totte skrev:Lennart A skrev:Accelereration och väghållning som en Ferrari får man på köpet.
Jamen visst är det bra, man hinner först till vartenda stoppljus. 😇
Seriöst, varför i hela friden skall så många elbilar vara så fruktansvärt övermotoriserade? Innebär ju oundvikligen högre energiförbrukning. Billigt att ladda är det, som sagt, för den som kan ladda hemma, fast inte så jädrans billigt i elhandelsområde 4, och den som inte har egen laddmöjlighet får betala rejält för att utnyttja laddstationer.
Att hävda hur billigt det är när bilen kostar såna summor är närmast oförskämt mot alla oss som inte någonsin kommer i närheten av att kunna köpa ett sånt fordon.
Jag har knappt ens råd att investera i en laddbox, den kostar mer än min bil, en gammal Peugeot.
Jag är inte emot elbilar i sig, men sluta att predika om hur billigt det är, så länge det inte finns en hygglig begagnad elbil, med kombiutrymme, dragkrok, något så när räckvidd och ett pris som går att betala för en ordinär pensionär med några tusenlappar över efter mat och bostadskostnader.
En väsentligt svagare elmotor drar enligt de lärde nära nog lika mycket som en kraftfull dito så ”övermotoriseringen” får man så att säga på köpet ..🙂