Bilar

Inköp av högbyggd släpkärra

54 inlägg 10164 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Inköp av högbyggd släpkärra

molnia  
#770770 Vi samtalar om att köpa in ett högbyggt släp till gården. Eftersom vi är flera som har intresse att använda den så har vi pratat om 2000kg i maxlast. Vi kommer definitivt att kolla efter begagnade släp också, men innan vill vi spåna fritt ifall vi inte hittar beg vad vi söker. Lasten vi kommer köra är mest, kapad och klyvd ved, byggmaterial, lantbruksredskap? kanske något lass med grus/jord.
Några tankar är
*högbyggt, hjulen under flaket
*Alla lämmar fällbara och demonterbara.
*Flakytan inte exakt bestämt men ca1,8m brett 3,1-4m långt.
*Minst 8 fästöglor i flaket och gärna fästöglor på undersida flak också.

funderingar, sett firmor som säljer "multisläp"
-vad skiljer dem från ett normalt? lastramper som förvaras under flaket och en handvinsch?
-vilka firmor känner ni till som har högbyggda släp?
-vad är era erfarenheter av högbyggda släp?


Senast redigerad av molnia ons 14 sep 2022, 19:36, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770771 Får ni ihop 2ton i dragvikt med b96, dragbilens totalvikt får inte vara högre 2250kg då?
En kompis som kör mkt med sina släpar hävdar att de ska ha 13” hjul, 10” hjulen slits fort ut

Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

Arvid0  
#770798 Har ett anssem psx3000. Ca 2x4m lastyta. Är nöjd. Skönt med högbyggt om man lastar och lossar med lastmaskin. Högre tyngdpunkt men fördelarna överväger ett lågbyggts. Detta har galvad ram. Lastöglor på flak och ram. Hade gärna haft lastöglor/krokar under lämmarna så man kan fästa täckpressening enkelt. Negativa är att lämmarna är klena i tunn aluminium. Släp med aluminiumram funkar bra om man inte kör mycket på dåliga vägar, ramen spricker.

Avatar Fallback

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

nilsszzon  
#770801 Jag har ett brenderup 1990kg
3,25x1,85 tror jag

Är helnöjd med släpet , följsamt och bra i pris tycker jag
Kör mkt ved i mitt

Avatar Fallback

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

Piraboin  
#770803 fästöglorna kan ni sätta dit själva jag har monterat nya öglor på 3 olika släpvagnar
Senast redigerad av Piraboin tis 13 sep 2022, 18:07, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

nilsszzon  
#770804 https://www.blocket.se/annons/skane/ny_ ... 2/99554289


Länk till likadant , grindar på sista bilden

Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

molnia  
#770808 ja som du säger Gnisten så är ju mkt knutet till vilken bil man har och eftersom vi är 3 ägare till gården +far som vill kunna använda släpet blir det många bilar och många förutsättningar att tänka på. Jag är inte säker på om alla vill ta BE men B96 skulle göra att de kan hämta och köra åtminstone liten last på släpet.
Jag har förespråkat ett 2600kg släp då vi räknar med att ha det i många år och då är det möjligt vid senare bilbyte att få köra mer. Jag jämförde egenvikten på 2 storleksmässigt likvärdiga släp från Gaupen och då skilde det bara 20kg mer på 2600kg släpet. Med en liten bil får vi lasta 20kg mindre men med större bil får vi lasta 600kg mer.

Min bror nämnde det att multisläpen är nog ofta också 10" för att bli lägre för maskintransporter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

Arvid0  
#770813
Piraboin skrev:fästöglorna kan ni sätta dit själva jag har monterat nya öglor på 3 olika släpvagnar


Men jag vill inte ha dom på flaket och lämmarna är för klena, att bulta eller svetsa i ramen känns inte värt på en galvad ram.

Avatar Fallback

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770824
molnia skrev:ja som du säger Gnisten så är ju mkt knutet till vilken bil man har och eftersom vi är 3 ägare till gården +far som vill kunna använda släpet blir det många bilar och många förutsättningar att tänka på. Jag är inte säker på om alla vill ta BE men B96 skulle göra att de kan hämta och köra åtminstone liten last på släpet.
Jag har förespråkat ett 2600kg släp då vi räknar med att ha det i många år och då är det möjligt vid senare bilbyte att få köra mer. Jag jämförde egenvikten på 2 storleksmässigt likvärdiga släp från Gaupen och då skilde det bara 20kg mer på 2600kg släpet. Med en liten bil får vi lasta 20kg mindre men med större bil får vi lasta 600kg mer.

