Avverkning (slutavverkning)

Pris timmer

25 inlägg 7242 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pris timmer

Cunningham  
#771060 Har sålt virke till Norra skog ett par gånger, även leveransvirke vid vindfäller. Så vid aptering har jag försökt få ut den bästa ersättningen, utifrån prislistans kvalitetsklasser. Vid avverkningsuppdrag har alltid klassificeringen av inmätta stockar kommit med posten.
Men ser i Holmens prislista endast ett pris/volym. Har dom (kanske även andra) frångått kvaliteten på timmerstocken.
Spelar det ingen roll var man apterar stockarna ? vid egenleverans ! utan man försöker bara maxa volymen.
Någon som vet ?

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Pris timmer

Sandström87  
#771067 Holmen har en särskild prislista för leveransvirke där diameterklasser och längdkorrektion finns. Endast avverkningsuppdrag där kom kör pris/fub

Användarvisningsbild

Cunningham  
#771079 Hittar endast HNC2A3. Finns det någon annan som är tillgänglig via nätet ?

TS

Sandström87  

Sandström87  
#771095 Om man plussar ut region nord då få man fram prislistor för leveransvirke under listorna för averkningsuppdran. Men jag ser ju hellre att du fortsätter att leverera till Norra Skog

Användarvisningsbild

Cunningham  
#771098 Tackar ! jag lyckades hitta leveransprislistan. Skrollade inte tillräckligt långt ner tidigare.
Men undrar fortfarande om kvalitet på virket vid avverkningsuppdrag.
Spelar det ingen roll att man stamkvistat skogen och försökt få kvalitetsskog med
täta förband för ungskog gallrat rätt etc. Skulle man sparat "vargarna" ?

TS
Användarvisningsbild

Cunningham  
#771099 Har inga planer på att lämna Norra Skog men en bekant som levererat till Holmen hördes fått ett bra pris vid leverans. 605 kr/kbm fast Netto.
Men vet inte om det var fub eller toppmätt ?

TS

Sandström87  
#771102 På grantimmer?

Användarvisningsbild

Cunningham  
#771131 Samma ersättning för gran/tall

TS

hfab  
"Cunningham"
Spelar det ingen roll att man stamkvistat skogen och försökt få kvalitetsskog med
täta förband för ungskog gallrat rätt etc. Skulle man sparat "vargarna" ?

🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 Betalt för kvalitet?
Vet du inte att skogsägaren ska leverera så stor volym, med så hög kvalitet till så lågt pris som möjligt?

Sandström87  
#771161 Jag är iaf övertygad om att en dag kommer stockarna att röntgas vid inmätning och då får man betalt för exakt den kvalitet man levererar. Så frågan är om de är värt chansningen på att inte främja god kvalite

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771162 Röntgar man stockarna ser man ju spåren efter stamkvistningen, och de stora kvistarna innanför? 🙂

Sandström87  
#771164 Och har man inte stamkvistat så har man kvisten på hela diametern. Vad som är kvalite och vad som lönar sig är upp till var och en. Jag skrev bara vad ja tro om framtiden och är det så att jag kommer att ha helt fel så kommer jag ändå att ha en mycket snygg skog, och de värderar ja högt

Användarvisningsbild

Elis76  
Sandström87 skrev:Jag är iaf övertygad om att en dag kommer stockarna att röntgas vid inmätning och då får man betalt för exakt den kvalitet man levererar. Så frågan är om de är värt chansningen på att inte främja god kvalite

Norra Skog köpte sin första CT Log från Microtec redan 2017. Att "röntga" stockarna innan de går in i såglinjen är inget nytt.

https://microtec.eu/en/company/news/swedens-norra-timber-has-announced-it-is-investing-heavily-in-new-technology/

https://www.loab.se/?p=1815

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sandström87 skrev:Och har man inte stamkvistat så har man kvisten på hela diametern.

Inte om de har stått stamtätt och självkvistat så att man inte har behövt stamkvista.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).