tor 07 jul 2022, 23:33#763262
Har verifierat mina tidigare iakttagelser gällande starta och Aspen med rejält röjpass på eftermiddagen och kvällskvisten.
Tomgången på sågen blev högre både med Aspen och starta, troligtvis var bara motorn oinkörd, har inte med bränslet att göra.
När jag ställde ner tomgången kan man inte få klinga att stå still utan att motorn tjuvstannar så det blev att köra med litet tomgångsrassel på klingan ibland.
Brukar kunna justera till det med litet skruvande på lågvarv och tomgång men kom inte riktigt ända fram.
I min såg så ger starta som jag kände tidigare bättre moment på klingan än Aspen, känns som att klingan är litet ovass när man kör med Aspen trots lika nyslipad klinga med båda bränslefabrikaten.
På tomgångsvarv hör skillnaden tydligt, starta slår med hårdare klang än Aspen.
Gasar man upp i varv så verkar det nu inte skilja något i varvvillighet mellan de olika fabrikaten, tror inte den hårdgasande grästrimmaren kan knäcka motorn med att byta till starta, starta reagerar som Aspen nu i min såg när man kört några tankar.
Kommer nog att köpa in mer av startabränslet, tycker det ger bra funktion i min såg.
Har 30 hektar underröjning kvar så det blir slutrapport längre fram, tror att man med tillförsikt kan använda starta.
Kommer att köra någon tank med Aspen då och då och se om skillnaden kanske helt försvinner med tiden.
Att andra inte upplevt någon skillnad alls mellan fabrikaten kan ju bero på andra orsaker som sågmodeller och körsätt mm.
Eller så hade jag tur och fick starta från en bra batch.
Man blev ju litet orolig när det i tidigare bränsletrådar lät som att starta ibland ger motorskador, kanske man i själva verket bara snålställt motorerna för mycket eller gasat järnet från första sekund så att kolven hunnit expandera före cylinder med haveri som följd.
Men det är ju spekulationer från mitt håll, går ju att paja vilken såg som helst med vilket bränsle som helst.
Med okunskap och envishet kan man orsaka rejäla skador, bara kolla på tjernobyl kärnkraftverk eller Sveriges hantering av gängkriminalitet.
Återstår bara att gå i säng och invänta morgonen som bjuder på.........underskogsröjning.