Socialt (mer om oss)

Sommarrapporten 2022

73 inlägg 9348 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

Söderläge  
#767221
lfq skrev:En trevlig överraskning - vaknade till åska och regn. Ett åskväder från Polen hade tydligen valt att dra sig norrut, förstärkts över Kalmartrakten och ligger nu över NÖ Småland på väg norrut


Grattis

Följde det på radarn med förhoppning att få lite, men som vanligt gick det några mil vid sidan. Vi har fått ca 12 mm sedan mitten av juni....

Jag är inte bitter 😀

Elmia
Avatar Fallback

Re: Sommarrapporten 2022

Tralsmo  
#767225 Här har de åskat ordentligt ett par timmar.
3 mil öster om Värnamo.

Inte en droppe regn de har kommit.

Betet te kreaturen börja bli på sista versen.
Pratade me arrendatorn igår.
Blir nog å släppa kreaturen på de lilla som skulle bli andraskörd gissar ja.

Nu blev första skörden nog gottåväl de dubbla så så långt ä de ju bra.

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767244
Tralsmo skrev:Inte en droppe regn de har kommit.

Konstiga åskväder ni har i inlandet. Här på kusten har det vräkt ner och blåst av bara den under åskvädret nu i eftermiddags, precis som det brukar under ett åskväder.

Avatar Fallback

Re: Sommarrapporten 2022

Tralsmo  
#767246 Ja bor mellan rusken å lyen (2 sjöar).
Det regnar överallt utom här.
Fram te semestern i år har det varit som när man va liten. En regni da å en solig.
Verkar som de tagit slut nu.

Åska gör de väldigt sällan. Det ä nog första gången i år.

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

generationsskifte  
#767270 Rejält åskoväder här i Blekinge inatt och 13 mm regn i mätaren, det tackar vi för!

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767272 Jo det small bra o länge utanför Växjö. Vräkte ner en del regn med.

Hördes att blixten slog ner i närheten.

Då tänkte jag att skita i bockajakten. Så jag slog av väckarklockan. Men sedan när man inte kunde sova ordentligt o det hade lugnat sig. Då var man på igen.

Kom ut lite försenad. Men man fick se en grann soluppgång. 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommarrapporten 2022

Tralsmo  
#767344
th skrev:
Tralsmo skrev:Inte en droppe regn de har kommit.

Konstiga åskväder ni har i inlandet. Här på kusten har det vräkt ner och blåst av bara den under åskvädret nu i eftermiddags, precis som det brukar under ett åskväder.



Får ge lite återkoppling till detta.

Ve 18:00 när ja gick in i går va åskandet på sista versen.
Kl 21:30 va hunden å ja ute å då va de lugnt , inte en regndroppe kommen.

01:30 så va de igång runtom men inte precis här men ett jävla fyrverkeri.
Ja sov dåligt fram te 4:05 när ja steg upp ( va planerat).
Då gick hunden å ja ut igen å då va fyrverkeriet åt braås hållet(trorja).
5mm hadde de kommit enligt sambon (fast de fick ja ju inte veta förrän i eftermidda).
När ja komma hem i eftermiddag va det lika kvavt som igår men nu ser det ut som det drar ihop sej igen.

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

JensSkoog  
#767366 Här på solkusten i Vestfold har det störtregnat, men bara nåra
minuter i gången, så det hjälper inte mycket alls.
Nu lovar de lite mer torsdags, men jag vet inte om jag liter på
det. Skulle regna hårdt och mycket idag, men det blev bara lokala bygor. :((

Avatar Fallback

Re: Sommarrapporten 2022

jannee  
#767389 Kom en rejäl åska i natt, dundrade på bra i över 1/2 timme, men regn bara 3 mm och idag återigen 28+ grader.
Denna sommar är garanterat den varmaste och torraste jag upplevt så länge jag kan minnas = över 70 år.
Någon 2:a skörd kan man se i månen efter, säden brådmognar dessutom väldigt dåligt matad.
Nu får djuren gå på mark som inte betats sedan 60 talet.
Det är katastrofläge för många bönder i östra Kalmar län, nordöstra tydligen verkligen illa ute.
Det som dock frodas är granbarkborren :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

