Gallring

Alternativ till traditionell 1:a-gallring av gran

56 inlägg 17893 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alternativ till traditionell 1:a-gallring av gran

Sjögården  
Rossignol skrev:
Sjögården skrev:Röj en gång till, gärna med motorsåg, om du gör det under tidig höst hinner granarna torka ur innan vårens granbarkborresvärmning.
Du bör egentligen behandla stubbarna när temperaturen är över 4 grader.
Detta för att inte sprida rotröta, annars är sista röjningen det mest lönsamma du kan göra.
Om 7-8 år är det bara att göra en normal gallring sedan kan det stå orört.
Har för egen del praktiserat metoden i många år och tycker det ger bra gallringsskogar och skapligt netto i gallringarna..

Är det alternativet jag har frågat om som du förespråkar?

Att sedan gallra efter redan 7-8 år låter tidigt. Men då gissar jag att du har gjort din granröjning tidigare än en traditionell 1:a-gallring skulle blivit utförd. Stämmer det?

Min tanke var att utföra "2:a-gallring" vid ca 30 år som brukligt.

Brukar göra sistaröjningen vid 15 årsåldern och en manuell förstagallring vid 22-23 årsåldern.
Rena granbestånd , en maskingallring vid 30 årsåldern sedan får det stå.
Har mest tallbestånd och blandbestånd och där behövs det ett par gallringar till.
Allt syftande till att skapa tallstammar med rejäl dimension av bra kvalitet i rotstocken och balans mellan rot, stam och krona.
Är medveten om att jag inte har G 40 med vare sig Värmlandsgran eller Bollebygdsgran där man kan jobba likt tvillingarna i Hyssna.
Skulle jag försöka mig på gallringsfritt skulle det bli skräp av allt på den här marken.
Tyvärr ser jag många som skippar sista röjningen och skickar in skördaren vid 30 årsåldern med massor av stam av med klena dimensioner.
Inte bra för vare sig plånboken eller beståndkvaliteten.. 😉

Malwa
Användarvisningsbild

Brozzlaren  
#763474 Jag skulle vänta rossignol. Det kan få bli 25 år ifred, så kan du ta ett nytt beslut då.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#763476 Fördelen med granen är att den på ett naturligt sätt selekterar sig själv. Det brukar relativt tidigt synas vilka stammar som blir dominerande och vilka som blir underkuvade och så småningom självgallrade. Enligt gallringsforskningen (Myt 2 – Gallring ger större (grövre) träd) så påverkar inte gallring de grövsta stammarnas utveckling nämvärt. Det här innebär att det är liten risk att låta gran stå ogallrad. Självgallringen börjar enligt den artikel Fredrik la in tidigare i tråden sent. Runt 50-årsåldern. Och det är de klenaste stammarna som dör underifrån vilket innebär liten volym (och hög avverkningskostnad) per stam.

En sen röjning som gynnar alla stammar i härskande/medhärskande skikt oavsett avstånd till andra stammar borde hjälpa till att hålla ett granbestånd gallringsfritt. Och rådet till trådstartaren är definitivt att låta beståndet stå orört. Allt annat innebär rysk roulette med skaderisken.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763482 I detta fallet kan jag hålla med Torbjörn då det är så mycket kantzons effekt att gallring mindre effekt. Men att med använda en så stor pensel som du gör att allt annat är rysk roulette var väl ändå att ta i.
Jag som i högsta grad var med i Gudrun har en annan bild än reportaget. Det var så i kantområderna där vinden inte var som starkast. Men i kärnområden var det helt annat. Här var de grövsta träden även i 15-20 åriga planteringar av på mitten. Vid högre skog låg allt oavsett skötsel. Även rena lövskogar låg ner alskog låg ner.

I vår skog utanför Ljungby var det äldsta beståndet som inte hade skador ett oröjt bestånd på 16 år.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#763490 Ja ,var och en gör efter eget huvud och tur är väl det.
Varje fastighet är unik och så också brukaren.
Min erfarenhet är trots allt att skött skog är friskare och växer bättre, i synnerhet om man har rätt trädslag för marken.
Och har man släppt iväg ett bestånd av gran så det är överslutet är det bara att låta det stå till slutavverkning.
Allt annat är fullt av risker.. 😉

Tralsmo  
#763498 Att tro att ogallrat utesluter risken för stormskador eller betydande storm skador håller ja inte me om.

A och o är ordentlig röjning å tidig första gallring.
Ett stort problem som ja kan se är att man röjer för dåligt å förstagallrar för sent i tron att det ger bättre netto. Snålheten bedrar visheten.

Det ja däremot kan hålla me om är att på riktigt bra boniteter g36 å uppåt så ska man nog satsa på rejält uttag i röjning å eventuellt skippa gallring.

Men det gäller ju åva me ifrån början me röjning.
De verkar inte va så å ja kan ju säga att ja ä inget föredöme i den saken .

Å andra sidan,, hur mycket över g36 har man på fastigheten.

