mån 19 sep 2022, 06:43#771473
Jag har skaffat värmepump till garaget, istället för direkt-el. Huset är tilläggsisolerat i taket, det var faktisk gratis, anser vi borde få kompensation, för det var 8 år för sent. Företaget som byggde vårt hus hade glömt lägga mer än 100mm isolering, då det ska va 500mm. Upptäckte det då jag gick upp i kallvinden första gången. Dom skickade iaf. en lastbil inom en vecka efter det... Nåja får va nöjd med det, vi har ändå haft ganska bra förbrukning tidigare. Men förväntar mig nu ska det bli ännu bättre.
Har redan märkt skillnad i huset, vissa rum kändes kalla förut men inte längre, vilket var p.g.a. att ventilationsrören låg bara i kallvinden med en tunn strumpa som isolering. Nu är dom begravda helt. Verkningsgraden på FTX systemet gick från 50-60% till 85-90%
Har även förbättrat min luftsolfångare till garaget, som ger extra värme på höst och vår.
Plexiglaset börjar vara slut dock.
Köpte en (begagnad) gasolgrill också, för nu är gasolen billigare än el. Och ska bygga ett stativ så jag kan sätta gjutjärnsgrytan i kakelugnen och laga mat över kolen.