårt att hitta denna info , denna skillnaden mellan B96 och BE nu på någon tillförlitlig sida.


Hade du valt B96-behörighet? Tycker kalkylatorn visar väldigt tydligt på mina bilar och släp beroende på vilket körkortsbehörighet jag väljer.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

Erre  
#770978
Mattsjo skrev:Tyvärr verkar det vara vilseledande i släpvagnskalkylatorn att det inte gäller b kort och b96

Släpvagnskalkylatorn stämmer inte alltid. Varit utför fel där mer än en gång.
Råder alla som ska köra tyngre släp att ta BE. Då gäller det alltid vad det faktiskt väger just där och då.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

molnia  
#770997 Min bror har BE, jag har för avsikt att ta det, vet inte hur ambitiösa min far och min syster är. Därför uppfattade vi som att B96 är en medelväg där att ändå få köra släpet med lite last.
Gjordes en regeländring 1 jan 2021;
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... av-fordon/

Min bror hittade denna Pdf på transportstyrelsens hemsida, och utifrån den tolkar jag det som att jag får ta ett tyngre släp men lasta lätt även på B96.
$matches[2]

https://www.transportstyrelsen.se/sv/pu ... -slapvagn/
tran-090_korkortsbestammelser_personbil_lattlastbil.pdf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

molnia  
#770998
Arvid0 skrev:
molnia skrev:
gnisten83 skrev:Sen om släpen är tom eller fullastad spelar ingen roll om du inte har BE

jag hade den uppfattningen innan men karkylaton tycker jag är otroligt missvisade..
Nu när jag söker info så har jag svårt att hitta denna info , denna skillnaden mellan B96 och BE nu på någon tillförlitlig sida.


Hade du valt B96-behörighet? Tycker kalkylatorn visar väldigt tydligt på mina bilar och släp beroende på vilket körkortsbehörighet jag väljer.

japp B96 hade jag valt, gjorde om det ikväll o visar samma.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

Hema  
#771033 Då har reglerna ändrats, för jag har alltid fattat det, som att det är totalvinten på släpet som sätter gränsen, för om dragbilen är godkänd eller ej, exkl tågvikten då.

Blir ju en djungel för trafikpolisen och ska de alltid ha med sig våg?

Ett alternativ för molnia är att ni minst har en dragbil som funkar med B96 och så får vederbörande låna både bil o släp vid behov, om nu då inte alla kan tänkas ta BE.

Avatar Fallback

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771160 Men du ser att exempelbilen med totalvikten på 2300kg har en dragvikt på 1600 kg får dra 1700 kg med reduserad vikt inte kommer upp till 4250 kg
Medan bilen med 2770kg totalvikt inte får dra 1700kg släpen med hänvisning att totalvikten överstiger 4250kg alltså ingen reduserad last där.
Väldigt rörigt

Avatar Fallback

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

Hema  
#771269 Nackdelen med högbyggd är väl om man ska dra upp något tyngre med hjul, men annars har det många fördelar.

Avatar Fallback

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771287 Har kört mycket olika fordon på min lågbyggda 2tons släp o tyckt den är kanon till de men börjar vackla åt de högbyggda numera.
Med fällbara lämnar går de lasta med truck från sidan, de går att använda som stort arbetsbord, bredare flak utan att totalbredden ökar är saker som jag skulle uppskatta

Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

molnia  
#773006 Var o tittade på släp på en firma idag men de hade främst de kraftigaste fabrikatet hemma. Känns inte som vi behöver ett så kraftigt släp. Är ju inte tänkt till yrkesverksamhet. Fick uppfattningen att de storlekar vi är ute efter så hande varken ifor Williams och Nugent lämmar i aluminium utan kraftiga i stål. Hade vi siktat på tippsläp hade det varit värdefullt med lämmar i stål. Har sammanställt lite olika släpps egenskaper i ett exeldokument och där kom ifor Williams högs i egenvikten.. Men de håller livet ut.. Tyckte det var nästan lite väl "grovhuggen" design o lösning på lämlåsning på ifor. Traktorsprintar typ...

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

Hema  
#773234 Har du kommit fram till vilka märken det ska väljas bland?

Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

molnia  
#773890 Ne det har jag inte och eftersom vi är flera ägare till gården så behövs lite samsyn om beslutet. Men vad jag kan se så har norska gaupen endast 2600kg som maxlast. Vi har ingen bil som får dra mer än 2000 idag men planen är ju BE så jag tänker att jag skulle vilja sikta på ett 3t släp. Men vi får se...
Har funnit att WT-trailers som är svensktillverkade med tilltagna dimensioner på stålet är ganska prisvärda och de som har minst prisskillnad mellan ett plattformssläp och ett vippsläp. Om jag minns rätt 3-4 tusen mer för vipp. Men WT har begränsat längdurval, kortaste är lite över 4m. (4,15 om jag minns rätt) Vilket jag tänker kan vara gott vid virkestransporter men annars känns det som ett 3,5-3,75 skulle vara lämplig längd.
Vipp tänker jag inte är för bilar o så främst utan ska man köra något som handlastas, typ flyttlass så kommer man lättare kunna bära på möblerna när det är högbyggd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

molnia  
#773893 Westbay verkar vara en spännande tillverkare, svensktillverkad på östkusten, västervik.
Lite kundanpassade släp men de ligger såklart lite högre i pris då...

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773895
molnia skrev:ja som du säger Gnisten så är ju mkt knutet till vilken bil man har och eftersom vi är 3 ägare till gården +far som vill kunna använda släpet blir det många bilar och många förutsättningar att tänka på. Jag är inte säker på om alla vill ta BE men B96 skulle göra att de kan hämta och köra åtminstone liten last på släpet.
Jag har förespråkat ett 2600kg släp då vi räknar med att ha det i många år och då är det möjligt vid senare bilbyte att få köra mer. Jag jämförde egenvikten på 2 storleksmässigt likvärdiga släp från Gaupen och då skilde det bara 20kg mer på 2600kg släpet. Med en liten bil får vi lasta 20kg mindre men med större bil får vi lasta 600kg mer.

Min bror nämnde det att multisläpen är nog ofta också 10" för att bli lägre för maskintransporter.

Lite last innebär E, och vet inte om t.o.m året det togs spelar in. Jag tog mitt 1989, får dra 2800 kg med min bil. Jag får hänga på en 3500 kg kärra, men med lass så får den väga max 2800 kg. Så sätt dig in i om detta med netto och bruttovikter.

Avatar Fallback

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773896 Många man hört som tagit b96 för husvagn och hästsläp. Men så byter de bil, till lite större. Då har de fått ta E.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).