Min bror nämnde det att multisläpen är nog ofta också 10" för att bli lägre för maskintransporter.

Jag tror ni missuppfattat de med lite last på en släp o B96 kort.
Kollar du med Trafikverkets släpvagnskalkylator får du nog fram att de är släpens totalvikt som gäller oavsett last.
Testade med min X5a mot mitt 2tons brenderup och svaret blev att BE fodras för den kombon

Avatar Fallback

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

Cat554  
#770827 Var i samma funderingar fram til i vår. Om man skal ha med 6 meter tre eller stålmaterialer er det förödande at alla har 125-130 cm från framläm til fästet. Endte med å gjøra en kärra, 2x4,1 meter i planet og 160 cm i draget. 4 avtagbara lämmar. Framdragna er då 6 metere stålprofiler endast 80 cm bakom bakänden. Tänkte faner i bunn, men aktuelle format forsvant med björkbristen, så det ble 3 mm plåt från SSAB i stället. Lemmarna er omanvendning från min gamla lastbil. Självgjord av 2 mm plåt. Kärran ender däfor lite för tung, men tålig. Inte godkänt än, men har time 5. oktober. Så får vi se om jeg får anvenda den på väg??? OH

Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

molnia  
#770856
gnisten83 skrev:
molnia skrev:ja som du säger Gnisten så är ju mkt knutet till vilken bil man har och eftersom vi är 3 ägare till gården +far som vill kunna använda släpet blir det många bilar och många förutsättningar att tänka på. Jag är inte säker på om alla vill ta BE men B96 skulle göra att de kan hämta och köra åtminstone liten last på släpet.
Jag har förespråkat ett 2600kg släp då vi räknar med att ha det i många år och då är det möjligt vid senare bilbyte att få köra mer. Jag jämförde egenvikten på 2 storleksmässigt likvärdiga släp från Gaupen och då skilde det bara 20kg mer på 2600kg släpet. Med en liten bil får vi lasta 20kg mindre men med större bil får vi lasta 600kg mer.

Min bror nämnde det att multisläpen är nog ofta också 10" för att bli lägre för maskintransporter.

Jag tror ni missuppfattat de med lite last på en släp o B96 kort.
Kollar du med Trafikverkets släpvagnskalkylator får du nog fram att de är släpens totalvikt som gäller oavsett last.
Testade med min X5a mot mitt 2tons brenderup och svaret blev att BE fodras för den kombon


Jag har uppfattat det tvärt om. Har kört släpvagnskarkylatorn och den säger att vi kan dra 2000kg men med mindre last.
här är ett exempel med min bil och ett 2000kg släp
1663131451_slaep_toyota.png

https://www.trafikverket.se/korkort/ta- ... tokad-b96/
1663131619_b96_bild1.png

1663131623_b96_bild2.png

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770930 Men i första stycket står de att bilens totalvikt och släpets totalvikt inte får överstiga 4250 med b96
Totalvikten är släpens/bilens tjänstevikt + max lastvikt.
Sen om släpen är tom eller fullastad spelar ingen roll om du inte har BE
I ditt exempel har du ett annat problem i bilen får inte ha en så hög tågvikt som 4250kg utan är begränsad till drygt 3700kg

Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

Mattsjo  
#770948 Det är alltid totalvikten som gäller på släpfordon om man inte har BE körkort, alltså inte bruttovikten (tjänstevikt plus lastvikten) för just det tillfället.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

molnia  
#770965 Jag har trott att det var så tidigare men trodde av att det blev orange i släpvagnskarkylatorn och att det stod att jag fick lasta 1170kg så har jag tagit för givet att jag kan köra tyngre släp men med mindre last. Om det nu är så att B96 ger att ett släp som har högre totalvikt än vad bilen klarar 1600kg borde det ju bli rött?
hade inte sett texten med max 3730 men hade inte räknat med att kunna lasta mer än så ändå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

Mattsjo  
#770968 Tyvärr verkar det vara vilseledande i släpvagnskalkylatorn att det inte gäller b kort och b96

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).