Användarvisningsbild

Rossignol  
Brozzlaren skrev:Jag skulle vänta rossignol. Det kan få bli 25 år ifred, så kan du ta ett nytt beslut då.

Menar du att jag inte skulle göra något alls nu och de närmaste 25 åren och sedan börja gallra?
Senast redigerad av Rossignol sön 10 jul 2022, 16:14, redigerad totalt 1 gång.

TS
Användarvisningsbild

#763507 Som jag förstår det han skrev är det låt träden bli 25 år och besluta sedan.

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763510 Du skriver att röjning är utfört, vad innebär det.
Är det bara en lövsanering eller är det röjt hårt, kanske till och med ett par gånger.
Hur många träd per hektar står där i dag 2500, 2000 eller är det möjligtvis 1500 träd.
Om det är väldigt tätt skulle nog inte jag låtit det vara utan åtgärd till slutavverkningen.

Användarvisningsbild

Brozzlaren  
#763511 Ja, du behöver inte ha panik med detta. som Torbjörn och Tåndemåla har påtalat så har du ju mycket kantträd utmed vägen. Det växer som sjutton det där nu o de närmaste 10 åren, troligen hela omloppstiden. Men ha koll på det, det blir säkert någon fläck som det stannar av, då tar du lite där.
En sån avd med hög bonitet kan bli riktig skrytskog. 👍

Användarvisningsbild

Rossignol  
jl skrev:Du skriver att röjning är utfört, vad innebär det.
Är det bara en lövsanering eller är det röjt hårt, kanske till och med ett par gånger.
Hur många träd per hektar står där i dag 2500, 2000 eller är det möjligtvis 1500 träd.
Om det är väldigt tätt skulle nog inte jag låtit det vara utan åtgärd till slutavverkningen.

I stort sett allt som inte är planterat är bortröjt. Allt som är planterat är kvar, förutom några enstaka som viltskadats etc. Så det måste stå nästan 2 500 träd/ha där idag eftersom det är den normen som gällt sedan någon gång på 1900-talet som jag förstått det.

Brukar du röja även i det planterade materialet?

Jag har alltid trott att röjning är vad du benämner lövsanering (Nu pratar jag om granplantering i trakthyggesbruk).

TS
Användarvisningsbild

Rossignol  
Brozzlaren skrev:Ja, du behöver inte ha panik med detta. som Torbjörn och Tåndemåla har påtalat så har du ju mycket kantträd utmed vägen. Det växer som sjutton det där nu o de närmaste 10 åren, troligen hela omloppstiden. Men ha koll på det, det blir säkert någon fläck som det stannar av, då tar du lite där.
En sån avd med hög bonitet kan bli riktig skrytskog. 👍

Hur långt in i ett bestånd kan man räkna med en positiv kanteffekt vad gäller tillväxt?

TS
Användarvisningsbild

#763846 En halv trädlängd när det är sluten skog.

Användarvisningsbild

Rossignol  
Tralsmo skrev:Att tro att ogallrat utesluter risken för stormskador eller betydande storm skador håller ja inte me om.

A och o är ordentlig röjning å tidig första gallring.
Ett stort problem som ja kan se är att man röjer för dåligt å förstagallrar för sent i tron att det ger bättre netto. Snålheten bedrar visheten.

Det ja däremot kan hålla me om är att på riktigt bra boniteter g36 å uppåt så ska man nog satsa på rejält uttag i röjning å eventuellt skippa gallring.

Men det gäller ju åva me ifrån början me röjning.
De verkar inte va så å ja kan ju säga att ja ä inget föredöme i den saken .

Å andra sidan,, hur mycket över g36 har man på fastigheten.

Vad menar du med " rejält uttag i röjning å eventuellt skippa gallring."?
Menar du att jag skulle röja bort även i det planterade materialet?
I min begreppsvärld innebär röjning att man inte tar ut något gagnvirke.

TS

Tralsmo  
#763864 Nä röjning tar ja inte ut nåt virke i bara river ner å låter ligga.

Me rejäl röjning menar ja lite subjektivt att när du har röjt igenom beståndet så har du med största sannolikhet röjt alldeles för lite.
Gå dit å röj bort lika mycket till då börjar du nog närma dej rätt stammantal.

Har du då en väldigt bra granbonitet ,g36-G40 så tar du lite till å chiter i gallringen .
Dom boniteterns växer ordentligt bra utan gallring.
Å stormrisken minskar.

Ja har sett så många röjningar å ja ser va ja har gjort själv.
Det blir alltid för lite tagit i röjningen.

Ja röjer ju väldigt sent om inte det är tall för då måste björken hållas i chack.

Sen är ju frågan hur mycket Björk man ska lämna.
Ja markbereder ju alltid om det är tillräckligt stora objekt= mycke självföryngring av björk.
Min uppfattning lutar nog åt att man kan lämna rätt mycket Björk i normala granbestånd.
Borren å röt risken verkar minska då.

På riktigt bra boniter ( enligt ovan nämnt) så behöver man nog bara röja ordentligt å skippa björken.
Å hålla korta omloppstider.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).