Gallring

Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

435 inlägg 77437 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Amatörhuggare 62  
#759536 Ek kvistas januari.
Gran blir d, röta i.
Om man kvistar.
Här i Östra Småland.
I alla fall

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Brozzlaren  
#759540 Jag har mycket röta i granen här också, men har väl egentligen aldrig kunnat förstå att kvistarna skulle vara en inkörsport, Nu är jag i och för sig noga med att göra det vintertid och alltid med handredskap, och dessutom nästan uteslutande torrkvist. Skulle det vara så att rötan går in i kvisten skulle det ju ställa all gallring i dålig dager. Inte lätt att få ned en gran utan att sopa rent kvist på andra trän?

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#759551 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#765384 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#765385 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#765387 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Brozzlaren  
#765389 Dubbel topp: Intressanta iakttagelser, jag kommer med mina funderingar. ser inte ut som om dom är så gamla, men ändå svåra att nå ca 15 år eller?
Kan det vara någon insekt som på våren ger sig på det färska skottet så det blir så här, eller är det genetiskt. hur som blir man sur när det gör så för det försvårar ju i alla led. Om det ligger någon sanning i att bålgetingen ger sig på björken på våren vet jag inte men just björken är väl den som grenar ut sig mest av våra ekonomiskt viktiga trädslag. Kanske något liknande med granen eftersom det för det mesta är i ungdomsåren man ser det, har nog aldrig sett en gran som fått dubbel topp efter 20 årsåldern om det inte är ett toppbrott förstås.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#765394 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Brozzlaren  
#765397 Mysko! Skulle kunna va någon fågel som på våren ställer till det. Det har ju varit ett jättebra år så här långt även här (fjutt i fotosyntesen).
Har sekatören i fickan jämt när jag är ute i markerna, vilket ju i stort sett är varje dag men jag tycker inte det är mer dubbel topp än vanligt här nere. Jag ska kolla lite extra nu efter dina funderingar.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

HannuRöj  
#765410 Fåglar och insekter får min röst också 😀. Om det vore genetiskt, varför hade dessa gener inte förran detta aktiverad sig..

Dubbeltoppar i högre granar är kanske inte så ovanliga som man kunde tro, men de håller inte snö och därmed blir dubbeltoppar kortlevande.
Väldigt ofta, när man kvistar topbitar, syns 'klumpar' som övervallat. Om de hade varit snöbrutna enkeltoppar, hade stammen utväcklat en ny topp av en av närmaste kvistar och som vi vet då blir det en klart synvanliga kroka. Har sett även en lång sprötkvist som visade neråt. Det måste ha varit en dubbeltop som böjd.
Förvånads vanliga är toppskadorna i gran. På vedmaskinen blir hela biten kapat och klyvt så varje övervallat topbrott blir synvanliga. 😉Kråglar vid klyvkniv, med andra ord.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

syre  
#766370 Väldigt mycket dubbeltopp på gran, misstänker tidig nattfrost innan granarna invintrat.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#769435 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#769438 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#769704 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#769709 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:17, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).