Motorsåg och handhållet

Partner B380

13 inlägg 2030 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Partner B380

persve  
#766410
1659898828_skaermbild_b380.png

Hej.
Går denna att ta bort?

Hälsningar
Per



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Partner B380

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766424 Ja, de finns ett hål i växelhuset där du trycker in en pinne o låser i ett visst läge när du snurrar axeln, sen är de bara att en verktyg o gänga loss pinnen.
Obs den är aviggängad!

Användarvisningsbild

Re: Partner B380

persve  
#766428 Tack för svar. Misstänke att det skulle gå men sitter som berget. Jag får träna upp mig 😀
//Per

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner B380

totte  
#766493 För att vara säker: Du noterade väl att det är vänstergäng, som gnisten också påpekar.

Användarvisningsbild

Re: Partner B380

persve  
#766500 Japp. Sitter som berget Men med lite WD40 och fräscha verktyg borde det gå. Nu är jag ju 100 på att den går att ta loss, då kan man ju använda våld på ett annat sätt än när man är osäker.
MVH
Per

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner B380

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766516 Den är egentligen en del i trimmerhuvet.
Se till att du inte stoppar i nåt att låsa med som kan bocka eller röra sig.
Dorn i lämplig storlek funkar..

Användarvisningsbild

Re: Partner B380

persve  
#767087 Har nu fått bort delen. Kan nån svara på varm rätt mutter nu. Har ju ingen lust att låsa ett nytt trimmerhuvud eller klinga med denna långa tapp.
Skulle denna kunna passa?
https://www.skogsverktyg.se/r-js-gsklin ... 6js%C3%A5g
//Per

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner B380

persve  
#767091
persve skrev:Har nu fått bort delen. Kan nån svara på varm rätt mutter nu. Har ju ingen lust att låsa ett nytt trimmerhuvud eller klinga med denna långa tapp.
Skulle denna kunna passa?
https://www.skogsverktyg.se/r-js-gsklin ... 6js%C3%A5g
//Per

Ska naturligtvis vara "vad är rätt mutter" 🤣
//Per

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner B380

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767137 Ska du ha klinga behöver du spännbrickan med.
Mutter ska vara utan flens.

Avatar Fallback

Re: Partner B380

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767142 Har du resten av trimmern behöver du spara pinnen, för att hitta en trimmer med den gängan är inte helt lätt.
Jag hittade en trimmer av rätt modell men fel gänga, dock var pinnen av samma dimension som min gamla så jag fick ihop en hel trimmer till min B400

Användarvisningsbild

Re: Partner B380

persve  
#767147
gnisten83 skrev:Har du resten av trimmern behöver du spara pinnen, för att hitta en trimmer med den gängan är inte helt lätt.
Jag hittade en trimmer av rätt modell men fel gänga, dock var pinnen av samma dimension som min gamla så jag fick ihop en hel trimmer till min B400

Antar du menar trimmerhuvudet, så sparas det men kommer nog inte användas då jag har införskaffat Oregons trimmerhuvud i aluminium. Vill dock helst inte använda pinnen så letar efter rätt mutter och även en spännbricka nu för att kunna ha klinga på.
//Per

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner B380

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767149 Oregon har rätt mutter. Om du köpt huvet av åtf så har de nog hemma. De är rätt vanliga.

Avatar Fallback

Re: Partner B380

Nonkan  
#767566 B380 har väl samma växel som Hva 245 (eller 244, lite osäker på åldern). Mutter 502 04 55-01 passar till båda. M12 vänstergäng ad. Klämbricka/stödfläns 502 03 10-03 behöver du med för att låsa klinga.

Ska du trimma sen kanske det är bättre med ett helt nytt M12 trimmerhuvud, de gamla är rätt knepiga att ladda. Kostar iofs några hundra så det är ju mer än maskinen är värd :/

En liten reservation dock, är den riktigt gammal kan det vara M10, men då är den udda.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).