Socialt (mer om oss)

Sommarrapporten 2022

73 inlägg 9351 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sommarrapporten 2022

alias  
#767796
Vedmaskin skrev:
alias skrev:
Tåndemåla skrev:Vi fick behövliga 40 mm igår. Det var nog det som behövdes för att få till bete i höst.


Bara att gratulera!

I Växjö skvalade det på hyfsat igår eftermiddag i samband med åska, men några mil söderut hade det tyvärr knappt mer än fuktat marken.

MVH
Alias


Även öster om stan så kom det bara en 4 mm.

Men man vågade sig ut sväng med röjsågen. 👍

Kändes ju nästan lite svalt i början. Med strax under 20 grader.


Grattis!

Då fick ni drygt 3,5 mm mer än ute på föräldragården.

MVH
Alias

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

halvproffs  
#767808 48mm hittills idag. Tror att det är ganska lokalt.

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

machonisti  
#767810 Inget regn men tempen har stigit till 27 i skuggan och hög luftfukt. Inget arbetsväder för mig så det blev till att steka älgfile.

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

totte  
#767811 9 mm i ett antal skurar i går fredag. Allt är förstås välkommet, men det skulle behövas ett par rejäla rotblötor nu, börjar bli rejält torrt.

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768461 Hög luftfuktighet idag.💧

Behövde använda vindrutetorkaren på traktorn trots det inte regnade.

Var lite orolig att det skulle damma när jag harvade grusparkeringarna. Men det var inte farligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

Söderläge  
#768464 Kul att någon får regn. Här är det fortfarande 12mm sedan innan midsommar. Nu varnas det för "superregn" i helgen.... Tror det när jag ser det. Plantera några hektar kaktus och göra egen fultequila kanske????

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768568 Det behövs mycket regn. För det är många nya stenar i sjön...

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommarrapporten 2022

Amatörhuggare 62  
#768575 Ja där var stenigt. Man börjar bli, orolig för vattenbrunn. Så d behövs regn. Men tar ett, tag innan d kommer ner. Brunnar kan sina, ända in i Oktober. Här så torrt, så gräsmattan, är som å gå på en stålborste. Åskappen pep, uppe i liften. 13 km bort. Så foga fort. Å ner å drog ur sladden. Men inte en droppe än.

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

generationsskifte  
#768609 Inte mycket till regn här i Blekinge, kom några droppar inatt men syns inte ens att det regnat ute.

Avatar Fallback

Re: Sommarrapporten 2022

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768626
generationsskifte skrev:Inte mycket till regn här i Blekinge, kom några droppar inatt men syns inte ens att det regnat ute.

Inte långt ifrån Blekinge, i södra Småland kom iaf 18 mm och enligt My lightning tracker var de minst 5 åsknedslag inom 300m radie.
Minst ett elstängselaggr o ett ljusrelä gick åt, får ut o kolla över resten

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

totte  
#768701 Lät höras för sådär fem sex dar sen att vi skulle få 40 mm. Så sjönk det lite dag för dag för att igår se ut som vi i alla fall skulle kunnat få 7 - 8 mm. Blev 2.

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

hlb  
#768702
totte skrev:Lät höras för sådär fem sex dar sen att vi skulle få 40 mm. Så sjönk det lite dag för dag för att igår se ut som vi i alla fall skulle kunnat få 7 - 8 mm. Blev 2.


Bli metereolog själv, Totte. Samma får jag höra, när jag gnäller på politiker och mitt svar är klockrent. : "Går inte, för jag vill inte ljuga."

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768706 Ja prognoserna är lite fram o tillbaka. Utlovades 20 mm idag. Men på morgonen så var det nere på 10 mm efter nattens regn. Men efter kvällens regn o lite åska. Så är det tillbaka på 20 idag.

Hoppas på dom utlovade 25 mm imorgon...

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommarrapporten 2022

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768712 Äntligen regn!
Fick 59mm, visserligen mätt med enkel mätare.

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768715
Röjkvist skrev:Äntligen regn!
Fick 59mm, visserligen mätt med enkel mätare.


Det är regn det med. 😀

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).