Sjögården  
#767416 Läget är kritiskt i norra delarna av Kalmar län både på fastlandssidan och på Öland.
De som inte hade riktigt mycket överlagrat grovfoder från 2021 köper foder på långa avstånd.
Många kilometer stängsel ute nu för att slippa ta av vinterfodret mer än nödvändigt.
Snart dags för inhägnande av skogen.
Om detta är det nya normala blir det omöjligt att hålla på med intensiv djurproduktion.
Och granskogen har jag nog gett upp med.. 😥

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

Söderläge  
#767508 Det blev inget regn av all åska vi hade. Max 4mm på en fastighet var jag vet.

Läget är ganska allvarligt. Betet tar slut och det finns inget överskott på foder även om vissa har kvar från förra året.

Är det något vi får vänja oss vid?

Det blir mer och mer relevant att vidta åtgärder.
- Gräva fler dammar som hindrar vatten att rinna ut i havet och kan bidra till att bygga grundvatten ( och odla fisk/kräftor plus bevattning)
- Fasa ut granen på sikt, iallafall där det inte är mycket lämplig granmark
- Vara beredd att bevattna planteringar ( det gjorde vi i mindre skala 2018)
- Bygga ut egen elproduktion för både eget bruk och avsalu, det är inte Putinpriser vi har det är Miljöpartipriser som tar knäcken på många. Känner många vars marginaler totalt raderas ut av elpriser. Detta efter pandemin ....
Vi måste räkna med att det inte finns en snabb lösning på elproblemet i södra Sverige och att efterfrågan ökar. Och i stora delar av Europa har samma nedläggning av planerbar energi satt dessa länder i klistret.

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

Sjögården  
#767746
Sjögården skrev:Läget är kritiskt i norra delarna av Kalmar län både på fastlandssidan och på Öland.
De som inte hade riktigt mycket överlagrat grovfoder från 2021 köper foder på långa avstånd.
Många kilometer stängsel ute nu för att slippa ta av vinterfodret mer än nödvändigt.
Snart dags för inhägnande av skogen.
Om detta är det nya normala blir det omöjligt att hålla på med intensiv djurproduktion.
Och granskogen har jag nog gett upp med.. 😥

Sista veckan har gett ett par småskurar som torkat upp till middagen i sol och hetta.
Inatt visade prognoserna ett ordentligt åsk och regnväder men av det blev intet.
Vallarna står helt still och spannmålsskörden blev som jag trodde försumbar i området.
Till och med majsen är på retur och ser väldigt torftig ut.
Läget är absolut sämre än 2018 med den stora skillnaden att inga slaktköer finns och det går att köpa foder från övriga Sverige.
Bara att inse att en dålig bonde på en dålig gård i ett område som inte har vare sig väder eller klimat med sig lever farligt.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767756 Vi fick behövliga 40 mm igår. Det var nog det som behövdes för att få till bete i höst.

Avatar Fallback

Re: Sommarrapporten 2022

alias  
#767760
Tåndemåla skrev:Vi fick behövliga 40 mm igår. Det var nog det som behövdes för att få till bete i höst.


Bara att gratulera!

I Växjö skvalade det på hyfsat igår eftermiddag i samband med åska, men några mil söderut hade det tyvärr knappt mer än fuktat marken.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2022

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767766
alias skrev:
Tåndemåla skrev:Vi fick behövliga 40 mm igår. Det var nog det som behövdes för att få till bete i höst.


Bara att gratulera!

I Växjö skvalade det på hyfsat igår eftermiddag i samband med åska, men några mil söderut hade det tyvärr knappt mer än fuktat marken.

MVH
Alias


Även öster om stan så kom det bara en 4 mm.

Men man vågade sig ut sväng med röjsågen. 👍

Kändes ju nästan lite svalt i början. Med strax under 20 grader.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).