Snacka om verklighetsfrämmande.
Orsa skrev:Rent tekniskt har vi precis samma tillgång till el nu som ifjol. S är duktiga på att skapa ny beskattningsbar marknad hela tiden. När vår tillverkande industri slutligen prisades ut och Statsminister Görsn sa att vi skulle svetsa i Polen och vi skulle industridesigna så blev Stefan statsminister andra arbetslösa och sen har vi satsat på privatupplånad konsumtion, i ca tio år har vi nu överbryggat med boendeindustrin för att komma till den lättkontrollerade elräkningsindustrin. När kablarna blev lagda och MP beslöt om nya fjärrmätare i alla bostäder senast 2025 så sa jag stt det blir reklam om SMS-ellån. Nu joxas det ju med skatteuttag för försvaret och de uppjackade taxeringsvärdena har ju lantmäteriet lika bra koll på som det är koll på dieselpumparna.
Vi har världens högsta skatter och och det blir fler och fler påhittejobb.
Orsa skrev:Syftar på att det är elprissättningsmodellen med att kostnaden för sista producerade effektenheten prissätter hela elenergimängden den timmen/dagen.
Detta ger ju oss våra absurda elpriser. Produktionsmässigt borde vi väl ha mer elenergi idag än ifjol, eftersom det tillkommit fläktar i skogen. Variationer för av-/påslagna kärnkraftsreaktorer obeaktat.
Jag har ju sagt att det varit lönsamt att ställa kärnkraftsreaktorer i stoppläge men vår prissättningsmodell för man slipper klyva uran och får mer betalt för det man producerar.
Vattenkraftsägarna skulle ju helst se all kärnkraft nedlagt vilket blir följden om man låter kapitalet styra politiskt ostyrt. Produktionskostnad nära noll och elpris uppe i stjärnorna.
Pga av Twittrande rikspolitiker i Sverige som abdikerat från att styra landet långsiktigtser det ut som det gör med elmarknad, skogspolitik, invandring, jakt- och rovdjur, infrastruktur, Swedavia, bostadsbubbla, osv.
Som nån postade en bild: "Titanic hade i alla fall lyset på när det sjönk".
Tänker jag just nu...
axwell skrev:Det kan bli så att varje röst på c gör att s får mer kraft att köra över mp.
Risken är fortfarande stor för att mp blir kvar i Riksdagen.